/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Elektronisk parkerings ur.
Fra : cccf
Vist : 3765 gange
50 point
Dato : 26-12-08 09:50

Jeg har fået et Elektronisk parkeringsur (Pwatch) i julegave til min Skoda Oktavia.
Der står hvor ledningerne skal monteres:
sort til stel
orange til tænding.
rød til konstant tænding.
Men findes der på min bil en samlebox hvor jeg kan slutte dem til, og har min bil de samme farvekoder.??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-08 10:35

Farverne i din bil er ligegyldige. Det nemme sted at tilslutte den slags er normalt ved radioen.

Det kræver lidt forstand at finde de rigtige ledere og at koble på uden løse forbindelser.
Dertil lidt elektrisk håndelag for at koble ledderne på parallelt uden kortslutning.
I radioens manual kan du se hvilke ledere , der er hvad,

Brug ikke strømtyve . Det er noget upålideligt l....t.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-12-08 10:37

Hej -

Til lykke med gaven.
Den er nem at tilslutte.
Men som med alt andet ekstra udstyr, må man selv finde ud af hvor ledningerne skal forbindes.
Det nemmeste er nok at trække radioen ud, og så forbinde de 3 ledninger dér, da radioen bruger præcis de 3 samme forbindelser fra Skoda'ens El-net.

Du skal have lidt erfaring med bil El-installationer, ellers må du have hjælp.
Der findes ingen eksakt "gør sådan" instruktion, da farvekoder osv. er forskellig på de forskellige bil mærkers El-net.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-12-08 10:38

Hej transor -

2 sjæle, 1 tanke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 10:42

Citat
Det nemme sted at tilslutte den slags er normalt ved radioen

NEJ NEJ og atter NEJ - IKKE ved radioen....

Radioen bliver i de fleste biler afbrudt i startøjeblikket (også den ledning der har konstant strøm)

http://www.p-watch.com/produkter/p-watch_parkeringsure/montering/?&a=DK

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 11:06

Står en Skoda ikke gennemsnitligt længere parkeret end andre mærker ?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 26-12-08 11:16

LuffeA => det er ikke at håbe med de salgs tal der har være de sidste par år..

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-12-08 11:17

Citat
Radioen bliver i de fleste biler afbrudt i startøjeblikket (også den ledning der har konstant strøm)
Vil det sige at radioens indstillinger bliver nulstillet hver gang man drejer nøglen ?
Hvad er så idéen med at til slutte radioen på denne måde ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 11:23

Citat
Vil det sige at radioens indstillinger bliver nulstillet hver gang man drejer nøglen

NEJ

Så længe er strømafbrydelsen ikke, men nok til uret reagerer.....

Prøv blot at sætte tænding på din bil - tænd radioen - og start - radioen forsvinder et kort øjeblik....

Men læs monteringsanvisningen - der står angivet hvor der BØR tilsluttes (og IKKE tilsluttes)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 11:33

Lige en korrektion

model 02 og 03 kan vist godt "tåle" den korte afbrydelse - påståes det i hvert fald

Men historien melder jo ikke noget om hvilken model vi taler om

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-12-08 11:34

Til luffe:
Jo, der derfor jeg syntes det kunne være smart med sådan et ur.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-12-08 11:36

Det er model FS03.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 11:39

Så har det nok ikke den store betydning i dette tilfælde....

Det næste er så at ledningerne BØR loddes på - og ikke blot monteres med klemmer eller kabelsko...

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-12-08 11:44

Jeg kan bare ikke forstå de i monteringsvejledningen kan skrive de skal monteres på klemme 15-30-31. Hvordan kan de vide det.?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 11:49

Fordi de er "kloge"......

Det har de fået at vide af bilfabrikanterne - det er samme numre i alle biler (de står bl.a. i din sikringsboks)

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-12-08 12:03

Monter du roligt din FSO3,sammen med ledningerne til din autoradio.Min kører upåklageligt på anden år.Radioen mister strøm i startøjeblikket,men det påvirker ikke parkeringsuret.
Ang.ledningsmontering.
Tag din radio ud,på radioen er der sikkert en diagram der viser hvordan ledningerne er monteret til radioen.Ledningerne kommer sikkert i en ISO multistik,som passer i din radio. Find de tre ledninger som du skal bruge.Koble dem derpå.
Når du har monteret p-skiven, er det ikke sikkert uret viser rigtigt med det samme,tag det roligt,uret bliver opdateret hvert 1o minut fra Frankfurt.
God fornøjeldse
vvdriver

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-12-08 12:15

Hej refi klemme 15-30-31. svarer det til numrene i min sikringsboks.??
Der står nr.15 står for sikringen til Kombiinstrument, automatgear,vinkelsensor for ratudtag, bakspejl.

Dert skulle så svare til klemme 15 (tænding plus) i monteringsvejledning for P-watch.???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 12:24

Der står sikkert 15 ud for flere....

