/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Projektopgave
Fra : keano
Vist : 456 gange
100 point
Dato : 25-03-03 08:37

Hej
Er der nogle der kan sige mig hvad en ensretter er?
Også lige hvad en diode er?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-03 08:59

Ja. Det er det samme. Der er nogle folk, der kalder en brokobling (4 dioder), for en ensretter. Dette er dog ikke helt teknisk korrekt, men man hører det nogle gange.
En diode er en komponent med 2 ben, der hedder anode og katode, forkortet a & k. Hvis du sender en jævnspændning (+) ind på a, vil strømmen gå igennem dioden og komme ud på k (der ligger dog et spændningstab på Ca. 0,6 volt over dioden).
Hvis du derimod sender en plus ind på k, vil dioden spærre, og der kommer ingenting ud på a.
Hvis du sender en vekselspændning (sinus) ind på a, vil kun de positive halvbølger komme ud på k.
Hvis du sender en vekselspændning (sinus) ind på k, vil kun de negative halvbølger komme ud på a.
4 stk. dioder sat sammen i en brokobling, vil ensrette en vekselspændning til en jævnspændning. En brokobling bruges i alle omformere (feks. 230 VAC - 12 VDC), med undtagelse af de såkaldte switch mode omformere (de benytter dog også en diode, men virker på en anden måde).
Dette var en meget kort beskrivelse, håber du kan bruge det, ellers kom tilbage.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : keano

Dato : 26-03-03 08:40

Tak for svaret viskinge.