/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Start problem - Engang imellem
Fra : iOliver2
Vist : 3110 gange
500 point
Dato : 26-12-08 18:36

Der kan få uger, uden problemer..
Og pludselig vil bilen ikke starte, tørner og tørner den er lige ved at hoppe igang nogengange, men gør det ikke ..
Jeg kan så vente en time, gå ud og prøve igen og den starter med det samme..

Jeg mistænker lidt at der er fugt i tændingssystemet, sandsynligvis ved tændkabler..
Batteriet er helt nyt.

Hvad ku det ellers være? - benzinpump med periode fejl?
Andre muligheder?

Bilen er en mazda mx3 med en alm 1.6 motor 90 heste.
VH Oliver

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-08 18:46

Mulighederne er mange!
Check batteriklemmerne for anløbninger, rens dem!
Check platinerne i strømfordeleren, måske er der slakker på kontaktfladerne.
Kør strømfordelerdækslet og tændrørskablerne af med en tør klud, og sprøjt dem efterfølgende med pronto eller silikone.
Se efter om der er vand nok på batteriet og det er ladet helt op. Vinterkulden tager toppen af ydeevnen.
Sørg iøvrigt for, at alle vigtige kabelforbindelser er faste og helt i orden.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 26-12-08 18:51

Batteri skulle være OK - det er nyt.
Havde godt overvejet pronto - det tager fugt - ikke ?

Vil prøve dette ved lejlighed hvertfald.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-08 21:55

Pronto bryder vandets spænding, lige som afspændingsmiddel. Men sørg først for at tørre kabler og dæksel af for oliesnavs og andre urenheder, som er med til at holde på fugten. Husk også at tørre strømfordelerdækslet af inden i.
Hvis du skal starte første gang, og du har nogen til at hjælpe dig, så start med åben motorhjælm, og du vil sikkert se et sandt fyrværkeri, på dæksel og kabler, hvis det er fugtigt.
Men lad være med at sætte fingrenened for at føle på det, jeg skulle hilse og sige, at det kilder meget ubehageligt i fingrene!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-12-08 00:25

TIP : prøv at starte motoren om aftenen i buldermørke - med hjelmen åben.
Sluk lygterne.

Så kan du tydeligt se om gnisterne springer over i tændings anlægget. Det må de selv følgelig ikke ....

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-12-08 02:33

Tror ikke ummidbart at gnisterne springer over, da jeg mener at have haft den åben en dag den gjorde det, men det var selvf. ikke særlig mørkt.
Men det kunne da prøves næste gang den ikke gider.

Severino - Jeg mener ikke at mindes at kommer gnister når det er den laver dét nummer. Men jeg vil da lige tjekke op på det. Hvis ledninger er fugtigt, vil de så hundred procent hoppe over og skabe strøm der kan ses i motorrummet?

Bare sært at den kan gøre det nummer, hvorefter jeg venter et stykke tid - prøver igen og den starter uden bøvl.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-08 17:13

De høje spændinger der er på et sådant tændingsanlæg, ofte omkring 30.000 volt, har det med at følge den nemmeste vej mod stel.
Slår den gnist mellem kabel og stel, så er der ikke nok energi til at der også kan komme en gnist på tændrøret.
Så derfor er det ret vigtigt, at holde motorrummet rent, og især omkring tændingssystemet.
Et strømfordelerdæksel der er rævnet, kan give tændingsproblemer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-08 17:18

Citat
Hvad ku det ellers være? - benzinpump med periode fejl?
Andre muligheder?

Snavs i karburatoren kan let forhindre, at motoren får noget at leve af. Hullet i strålespidsen er ganske fint, så der skal ikke meget til at det stopper. Det er jo det lille hul, at al det benzin du brænder af, skal igennem for at den gider slæbe rundt med dens ejer.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-12-08 17:36

Severino, det vil jeg da lige prøve at følge op på så. - Rense karburatoren, kan jo aldrig skade.
Men synes stadig ikke det giver meget mening at den 99% af gangene starter uden problemer, og så kan den pludselig ikk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-08 17:54

Ja men de gange den ikke vil starte, så læg mærke til om det er fugtigt i vejret.
Udelukkelsesmetoden er faktisk ret god, også i dette tilfælde!

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 27-12-08 19:07

Ummidbart vil jeg ikke tro det.
Jeg kørte den ind på værksted en dag, uden problemer, ..
Svejsede udstødning - tog 15 min ..
Og da den skulle ud igen kunne den ikk starte.. efter 5 min fik jeg den dog igang..

Men vil nu følge op på det alligevel , kunne jo være der var en sammenhæng med fugten alligevel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-08 20:46

For alle tilfædes skyld, så check lige luftfiltret og chokerfunktionen, hvad enten den er manuel eller automatchoker.
Blanding af luft og benzin dampe varierer alt efter motorens temperatur.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-12-08 21:09

Har lige haft fat i sviger mekanikkens peug 206.
Den var over et par uger blevet tiltagende mere drilagtig at starte.
Ind imellem kunne man bare "file" løs på starteren uden der skete noget som helst.

