/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Så er det sket igen.
Fra : bb1
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 21-12-08 19:56

http://www.jv.dk/artikel/573495

Er det virkelig tilfældet, at det er selvtægt, der skal løse dette problem?
Hvad hvis man ikke er jæger eller ikke vil skyde en hund?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-12-08 20:51

Hvorfor kan hundenes ejere ikke bare holde hundene hjemme. Man anskaffer sig da ikke en hund for at den skal løbe vildt.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 21-12-08 20:57

Da jeg nu i mange år har været jæger og naturmenneske har jeg næsten hvert år et eller andet sted lagt mærke til det samme problem. Enkelte gange ved jeg der er blevet gjort alvor af trusselen om at skyde hunde, men lige lidt hjælper det. Det virker ihvertfald ikke befordrende på forholdet mellem jæger og ikke-jæger.
Der er mange mennesker som absolut skal have "villa, Volvo og vovhund". Det kan jeg ikke have noget imod, hvis de for guds skyld ville tage sig af køteren og give den bare et minimum af opdragelse og lydighedstræning - det går som regel godt det første år, men så bliver det gammeldags fordi folk ikke har set i øjnene, hvor megen tid det kræver at holde hund og vedligeholde det minimum af lydighed som hvalpen fik i starten. At skille sig af med kræet kan da slet ikke komme på tale, for nu hører den jo til familien - og det går jo også nok - vi melder os til det næste lydigheds-kursus.
Men hvem er det som skal på kursus, hunden eller herren?
Det ligger måske også i baghovedet på herren at det ikke er så rart at stille med familiens forædte moppedyr, som overhovedet ikke lystrer de simpleste kommandoer som " kom, sit eller dæk".
Folk som bor på landet mener de sagtens kan have deres køtere til at rende løse omkring - ja, det er der nogle få som slipper heldigt afsted med, men der ingen garanti for det altid går sådan når naturen går over opdragelsen.
Det har været sådan, at efter to advarsler har man måttet skyde et sådan vildfarent kræ, men jeg er ikke sikker på den holder mere. Jeg mener der blev vedtaget en lov omkring dette, men har aldrig fået det undersøgt.
Har forøvrigt for et par år siden hørt om et tilfælde, hvor jægeren "tog fejl" og kom til at nedlagge et bytte som han "troede" var noget andet.
kryds.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 21-12-08 21:10

Så anmelder man det, og evt tilbageholder hunden.. og nægter at udleverer hunden til ejeren.. Og ringer efter strisserne og informerer om at man har tilbageholdt hunden, men selvfølgelig kun hvis det der er sket er grumt nok, altså alvorligt nok, men en jæger må også først gøre det 3 gang, og at det er advaret 2 gange på skrift anbefalet først.. Vi har oplevet det med en enkelt hund, og det viste sig så et ar efter at det slet ikke var vores hund, for han kom flyvens ca 7 måneder efter at vi havde aflivet hunden og sagde at nu havde vores hund igen taget en af hans kalve, og vi spurgte selvfølgelig om han havde set det ske, og det havde han, og det syntes vi jo var flot gjort.. Så tilbagehold hunden, Så i er sikre på hvilken hund der er tale om.. Og så i kan bevise det, og tag billeder af hvad der er sket, og helst af hun i aktion.. Så står i langt bedre, for som ejer der kender sin hund som noget af det sødeste, kan sjældent forestille sig at ens søde dejlige lille væsen kan finde på noget som helst.

Men nu nævner du ikke hvad det er hunden her har gjort, kan du ikke komme nærmere ind på det, så er det nemmere at rådgive dig..

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 21-12-08 21:10

Ups havde ikke lige set at du henvist til en annonce ss sorry

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-08 21:16

Jeg synes osse, at det er en god ide at skyde hundene..... Med et kamera.

Og SÅ vise ejerne hvad der foregår.
Og politiet, hvis ikke ejerne strammer op.

Det kan da være svært at beslaglægge en hund, der er ved at jage noget vildt. Den lader sig vel ikke bare fange. Især fordi man jo sikkert har forsøgt sig med at skræmme/genne den væk først..

Det er bestemt ikke rimeligt, at man selv er nødt til at plaffe løs på hunde, der invaderer éns grund.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 21-12-08 23:06

Hvor er ___klumme nu henne/ skiderik

Hader mennesker,

MEN, vi vil SGU have GRISEN + anden + alt andet
på bordet den 24```
Meld dig ind i NOA / grønt + andet.
INTET VIRKER

ELLER skal den også have en boltpistol___kan købes i H_nyborg

Og den kan OGSÅ nakke et menneske_?

Go _svine_kam

Eller skal dine børn IKKE opleve_ 1 GO HJUL....?

Ikke ment til andre gerinde der også har noget med ''hjul'' at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-08 17:12

Kryds
giver dig helt ret, det er ikke hundenes skyld, det er ejernes. Jeg går ind for kørekort til hunde, du skal bevise at din hund er opdraget, eller mister du retten til at have hund.

