/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Den lille mands jagt.
Fra : bb1
Vist : 1136 gange
200 point
Dato : 23-12-08 03:52

Kan nogen hjælpe mig med at definere dette begreb. Er det jægerens størrelse eller er det arial størrelsen han jager på. Er det måske størrelsen på hans udbytte? Eller er det størrelsen på den jagtforening han er medlem af. Der afgør det.

Der findes også noget som hedder en overjæger. Er han over alle andre jægere elle hvad?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 05:14

Dit spørgsmål er ikke nem at forstå, en overjæger står over skytterne på herregårde og lignende, og har intet at gøre med jagt på almindelig landbrugs jord eller småskove, mig bekendt er der ingen fine titler der, der et minimun på størrelsen af arealer som der må drives jagt på , er arealet mindre end 1 hektar så må der slet ikke jages, på arealer mellem 1 og 5 hektar er det kun ejeren og dennes husstand som må drive jagt, altså ikke noget med udlejning eller invitere gæster på disse små arealer.
Det er fra hukommelsen at jeg skriver, ikke noget jeg har fundet dokumentation på, så det er måske ikke helt korrekt.
Vil du se en oversigt over nogle af udtrykkene i jagt sproget så se her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Jagtterminologi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 05:20

Den lille mands jagt, er vel et udtryk for jægere som ikke er medlem af en konsortium, som er en gruppe af jægere som går sammen om at leje et areal at drive jagt på, altså enkelt mands jagt eller med nogle få deltagere, på mindre arealer eller småskove eller på sø territoriet.
Jagt er ikke bare at gå rundt i jagtsæsonen og skyde vildt, det er også vildt pleje, med plantning og andet anlæg, jægere fodrer også om vinteren, så det er en helårs hobby at være jæger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-08 05:43

Overjæger har jeg ikke hørt, men overjægermester.

Det er dog mere en titel. Christian Kjær (Janni Spies`s forhenværende) er overjägermeister og prøver på at være lige så fin når han skal på jagt sammen med pauseklovnen Prins Henrik og hans sønner.

Jeg kendte en såkaldt vagtjæger på Bregentved gods, han havde hovedansvaret for vildtplejen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 06:00

Jeg må lige rette dig: Christian Kjær er ikke OverJägermester (Det udtryk har jeg forøvrigt aldrig hørt ) har du selv opfundet det.
Nej min ven han er Hofjægermester og det er noget ganske andet. En tidel som kongehuset uddeler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-08 06:53

Jeg har heller ikke hørt udtrykket "tidel", men titel.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-08 07:05

Jægeren må højst være 146 cm og arealet max. 200 m2.
Udbyttet siger sig selv i kraft af arealets størrelse.
Størrelsen af foreningen har ingen betydning.
En overjæger er den person der på fællesjagter er anbragt på det højeste punkt i terrænet .

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 200 point
Dato : 23-12-08 09:36

Ja ja luffe. Der er altså forskel på en slåfejl og så en begrebsfejl....så sig du bare undskyld til bb1 i stedet for at blive næsvis

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 10:56

På den anden side bb1, hvis vi skal flueknippe, så uddeler kongehuset ikke titler.

HM Dronningen (monarken) udnævner en person til eksempelvis Overgeneralkommandersergent.

Uddeler er noget man er i Brugsen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 11:52

Klumme jeg færdes ikke så ofte i de kredse,holder heller ikke billedbladet, så du må have mig undskyldt.

dabj Det er lige før jeg tror du har ret. For det er nogle forfærdelig "små" mennesker, der igen og igen bruger det udtryk ( Den lille mands jagt ) hvergang der sker en ændring i jagtloven, så går det udover den lille mands jagt. Aldrig den store mands?

Det kan da for pokker være lige meget om man er stor eller lille ingen må skyde duer mere i august.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 11:57

Alt forladt.....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-08 15:32

Det må være på grund af julen.
Denne tråd er 12 timer gammel ?? og ingen personangreb??------endnu

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 16:10

dabj

Kan du ikke regne den ud?
Ballade mesterne er black listet. Deres "råd" har jeg ikke brug for, ligesom det da også må være træls for alle andre med det personfnidder. De er jo helt umulige, at føre en normal dialog med, men det går jo fint her, som før de annonymt loggede sig ind.
Syntes du ikke?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 17:06

HELLO...Jeg er ikke BL. alle steder LOOOL

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-12-08 19:27

Den lille mands jagt er strandjagt.

