/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Den lille mands jagt 2
Fra : centerpoint
Vist : 3728 gange
50 point
Dato : 27-12-08 13:45

Når vi skal definere begrebet "den lille mands jagt" er man nødvendigvis nødt til at se på den tidsperiode der ligger før loven om arealbegrænsningen.
Den der hedder; Der er ikke tilladt at udleje jagt af arealer under 5 ha.

Lige nøjagtigt den begrænsning af jagtretten, berørte nemlig den ikke økonomiske stærke jæger.
Da loven blev vedtaget var det den fattige mand der blev berørt. Mange havde lejet f.eks. en lille mose hvor de kunne, hvis vejret tillod det, skyde sig en del ænder og en enkelt fasan og evt. en sommerbuk til gryden.
På disse jordlodder kunne "manden i den blå kedeldragt" enten alene eller sammen med enkelt jagtkammerat udøve sin hobby - hvor jagtlejen mange gange bestod af et stykke vildt eller to til jagtudlejeren. Mange af disse jægere havde ikke den nødvendige kapital der skulle til for være med i det store jagtkonsortier.

Og uanset hvordan vi nu vender og drejer det, blev det de store godser der blev tilgodeset (den store mands jagt) fordi, jo mindre der blev skudt på de små arealer, desto mere vildt blev der til de store.

Alt sammen med Danmarks Jægerforbunds accept.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-08 14:07

Og hvad er så lige spørgsmålet????????

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-12-08 14:11

Nu er det jo sådant - at du må inviterer folk med på jagt på din ejendom og du kan give dem lov til at passe området - det du ikke må er at tage dig betalt for denne invitation - samtidigt er dyr der skydes på dit jagtareal dit og du må som ejer gerne forære nogle stykker vildt væk. Så den "lille jæger" kan måske alligevel komme på jagt - og i sidste ende er der jo strandjagten!

MV2

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 14:14

Spørgsmålet???

Hvis du accepterer konklussionen -så er der intet spørgsmål.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 14:22

Modersvilje...... vedr. jagtarealer på under 5 ha. der gælder flg. regler.

Det er kun ejeren og dennes husstand der må jage på stykket. 0 gæstejagt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-08 14:34

->centerpoint
Undskyld, men bortset fra katagorien smalltalk, er kandu jo ikke et chatforum, derfor spurgte jeg
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 15:25

Jeg definerer begrebet "den lille mands jagt".
Deri er du åbenbart enig........eller ?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 27-12-08 16:53

Kære centerpoint

Et rigtig godt spørgsmå du her er kommet med som alle kan bidrage med et svar til.
Har Danmarks Jægerforbund ind til nu været for arealfikseret til fordel for den store jordbesidder.
Er Danmarks Jægerforbund ved at ændre stil og her tænker jeg på Klelund indhegningen, som de lokale politikere har fået manipuleret på plads til fordel for legokoncernen.
Har Danmarks Jægerforbund endelig fået en formand som vil gøre noget for dem der har et mindre jordlod.

Dbh
The Real Deal

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 27-12-08 17:57

centerpoint Det er korrekt at godserne der blev tilgodeset og at jægerforbundet før i tiden kun talte for "den store mands" jagt også selvom det var på bekostning af den lille mand, men har du i dit ekssempel tænkt at afskydningen ville være langt over tærrænts bæreevne.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 19:08

Citat
centerpoint Det er korrekt at godserne der blev tilgodeset og at jægerforbundet før i tiden kun talte for "den store mands" jagt også selvom det var på bekostning af den lille mand, men har du i dit ekssempel tænkt at afskydningen ville være langt over tærrænts bæreevne.

Nu ved jeg ikke hvad terræn du tænker på?

Er det i mosen hvor det naturlige andetræk fremkommer ?

Eller tænker du på de store godser, hvor jagttrykket er så hårdt, at der skal sættes tusindvis af
fasaner ud ?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 27-12-08 19:53

Jeg tænker på mosen, jeg synes det er problematisk hvis fx en jæger lejer 3 ha mose og måske kan skyde 50 ænder der på et år, det er ikke bæredygtig jagt, men dermed ikke sagt udsætningsjagt er et hak bedre(det synes jeg bestemt ikke det er), men der skal jo være et minimumsareal og jeg synes endelig at 5 ha er en udemærket størrelse, ellers skulle have afskydnings-kvoter i forhold til arealstørrelser, hvilket jeg bestemt ikke går ind for.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 20:06

Hej simon-ms.

Heri er vi ganske uenige.

Såfremt vi taler om et naturligt andetræk, er 50 ænder i en mose på 3 ha. ikke, i mit optik for højt.
Jeg ville endda med god samvittighed skyde 50 ænder hvis samme mose kun var 1 ha...
Altså stadig ved naturligt træk.

Men sig engang, simon. Hvorledes kommer du frem til at jagttrykket skulle være for højt i omtalte mose(r)?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 27-12-08 21:42

centerpoint Jeg ved ikke præcist hvor et givet tærræn kunne bære, men 3 ha vil jo aldrig kunne bidrage med 50 ænder, så er afskydningen for mig for høj, jeg har ikke nogle tal for hvor meget et givet område kan bære, men jeg mener kort sagt bare at man ikke skal skyde over jagtområdes bæreevne.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 27-12-08 23:02

Kære simon.

