/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
skifte bagbremsekabel
Fra : KirstenE
Vist : 346 gange
20 point
Dato : 24-03-03 22:36

Jeg har (forsøgt) at skifte bagbremsekablet på min citybike. Når jeg trykker bremsen i bund følger kablet med! Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 24-03-03 22:52

Det lyder som om du ikke har spændt møtrikken som der holder bræmsekablet nok.
Det er lidt svært at vide hvordan lige din cykkel ser ud, men efter din forklaring vil jeg gætte på at du skal stammen den noget mere.

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 25-03-03 11:26

Hej Kirsten E!
Fidusen er, at et kabel giver sig en smule, når der trækkes i det. Så derfor:

Når du skal justere dine bremser (f.eks. ved kabelskift), skal du trykke håndbremsen i bund, og hive i kablet nede ved bremsekæberne, så det strammes nogenlunde til, FØR du spænder den skrue, der skal holde kablet fast.

Når du så slipper håndtaget, skal det svippe tilbage i normal stilling og bremseklodserne skal sidde ca. 2-5 mm fra fælgen. Kablet giver sig nemlig CIRKA så meget så det passer, når man slipper håndtaget. Svipper håndtaget ikke helt tilbage, eller sidder bremseklodserne stadig helt inde på fælgen, er kablet for stramt og du skal løsne det. Start med kun at spænde spruen, så kablet lige akkurat sidder fast, så du kan se om længden på kablet passer. Passer længden, kan du spænde skruen HELT til.

Jeg vil anbefale, at du finder et sted, hvor du kan hænge din cykel op, eller få en til at hjælpe dig med at holde cyklen/bremsen. For det er mildest talt s.... svært både at holde en bremse nede med en hånd, spænde en skrue og holde balance i cyklen samtidig

God fornøjelse.
JanneP