|
| ATMOS DC 18 S Fra : clausbrandt | Vist : 1351 gange 40 point Dato : 27-12-08 16:46 |
|
ER der nogen, der har erfaringer med denne brændekedel ?
Jeg er lige begyndt at bruge denne kedel sammen med en oliekedel og en 1500 liter akkumuleringstank.
Jeg bruger tørt brænde som forskrevet, men synes at den er meget længe om at komme
op i temperatur ikke mindst til de 65 grader, som skal være på returvandet. cirka 2 timer.
Jeg måler røggassen mellem kedel og skorsten, den temperatur ligger indenfor det normale
150 - 250 grader.
Derfor søger jeg om praktiske erfaringer fra brugere, der har kørt med denne kedel
i et stykke tid.
På forhånd tak
claus Brandt
| |
| Kommentar Fra : Mougli_97 |
Dato : 27-12-08 16:59 |
|
Hvordan er den installeret, jeg tænker hvordan er akk. tank og kedlen samlet ? Bruger du ladeventil ? Har du en trevejs ventil mod radiatorerne osv. ?
| |
| Kommentar Fra : Mougli_97 |
Dato : 27-12-08 17:00 |
|
Og ikke mindst hvor stort er dit hus. det lyder lidt voldsomt med en 1500 l. akk. tank til et 18 kw fyr. Kan godt være derfor den er længe om det.
Jeg har et hus på 200 m2. et Atmos DC 25S og en akk. tank på 1000 l.
| |
| Kommentar Fra : Mougli_97 |
Dato : 28-12-08 09:19 |
|
I diverse vejledninger foreskrives at temperaturen på returvandet i kedlen skal være min 65 grader, dette fordi kedlen hurtigere tærer ved mindre temperatur. Dette opnås bedst ved anvendelse af laddomat ladeventil mellem kedel og akk. tank. Når denne er installeret sørger den for at lagdelingen i tanken samt at returvandet til kedlen får den egnede temperatur hurtigst muligt.
I forhold til dimensionering af akk. tank og kedel og husstørrelse er der delte meninger, men som sagt anvender jeg selv en akk. tank på 1000 l. et Atmos DC25S (25kw) fyr.
Dette fungerer fortrinligt, og jeg kan hurtigt få retur vandet op på 65 grader ved hjælp af ladeventilen.
| |
| Kommentar Fra : Mougli_97 |
Dato : 28-12-08 10:06 |
|
Og du kan jo godt have en temperatur i akk. tanken på 80 grader men kun køre frem med 60 og retur til tanken med 30-40 grader. Dette klares med en motorstyret trevejs shuntventil, som skal monteres efter tanken mellem hus og tank.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|