/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
2*and og 2*flæskesteg
Fra : snaptil
Vist : 1089 gange
200 point
Dato : 24-12-08 09:50

Hejsa
Hvordan gør I, her juleaften?
Jeg skal lave to flæskestege og to ænder på samme tid.
jeg regner med at det hele kan være i ovnen på samme tid, men hvilken opskrfit bruger I på henholdsvis anden og flæskestegen så de begge kan bruge samme ovn temperatur?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-12-08 09:54

Måske sådanne hér, det er da en mulighed
http://www.youtube.com/watch?v=FoqXzmEYcyU&feature=related

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 24-12-08 10:08

Det tror jeg desværre ikke du får held med.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-12-08 10:09
Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 210 point
Dato : 24-12-08 10:25

Hej

Således ville jeg gøre:

Sæt ænderne i ovnen nu - steg dem færdige og ikke mer - tag dem ud - køl af, flæk ænderne i lår kileben og bryster - kog fond af skrogene - kom ca 1 cm fond i bradepanden, læg de udskårne ænder her.

Steg til sin tid flæskestegen som du plejer - varm ænderne lige i passende tid før middagen - og du er sikker på succes!

mvh

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-12-08 10:29

Hej her har du en "køreplan" - jeg har ikke afprøvet den - jeg steger altid anden/kalkunen om formiddagen, parterer den når den er let afkølet og sætter den i køleskabet.
Flæskestegen steger jeg, så den er færdig til spisetid. Imens den "trækker" på spækbrættet, lunes fjerkræet i ovnen ca 20 minutter 200 grader, pensles med lidt stegesky og evt smørklatter, med folie let over.
Sovsen er også lavet om formiddagen

Rigtig glædelig jul
Køreplanen finder du her
http://www.svinegodt.dk/smcms/Svinegodt/Magasin/Vinter_2008/Perfekt_flaeskesteg/2805/Index.htm?ID=2805

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-12-08 10:54

tak for de mange forslag, nu må jeg prøve at sortere og se hvilken der passe bedst
Rigtig god jul alle sammen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-08 11:37

Hvis du har en MEGET stor ovn kan det hele steges på en gang i en vrmluftsovn. Afhængig af størrelse og fyld, skal ænderne forment lig have længst tid. Giv dem 1 time, inden grisen sættes ind.

kør det hele ved 160° varmluft.

Gnid først fjerkræet med lidt sød frugtsaft -appelsin- så bruner de bedre.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-12-08 11:38

Overvej at lave en flæskestegen eller anden på kuglegrillen.

Det er både praktisk og smager strålende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-08 13:49

And og flæskesteg gnides med salt.

Æbler og svesker fyldes i anden.

begge dele lægges i bradpande (uden noget som helst andet...ikke vand o.s.v.) og steger i ca 3 timer (150-160 grader i varmluftovn og lidt mere i almindelig ovn).

Ikke noget problem....anden bliver go' og stegen fin med sprød svær.....og sådan har jeg gjort de sidste 25 år, og det har aldrig fejlet......

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 05-01-09 12:29

Tak for svaret food_life.
og alle i andre, det blev en særdeles villykket juleaften.