/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
To styresystemer..!! Hjælp
Fra : Dumstrei
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 23-12-08 21:42

Hej alle sammen.

Dengang jeg ikke havde så meget styr på min computer kom jeg til at installere Vista to gange. Nu vil jeg gerne have afinstalleret det ene igen. Den viser det sådan at når jeg starter min computer skal jeg vægle om jeg vil tage det ene styresystem eller det andet. Håber der er nogle der ved hvordan man får det afinstalleret..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-08 21:44

Du kan gå ind i stifinder, vælge det drev hvor det andet styresystem er installeret, trykke på højre musetast og vælge formater.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 21:46

Hej

skriv "msconfig" i kør/run --> gå ind under boot og slet den nederste linie.
Pas på med at ændre i boot sektoren, det skal gøres rigitigt første gang.

// C a i N e

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 21:47

Det er installeret på D-drev.. men formatere jeg så ikke hele drevet. Det er jo bare styresystemmet jeg vil fjerne

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 21:47

Er du sikker på at det virker.. Caine ?

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 21:50

ja... det er bare vigtigt at du ikke ændre i andre ting i netop denne sektor.. det fucke det hele op.
Det SKAL være den linie der hedder D:\windows : current os

derefter sletter du bare mappen d:\windows
SÅ ER DEN KLARET

// C a i N e

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 21:53

oka.. Der står sådan :
Microsoft Windows Vista (D:\Windows) : Standardoperativsystem
Microsoft Windows Vista (C:\Windows) : Aktuelt operativsystem

Så er det vel den øverste jeg skal slette..?

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 21:55

ja

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 21:56

husk at genstarte for at se om det virker...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-12-08 21:57

Er det fordi der ikke er plads at du vil slette ??? Hvis ikke så lad det dog ligge så ikke du laver problemer ellers lav en back up først

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 22:02

Sunowich:

Han skriver jo dette:

Microsoft Windows Vista (D:\Windows) : Standardoperativsystem
Microsoft Windows Vista (C:\Windows) : Aktuelt operativsystem <--- det er dette OS han bruger nu.

Så der sker altså ikke noget ved at slette det andet

// C a i N e

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 22:04

Ja mangler også at få fjernet lidt. Kan jeg ikke fjerne mappen Windows inde på D-drevet ?

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 22:05

gør det fra dos promptet

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 22:05

eller højre klik fjern v'et ved skrivebeskyttet

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 22:08

hvad er dos prompet ? og nu har je fjernet fluebenet ved skrivebeskyttet,

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 22:12

Kan du så ikke slette mappen nu??? d:\windows

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 23-12-08 22:13

skriv cmd i kør...

skriv d:
del windows /F

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 22:22

hvordan skal det der skriver helt præcis ?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-08 22:53

Du skal slette det styresystem du har installeret på dit D: drev. Og det er ikke nok at gøre som Caine siger. Hvis du vil være helt sikker på at Vista på D: drevet er slettet så formater drevet. Dit C: drev beholder Vista. Du renser grundigst op ved at formatere. Og du skal ikke i dos-promten. Så glem det.

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 23-12-08 22:55

men fjerner jeg ikke også alle de andre ting derpå hvis jeg formatere det ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 23-12-08 22:58

Citat
gør det fra dos promptet

Findes ikke i Vista

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-08 23:05

Jo det gør du men hvad har du på D: drevet?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-08 23:17

Du har Vista på C: drevet og du har Vista på D: drevet og du er nødt til at fjerne Vista det ene sted. Det er lige meget om det er Vista på C: du fjerner eller den på D:

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 24-12-08 00:27

Jeg har et par spil og alt muligt andet på D-drevet.. men det er vel ikke værre end bare at lægge det over på min ekstern ?

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 24-12-08 01:49

hvad ævler du om granner

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-12-08 10:34

Nå men i hygger jer bare

God jul og håber ikke du sletter noget slemt ellers er der jo recoveryprogrammer

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 24-12-08 13:54

Hvem skal jeg nu lytte til ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-12-08 14:25

På C: drevet har du en fuldstændig installation af Vista, så hvis jeg var dig ville jeg lave en backup at de ting jeg havde på D: drevet og når det var gjort så ville jeg formatere det. Ved at formatere får du et helt rent drev. Så gå du bare i gang med at sikkerhedskopiere. Og så se lige min profil, jeg har beskæftiget mig med computere i over 20 år.

God jul og har du brug for mere hjælp er du velkommen til at skrive til mig.

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 24-12-08 15:41

Oka.. Tak Granner.

Godkendelse af svar
Fra : Dumstrei

Dato : 30-01-09 21:36

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 21:45

Selv tak.