Det var det eneste sted man i gamle dage, da jeg var ung i halvtredserne, kunne jage gratis.
Jeg ved ikke om udtrykket er landsdækkende, men jeg drev den lille mands jagt fra Hvidovre.

Bjørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-08 19:39

->Bjørn
Det kan du have ret i---det var dengang, et jagttegn til havjagt, var rødt og kostede 2 kr.

Snøft-snøft---det kalder minderne freem

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-12-08 19:46

Hej dabj

Det er rigtigt det var rødt og man skulle indberette hvor meget man havde skudt, det blev nu ikke til meget.
Prisen husker jeg ikke, men det skal nok passe at det var 2 kr. Jeg var i lære og fik da skrabet pengene sammen.
God Jul
Bjørn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 20:58

Det husker jeg. Var på jagt ud fra Brøndby strand med en ven, som havde de nødvendige papirer. Men for hel... vi skød aldrig andet end edderfugle, og jeg skulle hilse at sige, at uanset hvordan man tilbereder dem er de komplet uspiselige. De som påstår andet, har enten ingen smagsløg, eller leger Kejserens nye klæder

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-12-08 21:33

Hej gamle strandjægere!
Jeg sidder og prøver at genopfriske reglerne:
Var det ikke 30 cm vand om gummistøvlerne og vand under kølen hvis man var i skydepram eller jolle

Bjørn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 23:14

Jo Bjørn den gang som nu skal skydeprammen være flydende, hvis man ønsker ikke at komme i konfligt med jagt på anden mands grund. For jordejeren har ret til at jage indtil højeste daglige vandstandlinje.
Derfor kan det også undre, at en strandjæger, kommer hjem med et stykke råvildt skjult i prammen

Men skulle vi nu ikke prøve at holde tråden. Jeg kunne nu godt lide at finde ud af hvor så mange bruger udtrykket Den lille mands Jagt netop i 2008.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-12-08 23:25

Til bb1

Det er din tråd, du bestemmer, men spurgte du ikke hvad begrebet dækkede?
Er der så ikke relevant at komme ind på reglerne?

God Jul og god nat.

Bjørn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 23:28

Jo, bestemt. Det var heller ingen kretik af dig eller det du skrev. Kun en konstatering af at vi gerne skulle ende op med en forklaring og regler allene giver den jo ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-08 00:57

Min farfar var en lille mand....socialt set, men han havde et temmeligt stort jagtområde på Sydsjælland.

Og han gik kun på jagt om natten

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-12-08 01:22

LuffeA.
Et virkeligt godt forsøg, men jeg tror ikke de Herrer som i tide og utide slynger om sig med begrebet er glade for den udlægning

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 09:53

Der er også jægere som er lille men gerne vil være store og så lejer de en jagt for en masse penge og render rundt og spiller store, det kaldes også den lille mands store jagt
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 10:13

HFRANZEN.
Velkommen her, som helt ny deltager.

Du kan have meget ret i det du skriver, men hvordan den lille mand skulle have mulighed og midler til at leje den store mands dyre jagt. Den køber jeg ikke.

De der bruger udtrykket i tide og utide. Angriber jo netop den store mands jagt - tror du det kan være af misundelse eller er det kun fordi de ikke ved hvad de taler om?

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 10:24

Det må du som efterlønner bedst selv vide, i følge din hjemmside har du lejet en større jagt, hvorfor det?
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 10:34

HFRANZEN.

Hvorfra har du kendskab til min økonomi. Hvordan kan du påstå, at jeg har lejet noget som helst?
Læst hvad der egentlig står på min hjemmeside.

www.bb-jagt.dk

NB. Og husk så det er mig der stiller spørgsmål og ikke dig, så må du starte din egen tråd.
Eller som jeg stå offentlig frem.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 10:40

Jeg har ikke kendskab til din økonmi, men gratis er jagt ikke, det er måske kun fuglejagten du har lejet.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 10:50

Nu kender jeg slet ikke jargonen i jægerkredse.

