/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Styring af gulvvarme
Fra : anders_bak
Vist : 6531 gange
100 point
Dato : 26-12-08 19:33

Jeg har købt et hus med støbt gulv, og gulvvarme i entreen (der er tale om en ret stor entree på 15-20 m2 der også bruges som legerum til børnene).

Der er tale om vandbåren gulvvarme, og centralvarme med et naturgasfyr. I et hjørne af entreen er der lavet et lille bryggers/teknikrum (opmuret i gasbetonblokke) hvor fyret er placeret. Gulvarmen er forbundet som første forgrening på fremløbet, og sidste forgrening på returløbet (dvs. kortest mulig vej fra fyret). På returløbet fra gulvvarmen sidder der en ventil med en termostat der styrer gulvvarmen ud fra temperaturen på returvandet.

Gulvvarmen løber som en streng i både bryggers og entree.

Problemet er at det er meget svært at styre varmen i gulvet. Gulvet bliver meget varmt i strengens begyndelse, og koldere på den resterende del. Endvidere er strengens begyndelse i bryggerset, så der her bliver meget varmt, men det største problem er at styr rumtemperaturen i entreen.

Problemet kunne naturligvis løses med en cirkulationspumpe på gulvvarmen, men det er en lidt omfattende installation at skulle i gang med.

Min ide gik på at udskifte termostaten på gulvvarmen med en almindelig radiatortermostat med fjernføler (placeret i entreen), så der blev styret ud fra rumtemperaturen i dette rum (i stedet for temperaturen på returvandet). Dette ville jo nok også betyde en større gennemstrømning, og dermed mere jævn varme.

Er der nogen der har erfaringer med dette ???????

Ps. Systemet er bygget op med kun et fremløb fra fyret (der så forgrener sig til både gulvarmen og radiatorer), så der er tale om en fremløbstemp. På ca. 70 grader.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 26-12-08 20:10

jeg syntes at dit gulvvarmesystem lyder ret indviklet.
Det kan der nok også være noget om da fremløbstemperatur på gulvvarme er ca 30-35 gr og aldrig 70.
Jeg har gulvvarme i det meste af huset. Det har sin egen cirkulationspumpe og tager selvfølgelig varme fra centralvarmesystemet, men temperaturen er styret af en termostat (35 gr.)
Jeg har trådløse rumfølere der har forbindelse til en styring som åbner og lukker for motorventiler der sidder på fordeleren.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-12-08 20:31

Det er ikke spor kompliceret, nærmere det modsatte. et fremløb fra fyret der forgrener sig til alle radiatorer, og returløbene samles til et returløb til fyret (hedder det et etstrengsanlæg ?). i entreen er der så istedet for en radiator en lang slange der løber i gulvet, og istedet for en termostatventil på fremløbet der er styret af rumtemp. sidder der en termostatventil på returløbet der er styret af temperaturren på returvandet. det kan ikke blive meget mere simpelt.

Problemet er jo nok netop at det er for simpelt..................................

Bonusinfo. entreen befinder sig i en tilbygning der er opført af den tidligerer ejer (der var blikkenslager).

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 26-12-08 20:33

Kode
Problemet kunne naturligvis løses med en cirkulationspumpe på gulvvarmen, men det er en lidt omfattende installation at skulle i gang med.

Der er vel cirkulationspumpe på dit anlæg, måske den ikke er stor nok eller kører for langsomt.

Efter nærmere omtanke har jeg en entre koblet direkte på centralvarme (55 gr.) der sidder en alm. radiatorventil i 10 cm højde, hvor der også sidder en udluftning.....luft i systemet kan også lave en del ballade med hensyn til at styre varmen i gulvet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-12-08 20:41

At det er svært at styre skylde at vandet når at blive koldt på vejen til din reur. På samme måde som en radiator er varm i toppen og kold i bunden...

Det er et 2 stregngs anlæg når der seperat fremløbsrør og retur rør. Et strengsanlæg er kun et rør der løber rundt hvor der er tyndt rør parrallelt med en radiator.

Måske kan det hjælpe at sænke temperaturen lidt på dit fremløb så vandet ikke er så varmt der hvor det kommer ind i gulvet.

