/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
karamelsauce ingeborg suhr's
Fra : begga
Vist : 4164 gange
50 point
Dato : 22-12-08 12:55

Hej
Jeg vil gerne lave karamelsauce til min ris a la mande. Vi plejer at bruge en opskrift fra en kogebog, min mor fik da hun gik på husholdningsskole i 60'erne. Ingeborg Suhr hedder den. Bogen er blevet væk og vi står uden opskrift. Håber nogen kan hjælpe. Evt. nogen der har opskriftsbogen

God jul begga

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 22-12-08 13:02

6 pers
2½ dl vand
125 gr sukker
1½ dl piskefløde

det tørre sukker hældes på en pandet der stilles over stærk varme - når sukkeret begynder at brune røres det - helst med paletkniv - indtil det uden at lugte brndt har antaget en smuk brun farve.
Vandet hældes i og gives et opkog med sukkeret som derefter hældes i en skål og afsvales.
Når det er fuldstændig koldt blandes den stivpiskede fløde i - umiddelbart før anretningen

afskrift fra ingeborg surhs kogebog

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-08 14:02

Ingredienser:
3 dl. vand
2 1/4 dl. sukker
1/4 l. piskefløde

Smelt sukker. Kom kogende vand i. Brug en stor gryde, da der sker en "eksplosion" når vandet kommer i. Lad det blive til en flydende sovs over stærk varme og konstant omrøring. Lad den køle af. Det er vigtig, at sovsen og flødeskummet har samme temperatur når det blandes sammen, ellers vil sovsen gryne

Fra Alletiders Kogebog http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=7466

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 22-12-08 15:04

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 22-12-08 15:04

Mange tak for det hurtige svar og god jul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-08 15:35

velbekomme dig og god jul til dig også