Kunne "Den lille mands jagt" stamme fra førhen hvor en husmand drev jagt på de få hektar skov eller land han havde rådighed over ?
Blot for at supplere husmandskosten med en fasan eller hare nu og da, hvis der var kronvildt var det jo nok forbeholdt forpagteren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 11:05

Hej LuffeA

Som du udtrykker dig ville jeg også gerne forstå det, men der er altså nogle der misforstår det eller ligger noget helt andet i det.
Se nu eksempelvis den helt nye debatør Hr. Franzen som pludselig dukker op og ikke kan forstå - det kan han ikke fordi han ikke vil. Hans dagsorden er en helt anden end mit spørgsmål og lur mig. så har han været logget ind under et andet navn før, selvom han nu nok vil benægte det - for lyve det vil personer som ham også.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 11:28

Hvis man ikke vil svare på simple spørgsmål, kan man altid påstå folk lyver og udgiver sig for andre personer.
Svar mig nu på om ikke der er mange små jægere som drømmer om en større jagt og derfor lejer sig ind til et større areal, som du selv har gjort. Derfor er den lille mands jagt et defust begreb i datidens Danmark, fordi flere "små" jægere har flere lodder forskellige steder
Med venlig hilsen
HFranzen
PS Har du også små lodder ud over det du har lejet som efterlønner.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 11:38

Undskyld men jeg fatter ikke dit spørgsmål, men jeg er jo også kun efterlønner skriver du.

Hvad ved du om det? Det er flere år siden jeg gik på pension

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 14:20

Jeg kan godt forstå du ikke fatter mit spørgsmål, når du egentlig ikke ved hvad den lille mands jagt er, fordi du selv er en lille stor mand, med en lejet stor jagt og der har sine jagterfaringer fra vidioer købt i sportsforretninger.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 15:52

Kære Hr. Franzen med den store viden du selv har i sær omkring mit privatliv fatter jeg ikke du behøver at spørge mig om noget som helst

Hvorfor det er bedst for tråden, at du black listes fra den, du er meget velkommen igen hvis du vil logge dig ind med dit eget navn og telefonnummer.

Hust lige børn leger bedst.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 26-12-08 16:29

Citat
hvergang der sker en ændring i jagtloven, så går det udover den lille mands jagt. Aldrig den store mands?

Det kan da for pokker være lige meget om man er stor eller lille ingen må skyde duer mere i august.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 17:55

Synes der bliver plaffet lidt rigeligt med løst krudt i denne tråd.

Havde Jeres julesnaps stået på komfuret ????

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 20:29

Simon-ms.

Hvor har du ret, men det er der altså nogle der ikke forstår. De hyler hele tiden op om, at det kun er den lille mands jagt der rammes og det er den de forsvare

I virkeligheden er de med til at ødelægge det for alle os andre

De enester der vinder på deres hylen er jagtmodstanderne-

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 20:58

Der skal jo nu og da reguleres i bestanden, f.eks i Dyrehaven, for meget kronvildt og det går ud over de små nye træer.

Det kan så diskuteres om det er etisk rigtigtigt at opdrætte fasaner og på deres første flyvetur i det fri give dem et skud hagl i røven, men hvad faen, vi spiser jo også husdyr der ikke har set friheden.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 26-12-08 21:29

bb1 Det er ikke noget jeg har skrevet, det er dit citat som jeg havde komenteret, men jeg kan se at min kommentar er forsvundet, men jeg kan godt gengive hvad jeg havde skrevet og det er at DJ før i tiden ikke varetog den lille mands jagt med samme interesse som "den store mands", og jeg ikke ønsker at oplyse navn i denne type debat da jeg ikke synes det er relevant og at jeg ikke ønsker at det senere misbruges, som det er sket på jagtformidlingen i forbinelse debatten om diana jagtrejser hvor Safari Holger aka negerhøvdingen som du kalder ham senere tilsendt store mængder uønskede reklamer. Desuden mener jeg at den store jæger tit mener at det er den lille jæger der udelægger jagtens omdømme, hvor det er mit indtryk at det er primært er masive udsætning og store fællesjagter folk har noget i mod og ikke den lille mand på ande eller duetræk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:29

I må have et godt nyt jagtår 2009, jeg fjerner lige markeringen, der er gået småsnak i tråden

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 22:05

Simon vi er slet ikke uenig på ingen måde, der findes også brådnekar imellem jægere, som på alle områder i samfundet. Der hvor jeg gerne vil hen og der hvor kæden efter min mening hopper af er: Når man i den lille mands jagts navn vil bekæmpe det som man kalder den store mands jagt.
Det skal ske med helt andre midler ellers løber det løbsk og jægerne får slet ingen indflydelse på hvad der sker i fremtiden. Læs eks. vis. hvad man skriver på DJ`s hjemmeside netop nu.

