/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Simple funktioner i PHP mangler!!
Fra : DJfrakja
Vist : 456 gange
50 point
Dato : 25-03-03 00:18

Hejsa.

Jeg er i fuld gang med PHP, men der er nogle små funktioner fra HTML som jeg ikke kan finde ud af via PHP :

1. Hvordan laver man et tekstlink i PHP....altså TEST skal sende bruger videre til www.test.dk/TEST.htm?
2. Hvordan bestemmer man fed / kursiv / understreg i PHP?

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 25-03-03 00:57

Kan du ikke bare lave det i html alligevel?
Nedenstående burde da fungere på samme måde!..

<?php
echo "<a href=\"http://www.test.dk/test.htm\">www.test.dk/TEST.htm";
?>

/EazyOne

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 25-03-03 01:01

ehhhhh... well koden bliver lavet om når man poster!..

men ihvertfald:
imellem
<?PHP
og
?>
kan du bruge (NÆSTEN) normal HTML, hvis du starter linien med "echo" og slutter med ";":

<?PHP
echo (normal HTML-KODE) ;
?>

/EazyOne

Kommentar
Fra : shady

Dato : 04-04-03 14:49

PHP 'mangler' ikke de funktioner! Selve PHP er jo noget du bruger for at få serveren til at gøre noget for klienten (eller omvendt)!

Al html programmering skal foregå på den måde at du skriver dem inden for echo ' ';/echo " "; men det gør HTML programmeringen sværere ved at man skal være opmærksom på at hvis du bruger kommandoen echo med ' skal du sætte en backslash (\) bag ved hvert ' i din html kode og bruger du echo med " er det selvfølge en backslash bag ved alle anførselstegn...

ellers skal du, som EazyOne foreslår, sætte din html kode mellem ?> HTML <?php

Kommentar
Fra : argantork

Dato : 06-04-03 10:30

Den nemmeste måde er at skrive alm. html uden for "PHP"-tags' eg:
<?php
include("hoved.php");
?>
Her er så siden i midten
<?php
include("bund.php");
?>

Kommentar
Fra : argantork

Dato : 06-04-03 10:30

Den nemmeste måde er at skrive alm. html uden for "PHP"-tags' eg:
<?php
include("hoved.php");
?>
Her er så siden i midten
<?php
include("bund.php");
?>

Kommentar
Fra : claus_larsen

Dato : 07-04-03 10:16

PHP kører på Serveren og afvikles på serveren.
HTML afvikles hos klienten/brugeren.

Når du skal lave et tekstlink skal du derfor gøre som du altid har gjort. Bruge HTML. PHP har IKKE en funktion der gør dette.

En mindre rettelse til det ovenstående. Det er ikke korrekt at du skal udskrive med Echo. Principielt bliver koden langsommere hvis du afvikler HTML kode inde i PHP.

Et tekstlink ser ud som følger HVIS du vil have det skrevet i PHP:
<?PHP
echo("<a href=\"http://dobf.testeren.dk\">Link til DOBF</a>");
?>

Det er vigtigt at du sætter \ foran " da du ellers får fejl.

Som det tidligere er nævnt, laver du fed og understregning osv. som du plejer.

<?PHP
echo("<a href=\"http://dobf.testeren.dk\">Link til DOBF</i></u></strong></a>");
?>

Håber det hjælper...

Kommentar
Fra : Mishief

Dato : 12-04-03 22:31

Ang. link, så synes jeg du bør vide du kan sende brugeren videre til en anden side via.
<?php
header("Location: side.php");
?>

Accepteret svar
Fra : shady

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-03 13:38

Mishief... Det der mener jeg IKKE har noget at gøre med links! Det der er jo direkte videresendelse af bruger til en anden side uden at brugeren har noget at sige! Måske burde du kalde det et 'alternativ' til META i html! Desuden kræver php headers også at der ikke er kommet et headeroutput i form af HTML eller tekst eller lign. Så jeg mener du er gal på den...

claus_larsen... Hvorfor skrive echo("<a href=\"link.php\">Link</a>"); når man kan nøjes med echo "<a href=\"link.php\">Link</a>"; og enda undgå (næsten) alle \ ved at skrive echo '<a href="link.php">Link</a>'; ??

argantok... Du har delvist ret i at det er det nemmeste hvis man vil have al dynamisk aktivitet foregår i midten på siden... Men hvis jeg nu gerne vil have en dynamisk overskrift eller måske nogle forskellige muligheder for at stemme, skrive eller ligefrem lave templates til et website, så er den idé ligesom pillet ned! Det er en dårlig idé at lære folk den nemmeste løsning fra starten af, derfra kan det være svært at forstå opbygningen af andre scripts...

Godkendelse af svar
Fra : DJfrakja

Dato : 16-04-03 12:43

Tak for svaret shady.