/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Maren Rasmusdatter Fischer
Fra : lwj
Vist : 779 gange
140 point
Dato : 25-03-03 08:00

Maren Rasmusdatter Fischer

F.o. 1730, d. e. 1801.
Sandsynligvis i Viborg, hvor hun boede "Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, St. Mogensgade no. 26, 35, FT-1801"

Før da boede hun i Hornumbro mølle, Vester Hornum.

Gift med Christian Olufsen Winther, d. 1795 i Viborg som Konsumptionsskriver.

Ifølge skifte nævnes hun også som Maren Lensmandsdatter.

Kan nogen hjælpe mig med at finde hendes dødsår?

Med venlig hilsen,
Lise WInther Jensen.

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 29-03-03 08:53

Muligvis er Maren Rasmusdatter flyttet fra Viborg, men hvorhen?

Med venlig hilsen,
Lise WInther Jensen.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 29-03-03 12:41

Det kan være du skal se om du kan finde noget i skattemandtalslister. evt kan hun have boet hos et af sine børn.
Lis

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 29-03-03 14:16

Hej Lis
Ja, i ft. 1801 bor hun på omtalte adresse sammen med en datter. Ingeborg Christensdatter, 35 år, ugift.

Men dette med skattemandtalslister? Hvor finder man dem? Hvad står der i dem? Og er de ikke knyttet til eksv. Viborg? Så kan det vel ikke hjælpe mig til at finde hendes ddødsår?

Har aldrig set i disse før.

Med venlig hilsen,
Lise WInther Jensen.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 29-03-03 14:51

hej Lise
Jeg vil tro du kan finde dem LAv eller lokalhistorisk arkiv.
Og nej selvfølgelig kan du ikke finde hendes dødsår, men du kan sandsynligvis finde ud af hvornår hun var i live.

Hilsen Lis

Accepteret svar
Fra : Tom_Smidth

Modtaget 140 point
Dato : 01-04-03 20:57

Hej Lise.
Ved FT 1801 er Maren 71 år og lever med sin 35år gamle ugifte datter i Viborg.

Der er flere muligheder:
1. en alder på 71 år er ret godt på den tid, kun få mennesker overlevede de 80 år, så du må gennemse KB (=kirkebogen)for Viborg (eller hvis der findes et dødsregister så brug det). KB finder du på et af Landarkiverne (Viborg Odense, Haderslev eller København, eller erhvervsarkivet i Århus)
2. Pigen på 35 må jo siges at være giftefærdig - hvis hun nu bliver gift overhovedet - derfor må du gennemse de næste 10 års ægteskaber i Viborg (det var normalt brudens bosted som var vielsesstedet). Det kan så meget vel ske det at de efter evnt. ægteskab er flyttet til et andet sogn, det må du se på til den tid
Venlig hilsen
Tom

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 01-04-03 22:22

Hej Tom.

Mange tak for svaret. Der er bare det pokkers ved det, at jeg bor i Aalborg, hvor de ikke har dødslister fra Viborg. Så hver gang jeg skal til Viborg koster det 75 kr. til rutebilen. Jeg er meget grundig i min søgen, og det vil antagelig tage flere dage at finde hende.

Men du har ret i, at jeg kunne se efter, om datteren skulle være gift i Viborg. Derefter se hvor ægtemanden kom fra. Og til sidst se efter, om Maren skulle være død der.

Datteren er ellers født i Vester Hornum.

Med venlig hilsen,
Lise Winther Jensen.

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 19-06-05 11:54

Hej igen!

Jeg har nu fundet Maren Rasmusdatter Fischer på siden med skifter, fra Skjød sogn Houlbjerg herred Viborg amt,: http://home5.inet.tele.dk/korvej/bidstrup/skjoed.htm .

Hendes far var Rasmus Sørensen Fischer d. 1747. Hans far og mor igen Søren Rasmussen Fisker d. 1746 og mor Maren Pedersdatter.

Hendes mor var Maren Madsdatter død 1772.

Der står også nævnt nogle søskende, så nu har jeg lidt at gå efter næste gang jeg skal til Viborg.

Tråden er ikke lukket, så hvis I skulle have mere er I velkommen.

Med venlig hilsen,
Lise Vinther Hviid.

Godkendelse af svar
Fra : lwj

Dato : 17-01-07 16:43

Tak for svaret Tom_Smidth.