/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min Lupo siger forkert
Fra : amlupo
Vist : 2950 gange
500 point
Dato : 27-12-08 21:15

http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22754

Min lupo har gået ca 180000 km uden problemer. Efter en frisk tur til Ålborg (med ca 140 km) har den pludselig fået en underlig dunkende lyd som nogen fiskekutter. Turbo slangen sidder lidt løs, men det har den gjort længe og turboen laver også tryk ved lidt gas, så turboen må jo virke. Umiddelbart kører bilen som den plejer og starter også fint nok. Hvad kan forårsage den underlige lyd ???

Mvh Martin

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 21:33

Tjek en ekstra gang om det er din Lupo du har kørt i, eller om du ved en fejl er kommet til at tage en fiskekutter til Ålborg. Hvis det er tilfældet forklarer det lyden. Hvis det ER Lupoen du har kørt i synes jeg du skal overveje at blive fisker, da Lupoer med tiden bliver til fiskekuttere. Det står på en af de sidste sider i instruktionsbogen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-08 21:39

Hul i lyddæmperen.

Har du 140 km til Ålborg, eller hvad mener du med at angive afstanden. Hvis du synes det er usædvanlig langt , er problemet måske at du normalt aldrig kører motoren varm, og så tærer lyddæmperen af kondens.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 21:42

Det kan også være en fisk i udstødningen....

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 27-12-08 21:47

Citat
Hvis det er tilfældet forklarer det lyden. Hvis det ER Lupoen du har kørt i synes jeg du skal overveje at blive fisker, da Lupoer med tiden bliver til fiskekuttere. Det står på en af de sidste sider i instruktionsbogen.

tror du jeg vil BYTTE

Citat
dunkende lyd som nogen fiskekutter

Værksted__hvis du mener RESTEN af bilen er noget værd-

Ville gætte på et dårligt leje_ eller værre. DYRT

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-08 22:02

Slangen til Turboen skal jo helt klart sidde fast.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:04

Det skal den da kun hvis man vil have ladetryk på.....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:06

Man kan faktisk bruge en turbo slange til åleruse....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-08 22:06

Hvis det skulle være udstødningen skal du kunne holde for røret med hånden (hvis varm med en klud imellem) og hvis den ikke er utæt (som kan høres) går motoren ud.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:09

Prøv evt. inden du holder hånden for udstødningen, at hælde lidt fiskefodder derind - hvis der er en fisk derinde vil den komme frem, og du kan nemt tage den ud derfra.. Lidt sjovere end at brænde hånden...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-12-08 22:11

Der er åbenbart en del vittige Hvide Sande fiskekuttermekaniker hoveder i omløb.
Om et par dage lugter de ikke ret godt

Prøv at løfte hvert hjørne af Lupo'en så du kan dreje hvert hjul ét af gangen.
Det er nemlig meget sandsynligt et dårligt hjul leje som dunker en fejlkode til dig.

Hvis hjulet føles meget "løst" og drejer utroligt nemt rundt, er lejet defekt.
Normalt vil det også føles som om der er kommet fint sand ind i lejet, hvis du tager god fat om dækket og drejer langsomt på hjulet.

Et sundt hjul leje skal binde en anelse pga. af for-spændingen, og dreje fuldstændigt perfekt glat i hånden med ovennævnte test.

Pas på ikke at tage fejl af, at bremserne muligvis kan slæbe en anelse på. Det er helt normalt og uden betydning.
Dog må bremserne selvfølgelig ikke ligge an og nedbremse hjulet i ovennævnte test, for så er det hér problemet ligger.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:15

Tror beestone har fået en bi i hjernen - eller ikke set videoen... det er også bare en dårlig fiske-film, så ikke værd at bruge tid på.. Synes hjul-teorien er god...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-08 22:19

Pas nu på vi ikke dør af grin Flash

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 27-12-08 23:06

Når motoren går i tomgang, lyder den som om der ikke er noget luftfilter på

Men jeg er langtfra sikker på det er årsagen, for jeg synes også den går meget ujævnt (og skralder), som om den måske har tabt kompressionen på en cylinder, når den får noget gas....

Men kig kig luftfiler og slange efter, og indsugningsmanifold ....for utætheder....og få nu tættet den turboslange....det kan ødelægge motoren at køre med det

Jeg så en nævnte vacuumslanger....jeg tror sgu ikke det lyder så voldsomt...

Men hvis du ikke finder fejl på det jeg nævnte, skal du nok til at tænke i alvorligt defekt motor...stempel, leje.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-08 23:07

Forresten....oser den mere end sædvanligt???

Har du kigget efter om den har brugt mere olie end sædvanligt???

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 27-12-08 23:12

Transor: Ålborgturen var med 140 km/t. Har 65 km til Ålborg hvor konen arbejder hver dag.
Det er ikke bare hul i udfstødningen !!

