/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mercedes streg 8 eller /8
Fra : eschultz
Vist : 2896 gange
200 point
Dato : 28-12-08 22:53

Hvorfor hed modellen streg 8 når alle de andre hed f.eks. 111 eller 123

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 23:08

Citat
Die Bezeichnung /8 [sprich: Strichacht] stammt vom Erscheinungsjahr 1968

Såre simpelt - den første kom i 68

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 28-12-08 23:09
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 23:13

Det med /8 er en speciel dansk betegnelse..../8erens officielle betegnelse er W115 og efterfølgeren, 123eren er W123

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 23:15
Godkendelse af svar
Fra : eschultz

Dato : 28-12-08 23:16

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 23:21

Citat
Såre simpelt - den første kom i 68

Den forklaring køber jeg ikke, selv om det fremgår af dit link....for så skulle en 123 kaldes for en /6 (1976), en 124 for en /5 (1985) o.s.v.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 28-12-08 23:22

Tak til dova også, så er alt på plads. Men spørgsmålet lød: Hvorfor den hed /8

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 23:31

Citat
Hvorfor den hed /8

jeg ved faktisk ikke hvorfor den her i landet så konsekvent blev kaldt en /8...i Tyskland kigger folk normalvis totalt uforstående, hvis man siger en Mercedes /8......men en Mecedes og så årgang + antal hestekræfter, så ved de hvad det er for en .... eks. hvor man i DK ville sige en årgang 73 240 D/8....den hedder i Tyskland en Mercedes 72ps (72 hestekræfter)Bj73 (Bj= baujahr= årgang)

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 28-12-08 23:31

jo dova, jeg mener der foresvæver mig noget om, at jeg har hørt det før, jeg kørte nemlig hyrevogn i den model i sidst i 70erne.
Det svarer jo næsten også til Microsofts betegnelser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 23:38

Det er dog besynderligt at tyske sider i tusindvis finder og omtaler /8 hvis det KUN er en dansk betegnelse

Men du kan da få MB´s officielle side

http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/passenger_cars_world/heritage/history/passenger_cars/1968-1975.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 23:54

Citat
jeg kørte nemlig hyrevogn i den model i sidst i 70erne.

jeg var selv den lykkelige ejer af en /8 i nogen år, for lææænge siden

Citat
hvis det KUN er en dansk betegnelse

Refi, det var måske lidt forkert formuleret.
Ja, du finder betegnelsen /8, men det blev modellen ikke kaldt og kendt som i daglig tale.
Bortset fra her i DK, hvor det konsekvent hed en /8er.

Den officielle modelbetegnelse er W114 & W115, og i daglig tale, som jeg skrev, eks. Mercedes 72ps ,Bj73

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 23:59

Citat
Den officielle modelbetegnelse

Det kan vi jo diskutere til hudløshed HVAD hansen , Pedersen, Kohl og de andre kalder den...

FABRIKKEN siger den hedder /8 (kig lige på siden igen)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-12-08 00:03

Dova
Den heder /8 i Norge og sverige også, så det er ikke noget dansk betegnelse.
alimak

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-12-08 08:54

i må da ikke sige DOVA imod

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 12-01-09 10:59

Så kom der et svar fra "hestens mund" der udelukker videre diskussion
The "/8" suffix - originally only used internally - was necessary to differentiate the new models 200, 230 and 200 D launched in 1968 from their predecessors of the "tailfin" W 110 series. At that time, the three-digit model series designations were not used as frequently as they are today, at least not in the public.

Thus, for example, the 200/8 presented in 1968 was the successor of the 200 built from 1965-1968. The suffix represented 1968, the year the new series was launched.

The suffix was used for the complete model range, i.e. also for the models like 220, 250 and 220 D which had no predecessor with the same designation.

Of course, the "/8" series also was assigned a three-digit model series designation: W 115 for the four-cylinder models and W 114 for the six-cylinder models.
The "/8" designation became very popular and is until today more frequently used than the model series designation W 114/115.

When the successors of the "/8" series were launched in 1976, the three-digit model series designations had become more popular even in the public - thus the W 123 designation was consistently used for this model generation.

Gerhard Heidbrink
Manager Archives & Collection
Mercedes-Benz Cars
Brand Communications Daimler AG
70546 Stuttgart/Germany

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-09 11:43

Citat
The suffix represented 1968, the year the new series was launched.

Nemlig