/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Så er den gal igen...
Fra : ockendon
Vist : 941 gange
200 point
Dato : 28-12-08 17:53

Dette kan jeg ikke finde ud af, og jeg får modstridende forklaring fra kommunen:

Min mand er på ledighedsydelse, venter på flex-job, og selv er jeg på kontanthjælp. Vil hans ledighedsydelse påvirke min kontanthjælp? Og hvad betyder en maximal nedsættelse på dette område?

Kom så Dova og Refi og alle jer andre.

Kommentar
Fra : pjyden

Dato : 28-12-08 18:00

Hej
er i gift ?? hvis din mand er medlem af en fagforring, så er der tit der en social rådgiver der, så hvis han er det så tag fat i fagforringen.
pøj pøj med det hele

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 18:06

Citat
Kom så Dova og Refi og alle jer andre.

Hvad skal vi komme med....

Uden en masse flere oplysninger er der INGEN der kan svare dig....

Da du er på kontanthjælp tyder noget på I ikke er gift - er det korrekt.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-12-08 18:18
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-12-08 18:36

Hvis i er gift så beregnes din kontanthjælp på den måde at der siges 2 x kontanthjælp til forsørger/ikke forsøger minus din mands ledighedsydelse.

Hvis i ikke er gift har din mands ledighedsydelse ingen betydning for din udbetaling udover for boligsikring.

i hvilken sammenhæng har du set ordene "maksimal nedsættelse"

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-08 19:37

Citat
Min mand er på ledighedsydelse, venter på flex-job, og selv er jeg på kontanthjælp. Vil hans ledighedsydelse påvirke min kontanthjælp?
??

Det må i da vide i står jo lige midt i det.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 28-12-08 19:37

jo vi er gift. Under satsene på kontanthjælp står det noget om max/min.
pjyden, da han overgik til flex, blev han rådgivet om at kvitte A-kassen, desværre. Lidt mer om os: vi har begge været langtidssyge, og han blev bevilget flex. Jeg derimod, overgik til kontanthjælp, men er dog fritaget for arbejde idet min sygdom ikke er afklaret endnu.

Spørg gerne løs

Hilsen Ockendon

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 28-12-08 19:38

Smokie, det er netop det vi ikke kan få svar på..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 19:45

Uanset hvordan du vender og drejer det er det jo det samlede beløb der ikke kan overstige 12.249....

Så jeg forstår ikke helt du har kunnet få noget overhovedet hvis din mand er på ledighedsydelse

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-12-08 19:58

Det er klogt nok at kvitte A-kassen, da en person, der er overgået til flex IKKE kan få arbejdsløshedsunderstøttelse.

At kvitte A-kassen er ikke - nødvendigvis - det samme som at melde sig ud af fagforeningen.

Der gælder et kontingent - for begge - hver for sig.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-12-08 20:09

Ja naturligvis er han blevet rådgivet om at kvitte a-kassen når han ikke mere står til rådighed men han da forhåbentligt ikke kvittet fagforeningen.

Kontanthjælpen for gifte en 2 x 12.249 minus indtægten hvis der er børn under 18 og 2 x 9.219 minus indtægten hvis der ikke er børn.

Men ring ned på ydelses kontoret og få det nøjagtige beløb.

Husk at også boligsikring påvirkes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:34

Citat
2 x 12.249

Hvor har du det fra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:36

Så er det da ikke så sært folk ikke gider arbejde

25.000 for at gå hjemme og slå græsset....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-12-08 22:18

12000 brutto pr måned for en forsørger knap 25 for et ægtepar. Det vil sige at udgifter til barn også skal afholdes ud ad dette beløb.

Dem der synes at det er mange penge skulle selv have lov til at prøve at få det til at løbe rundt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-08 01:30

Hovedreglen er:

Har du eller din ægtefælle en formue, som kan dække jeres økonomiske behov, eller har din ægtefælle en indtægt, som kan forsørge jer begge, har du ikke ret til kontanthjælp.

Men :

Kontanthjælp beregnes som et supplement til din egen eller din ægtefælles aktuelle månedlige indtægt.

Tjener din ægtefælle mere end hvad han ville være berettiget til i kontanthjælp, fratrækkes det overskydende beløb i din kontanthjælp.

Er din ægtefælles indtægt ikke en arbejdsindtægt, men eksempelvis pension, dagpenge, ledighedsydelse eller revalidering fratrækkes indtægten krone for krone i kontanthjælpen.

Og det vil sige, at det beløb som hans ledighedsydelse er højere end kontanthjælpsatsen for en samlevende ....det beløb fratrækkes i din kontanthjælp.

Hvor stor kontanthjælpsasen er, afhænger af om I er forsørgere eller ikke

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 200 point
Dato : 29-12-08 09:26

Kære ockendon. Da jeg ikke er på arbejde mellem jul & nytår, har jeg ikke adgang til mine arbejdssager omkring dit spørgsmål, MEN gå ind på nedenforstående netbrevkasse, og stil dit spørgsmål der, så får du ET RIGTIG SVAR PÅ DIT SPØRGSMÅL.

Umiddelbart, så vil en ægtefælles indtægt altid kunne få indflydelse på ens kontanthjælp. Som udgangspunkt, så har ægtefæller forsørgerpligt over for hinanden, og kan de ikke forsørge hinanden, så kan kontanthjælp komme på banen - det er udgangspunktet for kontanthjælp. "Tjener den ene ægtefælle penge" - uanset hvor indtægten kommer fra, kan den få indflydelse på den anden ægtefælles kontanthjælp. Men brug linket neden for og få rigtigt svar - derinde, gætter de ikke! Hel og lykke med det - og Godt Nytår!

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=1501

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 29-12-08 10:45

Tak for svaret alka.