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 27-12-08 23:19

Den begyndte først at lyde sådan sidste onsdag.
Prøver at tjekke filter mm imorgen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 23:34

Du kan også prøve at køre den i havnen - hvis den flyder er det fordi den er blevet til en fskekutter, og mysteriet er løst.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-12-08 00:38

Er lyden der, når du holder stille med motoren i tomgang?
Er lyden der kun, når motoren trækker, og skifter den karrakter efter, hvor hårdt motoren belastes?
Følger lyden motoromdrejningerne, eller falder frekvensen, når du skifter gear op?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 01:08

Det kan simpelthen også være fordi du ikke haqr holdt øje med ekkolodet og er stødt på grund. Hvis Lupo'en går på en stenbund vil det give en karakteristisk klonk klonk klonk klonk klonk klonk lyd.....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-12-08 08:27

kikkede lige på den video. og se at få sat den turboslange fast. samt det lyder som om den er utæt et adet sted også.
brug gerne et stetoskob, så er det nemere at lokalisere den lyd.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 28-12-08 09:09

Det kan være mange ting.
Hvis det ikke er udstødningen eller eventuelt indsugning/dieseltilførsel (tjekkes med dieselstart-spray og ændring af motorgang ved at spraye på eventuelle utætheder udefra), er du nød til at lytte dig frem i motorrummet.
Hvis det er en 3L, har den kun 3 cylindre og kunne næppe køre 140 km/t med en cylinder ude af drift.
En slitagefejl må kunne findes ved at holde en jernstang til øret, placeret på vandpunpe, generator og rundt på motorblokken og topstykket. Tjek iøvrigt olie-/vand-/dieselforbrug.
Du bliver nok også nød til at få motoren fejlkodeudlæst. Det lyder meget som et motorstyringsproblem.
Burde der ikke være en bil-humor-gruppe? Der kunne sagtens være en gruppe til begge typer svar.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-12-08 09:22

Lyder som om du har et problem med din udstødning.

Tror ikke på en dunkene lyd fra et leje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 10:18

Har Du tændt for radioen for første gang ?

Mange biler der har anlægget i gang siger nemlig dunkdunkdunk, på gaderne midt inde l landet lyder det som når en flok kuttere sejler ind.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 28-12-08 10:23

På videoen lyder det som om du har et problem med et udstødningsophæng..... så kan du høre det ved at lyden ændres ved ændrede omdrejningstal.
Og få så den turboslange sat fast !!

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 28-12-08 10:56

hjkofoed: Lyden følger motoromdr. Men når den får flere omdr larmer motoren efterhånden mere end lyden og så høre man ikke lyden så markant som i tomgang
Schultz :tror heller ikke den kun køre på 2 cyl da den jo køre som den plejer bortset fra lyden.
Jeg vil prøve at hæve den og afmontere bundpladen i motorrummet. Vender tilbage

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 12:27

Den kunne også lyde som om den har rykket sig i takten......evt. remmen er smuttet en tand...så kommer lyden fra knast/ventiler fordi den tænder på forkert tidspunkt.

men så ville jeg mene den skulle være svær at starte....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 13:02

Tandremmen skal bare have WD40, så går lyden væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 16:02

For F***** da Flash77....skal du ikke snart ud på motorvejen og lege stopklods for de store lastbiler

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 28-12-08 17:39

Efter yderligere inspektion fra bunden af bilen tror jeg lyden kommer fra koblingen. Må hellere få fejludlæst bilen på værksted og få deres mening

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 18:45

Det kan være den har taget vand ind - det kunne faktisk godt lyde lidt som om det skvulper inde i koblingen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 19:12

Citat
Efter yderligere inspektion fra bunden af bilen tror jeg lyden kommer fra koblingen

Det lyder bestemt ikke sandsynligt, og ville overraske mig særdeles meget

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-12-08 00:10

nåeh ja, jeg kunne bare have lyttet til din video.
Jeg mener at lyden optræder ca 2 gange pr sek eller ca 120 pr. min. når din omdr.tæller viser ca 900 omdr./min.
hvis det var et leje, skulle den banke 15 gange pr sek, eller knast/ventil 7-8 gange. Vandpumpe og generator løber langsommere, så jeg ville kigge omkring kileremmen. Prøv at se, om der er en urenhed på kileremmen, et defekt leje i generator eller lignende.

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 01-01-09 17:57

Tak for svaret dova. Du kom vist tættest på den rigtige forklaring. I går tog bilen holdt på motorvejen efter et grimt skrald i motoren med hul i blokken/bundkar til følge. Den har vist smidt/brækket en plejlstang og banket den ud af sidenKommer sgu nok til at finde en ny motor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-09 18:36

Sikke noget ØV, at den har "sparket et ben ud"

Held og lykke med at finde en ordentlig motor.......og vær lidt bedre ved den....sådan en bette motor/bil, er altså iikke beregnet til længere højhastighedsture