Med hensyn til safari høvdingen er vi bestemt også enig, men hvad han kæmper jo blot for sin lille forretning og lad ham om det. Blot skal han ikke svine andre til, blot fordi han boer et sted, hvor Dansk lovgivning ikke kan ramme ham.

Du har også ret i at før dannelsen af Danmarks Jægerforbund. Kunne man godt tale om, at Dansk Jagt ikke tog nok hensyn til almindelige jægere, men leflede noget for de store jordbesidere og deres måde at tjene penge på jagt på, men jeg tror bestemt at du vil give mig ret i, at sådan er det ikke i dag. For blot at nævne en ting: Jæger Forbundet har sendt en indsigelse imod hegningen af Klelund plantage! Det havde man aldrig fået Hr. Rønholt til!

Med hensyn til at være anonym, så forstår jeg dig godt ( at du ikke vil svines til ) men på den anden side: Hvis ikke jeg havde været ærlig, ikke havde en hjemmeside hvor en hver kunne læse noget og finde noget, som de syntes er forkert, så var der jo heller ingen, der kunne angribe mig. Jeg er så gammel i gårde, så det preller af, som vand på en gås. Det eneste jeg ikke vil finde mig i er hvis folk direkte lyver og skriver noget om mig, som de ikke vil/kan bevise, fordi det er fri fantasi. Som for eksempel Negerhøvdingens manipulerede foto. Det har været diskuteret i snart alle medier og ingen ingen har til dato kunne bevise, at den muflon eller rettere de mufloner, der blev skud den dag blev skudt under hegn!

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 26-12-08 22:22

Vi kan godt blive enige om at jægerne bør stå sammen, og det synes jeg også de gør nu, det er før set at det er blevet udnyttet hvis DJ har haft interne problemer, for for at svare på spørsmålet denne tråd handler om, så er den lille mands jagt for mig en økonomisk overkommelig jagt, altså pramjagt samt diverse former for trækjagt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 22:36

Der er vi to så uenig: For mig kan det også være Den lille mands jagt, at man med sin jagtforening lejer sig ind på en dagjagt. Fordi man ikke har nogen jagt selv.
Lige som pramjagt hvor man samler mange pramme og nedlægger i hundredevis af blishøns ikke rigtig er min kop the.
Ligemeget med det for det er jo kun min mening og jeg kan jo blot vælge ikke at deltage.
Det vigtigste er at vi alle er jægere og står sammen og ikke er misundelige på hinanden, men ak det er nok et for stort nytårs ønske at ha`.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-12-08 22:54

Jeg har overhovedet ikke forudsætninger for at følge med mere.
Da jeg så spørgsmålet "Den lille mands jagt" slog det mig med det samme at det var strandjagt.
I bb1 udlægning, hvor den lille mands jagt kan være at leje sig ind på en dagjagt syntes jeg det svare til at den lille mand en gang i sit lejer en tur i en limousime.
Det blver han ikke stor, men fattig af.

Bjærn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 23:05

Muligvis Bjærn eller Bjørn.
Men vil det så sige, at fordi en mand ingen jagt har selv. Så er han en lille jæger?
Har han en skydepram er han også en lille jæger, men er nu pludselig aksepteret, som en stor?

Ham uden jagt rejser måske også til udlandet er det så akseptabelt i din udlægning?

Og er det endelig en forudsætning for at være Den lille jæger, at man er fattig på penge?

Du kan se det er slet ikke så ledt - hvorfor det også er forkert i tide og utide, at bruge begrebet!!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-12-08 23:10

Et begreb er et begreb selv om det stammer fra en svunden tid.
F.eks, En kovendingog at trække på samme hammel.
Udtryk der dagligt brugesn selv om der sikkert er nogen der ikke ved hvorfra de stammer.