Accepteret svar
Fra : Trille7

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-08 09:00

Birgitta..

Ups..
Den kunne måske misforstås.. Det jeg mente var at man skulle måske tage billeder af at hunden var i aktion med noget, så det kunne dokumenteres overfor politi og ejer at der er et problem. Ellers er det svært at bevise at det lige præcis er den hund der er problemet..

Jeg vil lige sige, at jeg går til hundetræning med begge mine hunde, og derved kan jeg slippe godt fra bare at lukke mine hunde ud, men jeg skal også bare opleve en gang at de smutter, så er det slut, men jeg har også både en hundesnor og en hundegård, til når vi ikke er hjemme. Men de er sjældent ude mere end 5 min af gangen. Vi har også jægere der kommer her i en meget nærligende skov, men de kører lige forbi vores ejendom, når de skal på jagt, og der er ikke andre muligheder, og de er også flinke til lige at komme og sige at de er der. Og så er vores hunde ikke ude, for vores jord, ligger helt ned til jagt området, og der har de lov til at færdes, men stort set i hele jagt sæsonen, har vores hunde et såkaldt jægerhalsbånd på, som jægernes egne hunde også har på, det gav jægerne os det første år vi boede her, for at sikre os og vores dyr. Og det er meget skrigende orange, så jo vi er næsten så sikrede som vi nu kan være.. Men nej det er langt fra alle der er så privilligerede som os, men mange tror at de er det, og opfører sig som om at de er det, vores hunde er meget dresserede, og lystrer på det mindste vink, og det har vi altid set som et mindste krav, specielt herude på landet hvor der er så meget vildt, det skulle jo netop gerne kunne være her i fred.

Og jeg bakker fuldt op omkring det med et kørekort til dyr generelt, for mange egner sig knap nok til at have en kat, mange i dag, anskaffer sig også eksotiske dyr, bare fordi at det anses for at være IN, men de aner ikke engang hvad det vil sige at passe dem.. Jeg fik tvillinger for 4½ år siden, og de var barn nummer 5 og 6, samlet set, og vi valgte så at få en barnepige ind i mellem, hun fik så et tilbud om at få en silkeabe, og da hun havde drømt om dette hele sit liv, skyndte hun sig så at sige ja. Uden at på hvad det krævede, hun antog at det bur, hun havde fået med til det var stort nok, og at det at den hverken var dyrlægetjekket eller vaccineret eller noget som helst, ikke betød noget, det var jo kun en silkeabe, vi blev så desværre rygende uvenner da jeg spurgte om hun nu havde husket at få dens papirer med, på div dyrelæge besøg og vacc. Det skulle den ikke ifl. den tidligere ejer, det var ikke nødvendigt, så det troede hun på, da jeg så sagde at den kunne være rabbies bærer, og andre sygedomme da den var af køkkenopdræt, og sikkert smuglet ind i landet eftersom at der ingen papirer var på den, og heller ikke var det på dens forældre, mente hun at jeg blandede mig for meget.. Jeg foreslog hende så bare for en sikkerhedsskyld at hun tog den til dyrelæge og fik den tjekket, og vacc. Hun fik direkte besked på at få den aflivet, da køkkenopdræt af silkeaber på det tidspunkt var ulovligt i DK, da det så kun kunne være indavl, for silkeaber der var solgt gennem dyrehandler var neutraliseret, og at hun aldrig måtte købe et eksotisk dyr uden papirer.. For en idet hun blev gal.. Hun havde givet 5000 kr, for dyret..

Min pointe er at folk, mange gange ved for lidt om de eksotiske dyr, som de køber hjem, bare fordi at de er IN, så jo et kørekort generelt til dyr, er en kanon god ide', uanset hvilket dyr der er tale om, så er man også sikker på at man er rustet til det dyr man nu får med hjem.. Men også at man i mange situationer i sær omkring særlige dyrearter skal holde sig fra køkkenopdræt.

Bare lige et hurtigt lille input om min mening, og mit argument for det, jeg ved ikke om det var en debat, du ville ha' i gang om emnet, men hvis det var, så er er vi da startet..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 12:27

Trille7 tak for svaret dejligt at høre, at jægere og naboer kan arbejde sammen!

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 23-12-08 12:28

Tak for svaret Trille7. Rart at høre, at jægere og naboer kan arbejde sammen.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 01-01-09 22:07

Mange gange er det desværre jægere der mener at de har førsteret, og derme ikke mener at de skal give besked, og den slags har vi da også haft her, men dem vi har her nu, dem kan vi snakke fint med.. Den ene af dem er strisser, det hjælper nok også lidt på det ss Men tak for pointsene, men det var nu ikke derfor at jeg skrev indlægget.. Men det er da altid rart at blive belønnet for at komme med sin mening, på godt og ondt..