/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dækker forsikringen?
Fra : cristian2
Vist : 2326 gange
50 point
Dato : 23-12-08 11:08

Jeg holdt på en smal villavej i bil og skulle foretage baglænsparkering. En cyklist holder bagved mig. Han holder klos op ad min bil så jeg er ude af stand til at se ham. Da jeg bakker hører jeg allerede inden for første meter at jeg støder ind i noget. Det er cyklistens cykel som han ikke har fjernet.

Cyklens baghjul blev beskadiget. Nu er der uenighed om hvem ansvaret for uheldet hviler på.

Er der nogen der kan hjælpe/råde mig?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-12-08 11:17

Nej forsikringen dækker ikke

Det er den der bakker, der har skylden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-08 11:37

Det er dit ansvar uden tvivl....du må ikke bakke medmindre du er sikker på der er "fri bane" ....så vær glad for det kun var en cykel det gik ud over

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-08 11:38

Hov spørgsmål om forsikring....ja, bilens ansvarsforsikring, men det kan sikkert ikke betale sig med selvrisiko o.s.v.......så dyrt er et cykelhjul jo heller ikke....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-12-08 11:45

selvfølgelig dækker forsikringen, men som Dova skriver, mon ikke din ansarsforsikring er med størrere selvrisiko end cyklen

Betal, få det ud af verdenen, og nyd juleferien.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 11:49

Påstå at det var cyklisten som kørte ind i dig mens du holdt stille

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-08 12:52

Det er åndsvagt at lyve om sådan noget. Klumme er ikke for klog, og har en dårlig moral.

Din lovpligtige ansvarsforsikring dækker. det er en fast praksis at den der bakker alene har det fulde ansvar. Så kun hvis cyklen også bakkede, skal i måske dele.

Det er ikke alle ansvarsforsikringer , som har selvrisiko. Det må du se i dinpolice.

Med de fleste selskaber er det sådan, at hvis skaden er mindre end selvriso eller bonustab, kan man senere vælge at betale selv.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 25 point
Dato : 23-12-08 13:22

Citat
Det er cyklistens cykel som han ikke har fjernet

Der er en lille detalje her: Hvis cyklen var parkeret. Dvs. hvis han havde forladt sin cykel, så er du uden skyld, da cykler ikke må efterlades på vejen. Faktisk kan du sagsøge ham for evt. skader på din bil.

Det andet du skriver tyder dog på at han stadig var ved sin cykel. I så fald er det desværre din skyld.

Nu ved du måske ikke hvad cyklen foretog sig da du bakkede. Han kunne jo have kommet i fuld fart og ikke set at du var ved at bakke. Det fritager dig ikke for skyld, men det tyder på at han ikke var opmærksom. I så fald kan skylden godt blive fordelt på jer begge to.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 23-12-08 14:07

Kort og godt, det er din skyld.
Normalt uanset hvordan og hvor et uheld sker, får den der bakjker næsten altid skylden (i 99% af tilfældende).
Du skal sikre dig der ikke holder noget bagved din bil uanset om man må stille noget eller parkere der. Det gavner ikke at sige "han måtte ikke stille en cykel der". Sådanne undskyldninger dyr ikke. betal skaden og lad være med at medle sådan en bagatel til forsikringen. Det kan ikke betale sig.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-08 15:00

pedroso skriver bl.a.:
Citat
Der er en lille detalje her: Hvis cyklen var parkeret. Dvs. hvis han havde forladt sin cykel, så er du uden skyld, da cykler ikke må efterlades på vejen. Faktisk kan du sagsøge ham for evt. skader på din bil.

Da der i DK ikke findes et begreb der hedder, at man har påkørselsret, så må man heller ikke påkøre en parkeret ulovlig parkeret cykel - eller bil for den sags skyld. Forestil dig en ulovlig parkeret bil på et hjørne som du påkører, så skulle ejeren af den ulovlig parkeret bil betale skaden?

Naturligvis kan man sagsøge - hvis nogen ville påtage sig at føre en sådan sag.

cristian2 som andre skriver: Betal for skaden, med mindre du er en af de få der ikke har selvrisiko/bonustab på din ansvarsdel af bilforsikringen. Modparten er helt uden skyld.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 23-12-08 15:51

Cristian2:

Husk generelt: for at en forsikring skal dække, skal der være én der har skylden. Hvis begge siger de er uskyldige, et hændeligt uheld, får man ingen penge.
det er altså direkte dumt at begge siger: det var ikke min skyld.
I øvrigt har de andre ret mht. skadens pris

sønder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-08 01:52

Hændeligt uheld da biler også har en blind vinkel.

Men faktisk cyklistens egen skyld, han skal F***** ikke klæbe sig op af biler der bevæger sig roligt på en smal villavej. Bilister der er rutinerede ville forlængst have aflæst situationen og holdt afstand.

Som det er nu beskytter loven desværre de "bløde" trafikanter selv om de selv skider højt og flot på al sund fornuft i trafikken.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-12-08 11:27

og så er den ged vist barberet

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-12-08 12:32

Citat
Forestil dig en ulovlig parkeret bil på et hjørne som du påkører, så skulle ejeren af den ulovlig parkeret bil betale skaden?

Ja.

Men i dette tilfælde er jeg nu helt enig. Betal skaden, foreslå evt. halv skade fordi han måske nok burde have været mere opmærksom. Men hvor meget kan et forhjul lige koste?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-12-08 12:56

Citat
Klumme er ikke for klog, og har en dårlig moral
Det er nemmerli rigtigt transor, men til gengæld aner du ikke en skid om hvad ironi og lign. svære ord betyder Mit yndlingsudtryk... idiot(er der en opmærksom bruger som har fundet ud af hehe) passer forbløffende fint på dig LOOOL

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-12-08 18:33

Tak for alle de gode indlæg.
Jeg kunne godt nok ikke se at hjulet var exet, men det lykkedes ham alligevel at betale 600 kr for at få det rettet op. Cyklisten havde fuld fart på og bremsede efter sigende da jeg bremsede (og skulle til at bakke) - og da jeg satte i bakgear holdt han klos op ad min bil.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-01-09 00:45

Tak for svaret pedroso.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-01-09 17:24

Tak for hmm... 25 points :)