Bjørn Æ-et var en slagfejl

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 27-12-08 17:20

Jeg mener at det er en forudsætning for at være "en lille jæger" at man er fattig på penge, eller i hvert fald ikke ønsker at bruge dem på jagt. En "stor jæger" er så en person der har mulighed for fx at leje meget jagt eller at tage på dyre jagtrejser. bb1 hvad er problemet i at samle pramme og drive jagt på blishøns, hvad er forskellen på det og så fællesjagt på fasaner, udover at blishønsene ikke er udsatte, hvilket da er et plus for mig, men hvad er problemet ved den form for jagt?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-12-08 23:56

Simon.
Problemet er, at de samme mennesker, som definere og bruger udtrykket. Den lille mands jagt også er imod/misundelige eller hvad man skal kalde det på netop dem, der driver jagt.
Hvor antallet af nedlagt vildt tæller. Dermed ikke sagt, at jeg forsvare dem på nogen måde, for det gør jeg ikke. Hvis du ser på billederne på min hjemmeside, så vil du se parader med et antal og en arts forskellighed, som helt modsvare deltager antallet.

Jeg mener blot ikke at man kan blæse også have mel i munden samtidigt

www.bb-jagt.dk

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-08 00:14

Åh ja, åh ja . . .
så er vi ved samme indgang til trædemøllen som tidligere, hvor bb1 - som tidligere - forsøger sig med nedgørelse af netop "den lille mands jagt".
Jeg har et par kriterier, til definering af den "Lille (mand)Jæger":

Han ejer ikke sit revir.
Han lejer jagten - helt eller delvist mod ydelser til ejeren af reviret.
Han har ikke overvældende økonomisk formåen.
Bb1 er derfor en "Lille (mand) Jæger".

Det ved vi alle, så undlad venligst at så tvivl om dette.

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 28-12-08 00:43

Tak for svaret Klumme.

Det er det mest fornuftige jeg kunne finde i denne tråd og nu er der jo også startet en nr. 2 om emnet.

Jo, det er sandelig nogle rare mennesker, der er kommet ind i jagt debatten her på KanDu, men det har sin forklaring.

Dansk Land og strand jagtforening har ikke selv nogen debat side og flere af debatørene her er frosset ud på andre fora eller også kan de ikke logge ind, fordi der skal opgives medlemsnummer og navn. Og det er de for små til - så det må være dem der er de små jægere

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-08 01:31

OK, og det var netop denne konklusion som bb1 arbejdede frem mod. Han er uhyre let at gennemskue. Efterhånden nærmer det sig tragikomik - nej, vi er der allerede.
Der er ikke noget at sige til, at bb1 bliver jordet den ene gang efter den anden. Han leverer krudt og kugler, trykker selv på aftrækkeren og får hele ladningen i hovedet. Det sørgelige i tragikomikken er, at bb1 selv anser sig for at være strateg og udspekuleret.
Nu kender jeg ikke bevæggrunden til at der er endnu en tråd om emnet, men da bb1 ikke deltager, tror jeg helt bestemt at lødigheden bliver betragteligt større.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 28-12-08 14:21

bb1 Hvad er det du prøver at sige i dit svar til mig, jeg kan ikke finde hoved og hale i indlæget.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-08 15:02

Nej, bb1, og det havde jeg heller ikke forventet. Men det er temmelig uklædeligt, at du ikke formår andet end at tale nedsættende om en forening som du blev sparket ud af, da du ikke formåede at opføre dig ordentligt.
Dit indlæg d. 28.12 kl. 00:43 er blot endnu et tilfælde.
Selv om du ikke har studentereksamen, burde du vide, at den såkaldte "lille mands jagt" udgøres af det territorium, hvor den private ejendomsret ikke er gældende. Altså på havet og udenfor den højeste vandstandslinie på et sted, hvor jagten i forvejen ikke er forbudt pga. af fredninger og fuglebeskyttelsesområder etc.
Jægere, som driver denne ædle jagtform (altså ikke pluthønsudsættere) er følsomme overfor regeringstiltag. Hvis du ikke vidste dette, så er du squ for dum.
Jeg ville flove mig, hvis jeg var dig.
Vidste du ikke det???????