Det er dem der KUN er strøm på med tænding slået til

31 er stel

30 er der strøm på KONSTANT (med mindre du piller batteriet af)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-08 12:59

Ja ja refi men det kan da komme an på en prøve. En prøveskruetrækker til 12 volt, vil da synliggøre om strømmen forsvinder under opstart af bilens "operativsystem", og hvis der er strøm på konstant så er det jo det nemmeste sted, hvor alle de nødvendige forbindelser er.
Jeg har selv trukket fra radioens kabel, og det har da virket lige siden klokkeværket blev indmuret i min Astra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 13:06

Citat
Jeg har selv trukket fra radioens kabel, og det har da virket lige siden klokkeværket blev indmuret i min Astra.

Det var da godt det ikke var en Morris Mascot fra først i 60erne

Så havde uret nok gået baglæns....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 13:10

En Skoda blev efter sigende brugt som startmotor i en Mascot dengang

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-08 13:31

Jeg tror at I har set for mange af de film med Mister Bims (Been)

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-12-08 13:59

Lige en sidebemærkning.??
En kunde med en Skoda, kørte til Mercedes,ville gerne have en ny motor i vognen??.
To dage efter hentede han Skodaen. Kom tilbage efter 5 minutter, klagede over, bilen kørte 10 meter frem,så 10 meter tilbage.Værkføren sagde til kunden. Den eneste motor vi har der passer i en Skoda, er en viskermotor.
Undskyld cccf, i dag er en Skoda en rimeligt god dyt.
vvdriver

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-12-08 14:13

Klemme 15-30-31, har ikke en dyt at gøre med sikringsnummer i sikringsboksen??.
Så ville jeg gerne spørge, hvor skal jeg koble min radio til, jeg har kun 18 sikringer ??
På Audien
Sikringsplacering (fra venstre mod højre)
NR. 4
Ur,bagagerumslampe,indv.lampe,make-up spejl,stikdåse,cigartænder,radio,vogncomputer,læselamper .
vvdriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 14:19

Hvem taler om sikringnumre

Det er KLEMnumre der er tale om....

Har DIN bil ikke nogen sådanne - er det nok en Skoda

Nå ikke mere skoda - undskyld

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-12-08 14:32

cccf spørger:
Kode
Hej refi klemme 15-30-31. svarer det til numrene i min sikringsboks.??
Der står nr.15 står for sikringen til Kombiinstrument, automatgear,vinkelsensor for ratudtag, bakspejl.

Dert skulle så svare til klemme 15 (tænding plus) i monteringsvejledning for P-watch.???

Ud fra hans spørgsmål,har han sikkert set i hans instruksionsbog,at sikring nr. 15 dækker det han skriver??. Og tror måske det er det samme som klemme 15, derfor mir kommentar.
vvdriver

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-12-08 14:55

Det erjo ikke uden grund at P-watch har lagt monteringsvejledning ud på nettet, min mazda 626 taber strøm i startøjeblikket på radioen, og det er da muligt at det ikke gør noget normalt, men hvad hvis den bruger lidt længere tid om at starte, jeg ville følge Refi´s råd, og det er klemmenumre der er ens for alle biltyper så vidt jeg ved.
Gør det ordentligt fra starten så slipper du for bøvl senere.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-08 00:21

Roooolig nuuuu ....

For det første : så er det ikke en Mazda, slet ikke en 323 ...

For det andet : en moderne Skoda er en kopi af tilsvarende VW/Audi modeller og har et helt "normalt" ledningsnet.

For det tredje : radioen spiller jo heller ikke når tændingen er afbrudt i de fleste biler. Omendskønt på nyere biler kan man vælge denne funktion til/fra ved at flytte en sikring.

For det fjerde : glem alt om at finde klemme dit, dat og dyt. De klemmenumre findes ikke at se normalt nogen steder på nogen biler. Lad de vittige mekanikere vrøvle rundt med dem.

For det femte : hiv nu den radio ud, så du kan komme til ledningerne bagpå. Med en ganske almindelig billig nålespids testlampe til 12V finder du hurtigt de 2 omtalte plus forbindelser.

For det sjette : brug ganske roligt helt almindelige strømtyve. Det dér med at lodde på ledningerne i en bil er der ingen seriøs mekaniker der kunne drømme om at gøre alligevel. De har ganske enkelt ikke tid eller tålmodighed til det. Og hvis de gør det alligevel, er det helt sikkert at det går gruelig galt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-08 08:50

Ja hvad skal "vi" dog med alle de monteringsvejledninger

Den klarer "klytteren" da over 2 dåseøl eller 3.....

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 27-12-08 14:02

Tak for svaret Beestone.
Tak til alle.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 27-12-08 15:49

Tak for det cccf
Det svar fik du også 26-12-08 12:03
vvdriver

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-12-08 09:48

Det har du ret i wdriver.