/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lyset blinker
Fra : jeb3
Vist : 1091 gange
100 point
Dato : 22-12-08 12:18

Hej.

har en opel astra, der er knap 8 år gammel.
Vi har lige fået skiftet generator.
batteriet er ca ½ år gammelt.
Bilen lader fint. er lige blevet målt for 1½ uge siden.

Men nu er lyset begyndt at blinke når jeg kører, både udenfor og på instrumentbrædtet.
Derudover lyser advarsellamperne til køleren og moteren et par sekunder en gang i mellem. Især hvis jeg har holdt stille.

Synes snart den bil har kostet så meget, så orker ikke de dyre værkstedsregninger.

Er der nogen ude i det ganske land, der måske ved, hvad det kan være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-08 12:33

Dårlig stelforbindelse fra batteri.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-12-08 12:41

Der må være noget de ikke sidder ordentligt det kan ligesågodt være stelledninger som plusledninger du må ud og åbne motorhjelmen og tage fat i de forskellige spændesteder Begynd fra batteriet og frem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-08 13:50

Citat
Derudover lyser advarsellamperne til køleren og moteren et par sekunder en gang i mellem. Især hvis jeg har holdt stille.

Tjek kileremmen om den er stram nok, sådan at vandpumpen kører som den skal.

Advarselslampen fortæller at der er noget galt med temperaturen (bliver for varm) og det bestyrkes af, at det er værst når du holder stille, for så hjælper fartvinden ikke med til at holde køleren kølet ned....

At lyset blinker kan skyldes manglende forbindelse et eller andet sted.......hvis det ikke er rigtig "blinken" men bare sådan at lyset "flakker" i styrke har det noget med generator alt. laderelæ at gøre

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-08 14:15

Nu har du ikke oplyst hvordan det blinker. - Er det langsomt faldende og stigende lysstyrke, - ville jeg kaste opmærksomheden på laderelæ. Men er det snabbe op og nedlysstyrke, ville jeg også tro det var løse forbindelser, eller endog en ledning med dårlig isolation der laver kortslutning.
Men allerhelst ville jeg tro at det var dit laderelæ,der er ustabilt, da du også oplyser, at dit batteri ikke er blev gammelt inden udskiftning.
Held med.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-12-08 14:52

Den bliver IKKE varm. den ligger på ca 90.

Når den blinker er det pludselig nedsat lysstyrke et halvt sekund.
Jeg checker lige de ledninger når jeg går fra arbejde :)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-12-08 16:06

Min bil har gjort noget lignende. Det viste sig at være en løs forbindelse i en ledning til instrumentbrættet.
Først blinkede alle lygter usynkront når jeg brugte bliklys, så viste lampen for airbag at denne ikke virker, så stod radioen af... faens så kompliceret den slags er. Jeg har faktisk fået det lavet flere gange, og nu er det kommet tilbage.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-12-08 08:42

Der var ingen løse ledninger :(
det fortsatte, så jeg kørte omkring en jeg kender der ved en del om biler.
Der sidder en boks under bilens venstre sidde, der er ret irret, han mener det er den.
Så jeg må omkring en hugger, og se om jeg kan få en, eller bestille den.
Den skulle være nem at skifte.

Lav da lige et kursus for kvinder og biler i Åbenrå.
Jeg kan da sagtens diverse påfyldninger osv, som man holde øje med jævnligt, men ville da gerne kunne noget mere.

Glædelig jul venner.

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 06-01-09 21:48

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-09 22:30

Jeg be`r, og kunne godt bruge oplysning om hvad der så var galt, - ligesom også andre ville kunne få glæde af.