Jeg tror i al sin enkelthed, at vi to taler lidt forbi hianden.

Jeg er med i en jagt hvorpå der ligger en mose på 1,5 ha. Mosen ligger ganske tæt på havet - under 500 meter. I mosen skydes der på en enkelt aften hvor vinden er rigtig, langt over 100 krikænder på indfløj.
Foruden er der aftener/morgener hvor der skyder 10 - 20 af andre arter af ænder, f.eks gråænder, pibeænder, trolænder og gæs.

Nu var vi så heldige at vi kunne leje 4 ha. af en anden lodsejer og derved lægge det sammen, således at vore areal kom op på 5,5 ha.
Men det er jo langtfra alle der er så heldige.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-12-08 00:13

Centerpoint får virkelig nedlagt nogle ænder, som enten er udsat/opdrættet af andre eller fodret ned
For 1,5 ha mose er under ingen omstændigheder bære dygtig for det antal han selv opgiver og den har ikke et vandspejl, som gør at der kan udsættes 10-20 gråænder lovligt.

Det er langt støre end det antal andefugle, som nedlægges på mit revier også selv om det har fire kilometer ranzone til en sø der er ni kilometer lang og tre bred.

Men hvad han jager jo også kun på den lille mands jagt

Accepteret svar
Fra : Sandhedsvidnet

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-08 08:50

Hej Knudsen

CITATER
centerpoint
Jeg er med i en jagt hvorpå der ligger en mose på 1,5 ha. Mosen ligger ganske tæt på havet - under 500 meter. I mosen skydes der på en enkelt aften hvor vinden er rigtig, langt over 100 krikænder på indfløj.
Foruden er der aftener/morgener hvor der skyder 10 - 20 af andre arter af ænder, f.eks gråænder, pibeænder, trolænder og gæs

Knudsen
Citat
Centerpoint får virkelig nedlagt nogle ænder, som enten er udsat/opdrættet af andre eller fodret ned
For 1,5 ha mose er under ingen omstændigheder bære dygtig for det antal han selv opgiver og den har ikke et vandspejl, som gør at der kan udsættes 10-20 gråænder lovligt.

Centerpiont har ikke udsat ænder.

Knudsen
Citat
Det er langt støre end det antal andefugle, som nedlægges på mit revier også selv om det har fire kilometer ranzone til en sø der er ni kilometer lang og tre bred.

Det må være fordi du har manglende jagterfaring, eller indsatsen er for lille, jeg vil lige give dig et fif, det er morgen og aften der er størst mulighed for at ænderne trækker
Du Knudsen de vandhuller du selv har på din "lille lejet jagt" fordres der der?
Det var en skam jeg ikke kunne deltage på din jagt som du har i dag, det kunne være sjovt hvis vi havde støt på hinanden ved skellet knæk og bræk

SHV

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 28-12-08 11:45

Montør Knudsen skrev:
Citat
Centerpoint får virkelig nedlagt nogle ænder, som enten er udsat/opdrættet af andre eller fodret ned
For 1,5 ha mose er under ingen omstændigheder bære dygtig for det antal han selv opgiver og den har ikke et vandspejl, som gør at der kan udsættes 10-20 gråænder lovligt.

Det er langt støre end det antal andefugle, som nedlægges på mit revier også selv om det har fire kilometer ranzone til en sø der er ni kilometer lang og tre bred.

Men hvad han jager jo også kun på den lille mands jagt

Montør Knudsen, det var dog satans så klog du er.
Læs nu hvad jeg skrev!!!!!!! Jeg skrev krikænder..... Er der nogen der opdrætter krikænder????

OG!!
For det første, udsætter jeg overhovedet ikke noget vildt. Hverken ænder, fasaner eller agerhøns.
For det andet, der er ikke een eneste and der bliver fodret ned.

Selvfølgelig nedlægger jeg flere vildfugle end du gør, Knudsen.
Du skyder jo kun udsætningsfugle........

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 28-12-08 12:03

Vildtforvaltningsrådet indstillede på sit møde den 13. marts enstemmigt, at en ny bekendtgørelse om udsætning af ænder først træder i kraft pr. 1. januar 2008. Dermed ligger det fast, at grænsen i år fortsat er 50 kvadratmeter vandspejl pr. udsat gråand/ælling.

- Grunden til, at den nye bekendtgørelse først skal gælde fra næste år er, at Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) i denne sæson gennemfører feltundersøgelser af vandhuller, hvor der udsættes gråænder, samt det sene tidspunkt - opdrætterne er jo allerede i gang med opdræt, ligesom bestillinger er afgivet fra jægerne, siger formanden for Danmarks Jægerforbund, Ole Roed Jakobsen.

Knudsen skrev:
Citat
For 1,5 ha mose er under ingen omstændigheder bære dygtig for det antal han selv opgiver og den har ikke et vandspejl, som gør at der kan udsættes 10-20 gråænder lovligt.