Efter 5 mins "almindelig" visuel kontrol, faldt mine øjne på en brun ring inde i begge batteri klemmerne.
Rust ???? På bly - poler ????
Det kan jo ikke lade sig gøre.
Efter nogle sekunders forsinkelse bimlede mine indre advarsels klokker, noget er galt dér.
Ganske rigtigt. "Nogen" havde pudset poler og klemmer omhyggeligt og givet dem et tykt lag kobberpasta, så de ikke skulle irre igen.
Tilmed sad plusklemmen finger løst.

En hurtig afrensning og tilspænding af klemmerne, så startede bilen 1.ste gang.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-08 22:18

Rigtigt Beestone, det var også det som jeg var inde på i mit første indlæg (øverst oppe).
Når en startmotor aktiveres, skal den bruge et sted mellem 80 og 120 Amp. Hvis så forbindelsen til Akkubørgen ikke er på toppen, fordi der er dannet noget anløbning (som ikke kan være rust), så virker det som modstand, og der kan opstå så store strømtab, at der kun er energi til at danne en doven gnist i tændingssystemet.
Nu da du alligevel har begge forbenene nede i maskinrummet, så check lige forbindelsen fra minus til stel. Der kan være rust i stelforbindelsen ved karosseriet.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-12-08 17:06

Jeg følger op på det hele imorgen, og vender tilbage :)

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-12-08 18:23

Her til aften gjorde den det igen .. ummidbar er der ingen vilfaren spænding i motorrummet, og ej heller hvis jeg prøver at pille ved strømfordeler eller andet kan jeg få stød..
Hjælper hverken at rykke i batteri poler, eller andet..

Benzin får den hvertfald, kan lugtes.

Og bilen er forresten uden karburator.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-08 20:33

Uden karburator? ................ har den direkte indsprøjtning?
Hvordan ser tændrørene ud, er de snavset, fugtige eller hvad?

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 28-12-08 20:52

Ja direkte indsprøjtning..
De ser ummidbart gode ud.. ej heller slidt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-08 10:04

Tag strømfordelerdækslet af og check om dine platiner er spændt ordentlig fast.
Hvis de kan køre frem og tilbage, så kan det være årsagen til, at de ikke kan få gnisten til at springe i tændrørene.

Hos BILTEMA kan du købe en enhed du sætter imellem kabel og tændrør, hvormed du kan se om der er gnist på røret:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82724
Spændingstester (15-142) Kontrollerer tændingsgnisten uden demontering af tændrøret. 29,90 kr

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 29-12-08 19:04

Severino, vil jeg prøve at tjekke op på.
Har lige optaget lyden når den ikke vil starte, og uploaded den her.

http://myfreefilehosting.com/f/d0d34e8115_0.16MB
- ryk lidt ned på siden og man kan downloade den.
Der er absolut ingen virus i den..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-08 21:37

Det lyder ikke til at der kommer gnist.
Du kan jo gøre den billige løsning, at du tager et tændrørskabel af og trækker forhuden tilbage på det,og lægger det, så der kan springe en gnist fra kablet til stel, så har du et billed af, om der overhovedet kommer en gnist.

Du kan også gøre det, at du sætter en prøvelampe på de to strømterminaler på tændspolen. Så skulle den gerne blinke i takt med tændings takten.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 01-01-09 21:54

Hej.
Jeg tillader mig lige at være uenig med severino. Jeg synes det lyder på optagelsen som om den er lige ved at slå i gang. Prøv lige at høre en gang til severino. Jeg synes det lyder som om den er lige ved efter fire fem turns på motoren.

Jeg tror ikke dit problem er tændingen. Når det er et direkte indsprøjtningssystem er der også et benzinfilter og jeg mener ikke sådan et "knallertfilter" som mange gange sad på karburatormotorer.
Det er et stort og mere avanceret filter som oftest er placeret i motorrummet spændt fast til inderskærmen eller torpedopladen. Følg benzinslangen så kan du ikke undgå at se det. Det er på størrelse med en øldåse og som oftest i hvid eller sort plast. Dog må du ikke hænge mig op på det da jeg aldrig har haft fingrene i en bil som din men i mange andre japanere ser det sådan ud. Der kan også være to filtre. Hvis det er tilfældet sidder nr. 2 sandsynligvis nede i nærheden af tanken.

Her min teori som jeg bygger på egen erfaring:
Når du forsøger at starte pumper din pumpe benzin op til filteret men hvis det er ved at være stoppet kan benzinen ikke komme hurtigt nok igennem filteret.
Hvis du så lader bilen stå 10 -15 minutter får den benzin som allerede er pumpet op i filteret tid til at "sive" igennem og det er derfor du kan starte med det samme. Teoretisk set burde den så standse når det der er sevet igennem er brugt men der har jeg så en anden teori om hvorfor det ikke sker:
Det slam og urenheder som samler i filteret bliver opløst af benzinen når du venter på at starte igen. Når du sætter bilen igen f.eks. natten over løber noget af benzinen retur i systemet og tømmer dermed delvist filteret så slam og urenheder igen kan "størkne" og tilstoppe filteret.

Det er kun teorier og muligvis noget vrøvl men jeg tror ikke destomindre at du kan komme ud over problemet hvis du skifter benzinfilter / filtre.

Vær opmærksom på at der er et meget højt tryk i systemet så nå du afmonterer filteret skal du ikke stå med en smøg i munden.
Der er en procedure med at tømme systemet men det har jeg nu aldrig gjort da det som oftest er besværligt.

Forresten...... Når du løsner tankdækslet så læg lige mærke til om tanken tager luft ind (det lyder som når man åbner en reservedunk med overtryk). Hvis den gør så er fejlen at udligningsslangen på tankrøret er klemt eller tilstoppet. Det giver undertryk i tanken og så kan den ikke få benzin nok til at starte på i første forsøg.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 500 point
Dato : 01-01-09 22:16

Ja se det var en teori, men han kan jo køre bagefter.
Men et check af filtret, hvis det er der, kan ingenlunde skade; for så er denne mulighed jo også prøvet.
Mine forslag med prøvelampe m.m. er da også rare at have i baghovedet, i en given situation.

Så prøv alle de forslag der er gratis først, der er jo ingen grund til at købe noget der kunne have været undgået.

Jeg kan godt se det ikke er sæson for at rode hele dagen med bilen, hertil er temperaturen på vejret lidt for lavt. Jeg skulle selv have set på min generators spændingsrelæ, men så længe den opføre sig nogenlunde i dette kolde vejr, så vil jeg hellere sidde inde i varmen og KANDU den!

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 01-01-09 22:20

Citat
Ja se det var en teori, men han kan jo køre bagefter.

Min teori går netop ud på at når først snavset i filteret er opløst tilstrækkeligt kan benzinen godt sive hurtigt nok igennem. Men ligesåsnart bilen står stille tilstrækkeligt længe størkner skidtet igen.

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 04-01-09 14:29

Udskift benzinpumpen, og dit problem er løst,

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 08-01-09 17:52

Steenk - det er da en teori, og mon ikke om det er muligt også ?
men problemet synes imiderligtid at være løst.. Jeg tjekkde op på om det var stoppet og det det var det ikke. fin gennemstrømning, ved kold, som ved varm motor, om den har stået længe eller kort.

Jeg rensede op i tændingssystemer, skiftede kabler, tændrør og strømfordeler.. Siden da har den ikke skabt sig .. men lad os nu se om det kommer ?

Det ene tændrør kunne jeg slet ikke få forbindelse gennem, medmindre jeg stak ohm meteret ind midt på ledningen, så enden på den har været færdig..
Og en af dem var helt nede på 0.6 K OHM .. så det har nok spillet en del ind, den har ikke kunnet trække gnist.. Den ene tændrør var ydermere defekt - paraplyen var bukket ned, og rørte elektroden, hvis ikke så tæt på hvertfald !

Men en blanding af det hele har nok været årsagen, hvis det selvfølgelig ikke kommer igen ..

Mange tak for hjælen jer der har hjulpet.

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 08-01-09 17:53

Mange tak for svaret severino!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-09 22:26

Tændrør skal have en længde der passer til det topstykke, hvori de er monteret. Som du sikkert også ved, findes tændrør med forskellig længde gevind, hvilket kan betyde, at tændrørets elektroder ikke sider lige der hvor de skal, for at kunne virke bedst muligt.
Er tændrøret for kort, så antændes benzindampene oppe i det resterende hul, og får ikke den rigtige virkningsgrad.
E tændrøret for langt, er der stor risiko for, at stemplet banker på tændrøret, hvilket kan slå elektroderne sammen, så der ikke dannes gnist. Stemplet kan også tage skade ved denne lejlighed.
Elektrodeafstanden kan variere lidt, men vil typisk ligge på 0,7 til 0,8 mm, for at der dannes en gnist der har størst tændeffekt.
Nu hvor symaskinen surre lystigt, har du også fået en fornemmelse af, hvordan fejlen opførersig, når du støder på dette startproblem en anden gang.
Tændrørskablerne hár en indre modstand, som tjener til støjreduktion. Det har ikke den store betydning for tændingen, da der ikke er den store strøm på tændspolen, men til gengæld en meget høj spænding.
Tændkabler der er slidte og sprækket, vil i fugtigt vejr, kunne ses, at gnisterne løber på ydersiden af kablet, og springer gerne til stel, hvis det er den korteste vej. Herved udebliver tændingen i motoren.

Men det var da godt du fik nye "nåle i symaskinen".