Det vil altid være et problem med for varmt gulv, hvis dette er eneste rumopvarmning. Måske var det en god idee at få en vvs Instalatør til at rådgive dig på stedet med mulige løsninger.

vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-08 21:40

du bliver nødt til at have en pumpe på sammen med et blandeaggregat. det sørger for, at vandet der bliver lukket ind i gulvvarmen har samme temperatur hele tiden. og så tilpas lav at den ikke bliver for varm. pumpen sørger for, at vandet cirkulerer hurtigt nok til, at der ikke bliver så stor temperaturforskel fra start til slut.
hos vvs experten koster den slags et par tusinde kroner og de er godt givet ud.
en almindelig rumtermostat duer ikke. din gulvvarme reagerer alt for langsomt til, at det kan fungere.
der er ingen hokus-pokus løsninger på problemet. kun den rigtige.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-12-08 22:08

Til hennooah. Ja naturligvis er der cirkulationspumpe på anlæget, men man kan også have en cirkulationspumpe på gulvarmestrengen seperat, så vandet cirkulerer lokalt i gulvet, og derved sikrer jævn temperatur over hele gulvet. der er udluftet, så det er ikke her problemet ligger.

til Ben. Jeg er fuldstændig enig, men det er jo et problem at sænke fremløbstemperaturen, da den så også bliver sænket til radiatoerne. Det er heller ikke så meget den ujævne gulvarme der generer mig, men en ujævn rumtemperatur. det er derfor jeg overvejede ideen med en termostat med rumføler.

tanken var så at gulvet jo har en meget stor varmemasse, og derfor en forholdsvis konstant temperatur, og at der derfor går forholdsvis lang tid mellem at ventilen åbner og lukker. når først den åbner når den så til gengæld at tømme hele slangen før det varme vand når frem til ventilen og den lukker igen.

det varmer så hele gulvet op, hvilket får rumtemperaturen til at stige, og der går et stykke tid før det hele er kølet nok af til at starte forfra.

Kort sagt, der bliver simpelthen lukket for maget varmt vand ind på en gang. hvis nu ventilen åbnede og lukkede på baggrund af rumtemperaturen der jo svinger mere end gulvtemperaturen (en yderdør der er åben et par minutter får rumtemperaturen til at falde, men påvirker ikke gulvtemeraturen synderligt) kunne man jo forestiller sig at ventilen åbnede oftere, men til gengæld kun i kortere tid, hvilket måske også ville give en mere jævnt fordelt varme i gulvet. men altså primært med det formål at skabe en jævn rumtemperatur. (det er på dagsbasis vi snakker om at temperaturen svinger, ikke på timer eller minutter). Mit spørgsmål er derfor mest om der er nogen der har prøvet om det fungerer at styre et anlæg af denne type ud fra rumtemperatur istedet for vandtemperatur.

Jeg kan selvfølig godt få en fagmand på besøg, men nu ville jeg lige prøve her først......

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-12-08 22:14

Der er et eller andet der er gået galt. jeg kunne ikke se trimare46s indlæg da jeg skrev mit sidste.

har du et link der viser sådan et blandeaggregat, for det er jo helt sikkert den rigtige løsning....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-08 22:47

Dit gulvvarmeanlæg er simpelthen lavet forkert.
Enten skal lukke for det eller også skal du have en blandesløjfe med sit eget lavtemperatursystem.
du kan ikke regulere dig ud af problemet med for høj indgangstemperatur.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-12-08 23:16

Så det er noget ala det her vi er ude i for at fixe det

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=592

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 27-12-08 07:18

Jeg fatter ikke hvor for han skal have en ekstra pumpe på.. jeg har et geminox fyr (Naturgas)

og det tager 4 radiator.. og 90 m2 gulvvarme. fordels på 6 strenge. med retur termostater.

og vi har ingen problemer...

Hvilken model fyr har du.. og hvad er dit fremløb sat til..

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-12-08 07:57

DGC har lavet en god vejledning til dette

det optimale er egen blandekreds til gulvvarme da temperaturen her helst skal være så ens over hele gulvet som muligt, styringen skær så at sige af sig selv , da gulvet ikke afgiver varme til rummet når temperaturrn er nået.

http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/43.pdf

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 28-01-09 18:52

Nu ved jeg ikke om du har fået styr på din varme, men hvis du har en returventil monteret samt tålmodighed er jeg næsten sikker på at du kan opnå et rimeligt resultat med det du har. Din returventil lukker når vandet bliver for varmt men åbner jo så igen når temp. falder, men gulvvarme reagere ganske langsom, måske tager det et døgn før forandringen er der. så prøv at indstille ventilen på f.eks. 3 lade det stå et døgn osv. Held og lykke

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 28-01-09 18:59

test