/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stikdåse fra lampeudtag?
Fra : zag
Vist : 7598 gange
100 point
Dato : 28-12-08 13:09

Hej derude

Jeg vil høre om det er lovligt, at sætte en stikdåse til et lampeudtag på den vedvarende fase?

Problemet er i mit køkken er der ikke ret mange stikdåser, da det er fra 64, så min ide var at smide en stikdåse op under mit køkkenskab og så trække stømmen fra lampeudtaget på den fase som ikke kan afbrydes.

Er der noget krav om at der skal være jordforbindelse i køkkenet (det er fra 64), enten i kraftstikket eller de alm 230 volt stik?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 13:12

Hvor du tager strømmen er i det store og hele ligegyldigt - men der skal stadig en installatør til at lave det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 13:14

Jeg ville da "bøffe" det fra kraftstikket da der sikkert ikke er mere end 1 sikringsgruppe til 230v

Kommentar
Fra : zag

Dato : 28-12-08 13:25

Det jeg har fået afvide hvis man vil tage 230 volt ud af kraftstikket, er at det skal være 2,5 kvadrat ledning og med en stikafbryder der afbryder på begge ben.

Kraftstikket er også for langt væk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 13:35

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/snydeprop.php

Eller nej, glem det, de er p**ulovlige

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 13:38

Så kan da også bare trække en forlængerledning fra en anden multidåse (der sidder sikkert en del i forvejen i et hus fra 64 )

I princippet fra måleren

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-12-08 18:16

spørg først dit forsikringsselskab om din husforsikring stadig gælder i fuldt omfang- hvis du selv laver sådan en installation

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-08 20:46

ZAG lad være med at skrive sådan nået plader :
Det jeg har fået afvide hvis man vil tage 230 volt ud af kraftstikket, er at det skal være 2,5 kvadrat ledning og med en stikafbryder der afbryder på begge ben.

det er ikke lovligt
stikkontakter er kun godkendt til 13A

og nej det kan ikke anbefales at bruge flere forlængerledninger i et køkken få det lavet ordenligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:54

Citat
stikkontakter er kun godkendt til 13A

Nu er jeg så forvirret....

Vores el-installatør har for kort tid siden taget strøm fra komfurstikket - indmuret (et kraftigt-ved ikke hvilket) kabel i væggen og sat en dobbeltdåse op i køkkenet - UDEN afbryder

Har han lavet noget ulovligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:55

Skal siges - dåsen er MED jord....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 21:10

Nej, refi, det er ikke ulovligt, og iøvrigt går man også over til 220 m/jord til de dele som man før satte til 380 volt.
Men det er også en trikker der skal lave det.

Jeg indrettede engang et "ungkarlekøkken" i en niche, een stikkontakt kunne trække et bordkomfur + kaffemaskine, men den almindelige 2 x 0,75 ledning jeg brugte blev hulens varm.

I et hus fra 64` vil jeg også lade en autoriseret trække nyt........... der mangler måske endda HFI, HPFI relæ eller hvad fa`en det nu hedder i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 21:17

Citat
der mangler måske endda HFI, HPFI relæ eller hvad fa`en det nu hedder i dag

Det mener jeg til gengæld er/var lovbefalet fra 1-7-2008

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-08 06:17

luffeA der er vist nået du har misforstået det er ikke lovigt at sætte 230V stikkontakter op på 16A da du så ikke overholder reglen om beskytelse af dine matrialer.

2) ja det er tilladt at trække 230v ud til din større brugsgenstad via en 400V stikkontakt da stikket er godkendt ti 16 amp. her er dine matrialer godkendt til din sikring.

problemet opstår når du sætter 16A i gruppen sætter en stikkontakt (matriel) op der kun kan klare 13A og brugeren så sætter en forlængerledning i sin stikkontakt med en kombiovn 2000w og en elkedel 2000W og med en sammenhedsfaktor er der et forbrug på 16 amp her vil din stikkontakt som kun er godkendt til 13 amp begynde at smelte eller være. så defor har du ikke overhold SB og installationen er derfor Ulovlig

(der er andre regler for FAST monteret brugsgenstande dvs fastmonteret i dåse )

Annuller spørgsmålet
Fra : zag

Dato : 29-12-08 10:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål