/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Andelsforening
Fra : jyk
Vist : 1776 gange
150 point
Dato : 24-03-03 23:36

Jeg er med i en andelsforening, hvor der er én andelsejer der misvedligeholder indbetalingen af husleje.

Vi har tænkt os at bede personen om at flytte, men...
- kan vi tvinge andelsejeren til at leje sin andel ud så vi kan få en betalende fremlejer ind eller hænger vi på andelsejeren?
- hvis vi tvinger andelsejeren ud af sit værelse, frasiger vi os så samtidigt vores tilgodehavende?
- ejer andelsejeren sin andel suverænt, dvs. har personen juraen med sig, så vi ikke kan tvinge personen til at leje sin andel ud?

Kommentar
Fra : themis

Dato : 25-03-03 00:53

I kan ekskludere den pågældende som følgende af manglende betalingen af husleje.

I kan derimod ikke udleje den pågældendes værelse, medmindre en sådan sanktion har hjemmel i andelsforeningens vedtægter

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 25-03-03 01:56

Hvad ligger der i ordet ekskludere?

Vi er lidt nervøse for:
- hvis vi tvinger andelsejeren ud af sit værelse, med baggrund i (ændrede)vedtægter, frasiger vi os så samtidigt vores tilgodehavende?

Kommentar
Fra : themis

Dato : 25-03-03 08:46

Når i ekskluderer medlemmet, bliver den pågældende smidt ud af foreningen, men den pågældende skal fortsat afregne restancerne til foreningen.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 25-03-03 13:32

OK, lige et sidste spørgsmål:

Det forholder sig således, at der er gæld i huset. Dvs. Realkredit DK og nogle pantebreve.

Hvad sker der så med hans andel? Overtager vi den eller forbliver han ejer (selvom vi gennemfører en eksklusion af medlemmet og en tvangsfremlejning af andelen)?
Eller kort sagt: Kan han sige, at hans andel ikke længere hviler på ham, da han er ekskluderet?

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 150 point
Dato : 25-03-03 17:11

Når I har ekskluderet ham, overtager foreningen hans andel, som så skal sælges til tredjemand.

Han vedbliver med at hæfte for lånene i ejendommen, indtil der er sket gældsovertagelse, men dette gælder alene i forholdet til kreditorerne. I det indbyrdes forhold til foreningen skal han ikke længere hæfte for lånene.

Han skal også have afregnet værdien af andele med fradrag af, hvad han skylder foreningen.

Jeg vil tilråde jer at søge advokatbistand, så alt går rigtigt til i lyset af foreningens vedtægter.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Godkendelse af svar
Fra : jyk

Dato : 25-03-03 20:37

Tak for svaret themis.