Knudsen...... Her beviser du, at du heller ikke er nogen ørn udi regnekunsten.

Hvis jeg ville sætte ænder ud - hvor mange må jeg så sætte ud på de 1,5 ha. vandspejl jeg har lejet???
Kan du regne det ud Knudsen???
Du får lige en ledetråd............1 ha. er = 10.000 kvadratmeter

Hvor meget er så 1,5 ha.?

Hvor mange ænder må der så udsættes Knudsen???

Jeg vil gi' dig 3 gæt..

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 28-12-08 14:14

centerpoint Okat jeg kan se at vi har snakket fordi hinanden, den type jagt på har, har jeg intet imod og det er noget at den mest "rigtige" jagt man kan få.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-12-08 22:11

Sanhedsvidnet/Centerpoint.

Citat: Foruden er der aftener/morgener hvor der skyder 10 - 20 af andre arter af ænder, f.eks gråænder, pibeænder, trolænder og gæs Citat slut.

Så længe >I ikke selv kan huske hvad I skriver er det umuligt, at føre debat med Jer, men hvad det er jo ikke fø'rste gang I er fanget i en løj`n

Desuden så skriver du intet om 1,5 ha vandspejl i dit første indlæg, men om en mose på 1,5 ha og der er en stor forskel. Er du ikke selv istand til, at regne ud hvor mange ænder du må sætte ud lovligt, men skal have mig til at regne det ud for dig så har du skam problemer

Undskyld mit sene svar, men jeg sagde jo, at jeg skulle på jagt i dag og det har jeg også været.
Det blev desværre ikke til nogen Sika, men jeg skød to stk råvildt og en sneppe og vejret var jo dejligt på Djursland i dag.

I morgen har jeg desværre vagt ellers var jeg blevet deroppe, for de fortsætter i morgen og måske finder de Sika`erne.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 29-12-08 00:25

bb1 skrev:
Citat
Desuden så skriver du intet om 1,5 ha vandspejl i dit første indlæg, men om en mose på 1,5 ha og der er en stor forskel. Er du ikke selv istand til, at regne ud hvor mange ænder du må sætte ud lovligt, men skal have mig til at regne det ud for dig så har du skam problemer

Det er rigtigt bb1, jeg skrev ikke hvor stort vandspejlet var. Men det afholdte dig ikke fra at gætte og gisne i håbet om, at sætte en medjæger i miskredit - og det er hele humlen ved din person - nemlig at gætte og gisne, fordi du har ingen faktuel viden.

I de indlæg du har haft her på Kandu, på formidlingen og på Netnatur, hvor du skulle spille den "alt vidende bb1" har svarene i 99,7% af gangene været enten misvisende, eller direkte forkerte.
Netop fordi du mangler faktuelt viden.

Ydermere skriver du......... okay, det kan så skyldes eftervirkningerne af dagens jagtfrokost, om ikke jeg er istand til at regne ud hvor mange ænder jeg lovligt må sætte ud.......Jo!! det kan du bande på jeg er istand til!!! Men spørgsmålet gik jo på om du kunne.....Det ku' du så ikke!! For havde du kunnet, havde du givet mig svaret.......Det er faktisk simpelt hovedregning, bb1.

Vagt!!!???? Jeg troede ikke efterlønnere gik på arbejde.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 29-12-08 10:24

Hej Knudsen

Undskyld mit sene svar, men jeg sagde jo, at jeg skulle på jagt i dag og det har jeg også været.
Det blev desværre ikke til nogen Sika, men jeg skød to stk råvildt og en sneppe og vejret var jo dejligt på Djursland i dag.

Du må ha` haft din drilling med, siden du også ville skyde sika, er der munningsbremse på din drilling
Sjovt nok er du gevaldig glad for at jage på Djursland

I morgen har jeg desværre vagt ellers var jeg blevet deroppe, for de fortsætter i morgen og måske finder de Sika`erne.

Hvordan kan du være to steder på en dag, først på din egen jagt og så på Djursland. Det er store "arealer" i jager på, siden arealet kan bære sådan et jagttryk, det har ikke meget med den lille mands jagt at gøre

Centerpoint på kandu profilen skriver Knudsen at han er efterlønner, et andet sted har han været førtidspensionist, nu har han arbejde, passer han en malkekarrusel? eller

Jeg glemmer aldrig da man ville indfører 5 ha reglen, da var du Knudsen og en kammersjuk slemt oppe at køre over at den ville blive indført, for så fratog den jer jagten på nogle små arealer, som i havde på hånden.
SHV

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 29-12-08 16:27

Nu inden Balladegaard vågner op sin.....æh.....søvn, ja søvn må det vel hedde.....??? Så lukker jeg tråden inden han får spredt alt sit gylle......

Rolig drenge, jeg har et nyt spørgsmål......om duejagten.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 29-12-08 16:30

Tak for svaret Sandhedsvidnet......Huuuuuuiiiiiii ...man sku' næsten tro du kender Montør Knudsen.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 29-12-08 17:31

Det var så lidt centerpoint, skulle det være en anden gang
SHV