/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Stakkels butiksansatte!
Fra : klausen32
Vist : 826 gange
20 point
Dato : 21-12-08 16:20

Køber du dine julegaver i sidste øjeblik, eller er du i god tid??

Butikspersonale har det hårdt i julen, arbejder ofte hver dag mellem 9.00 - 19.00 (måse enda længere) og i weekenderne til kl. 17.00 (ja, også søndag!)... Er det fair, mange af dem kan ikke engang få de mange ekstra timer som overarbejde, narj, de skal skam afspadseres...!!!

Er det rimeligt?? NEJ! Men vi er vel alle sammen med til at lade det gå så vidt, bare fordi vi ikke kan klare vores indkøb i god tid! - men nej nej, lad os afskaffe lukkeloven, det vil sikkert gavne hele detailbranchen og specielt de ansatte!

Jeg tror ikke de alle har en god jul, kommer hjem og kan gå direkte i seng pga. udmattelse. Og ikke nok med det, så står vi kunder og skynder på dem hele dagen. Jeg kan sgu godt forstå, de er stressede og til tider i dårligt humør!

Hvad siger i?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 16:27

Ja lad os afskaffe lukkeloven, så der bliver frit spil overfor butikspersonalet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-08 16:28

Jeps så kommer de virkelig på arbejde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-08 16:40

Citat
men nej nej, lad os afskaffe lukkeloven, det vil sikkert gavne hele detailbranchen og specielt de ansatte!
---<------ det tror jeg nu var ironisk ment

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 16:51

De har det sgu da ikke hårdere end nogen andre

Citat
mange af dem kan ikke engang få de mange ekstra timer som overarbejde, narj, de skal skam afspadseres

Sådan er det indenfor MANGE fag - indtil de mangler personale

Lukkeloven er afskaffet indenfor flere ting - så hvorfor ikke også for butikkerne De kommer ikke til at arbejde mere af den grund - bare på andre tider som så mange andre her i samfundet

Citat
arbejder ofte hver dag mellem 9.00 - 19.00 (måse enda længere) og i weekenderne til kl. 17.00 (ja, også søndag!)...

Det er vist de færreste - timerne skal jo tildels overholdes - så enten møder de senere eller går før eller har forlænget weekend.....

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 16:58

Citat
Det er vist de færreste - timerne skal jo tildels overholdes - så enten møder de senere eller går før eller har forlænget weekend.....

Jeg kender flere som har dette problem, regn med at dec. er den md. hvor butikkerne har den største omsætning, dvs. fuld bemandingen i så lang tid som muligt. Hvis jeg personligt skulle yde en sådan stor indsats en md. HVERT år, ville jeg da som minimum have overarbejdstillæg...

Mht. lukkeloven bør den under ingen omstændigheder afskaffes! Hvad ville du sige til, at din arbejdsgiver hæv dig på arbejde hver eller hver anden søndag til kl. 15.00. Du kan intet stille op - udover at finde noget andet...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-12-08 16:59

Citat
De har det sgu da ikke hårdere end nogen andre

De har bare mindre betalt, meget mindre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-08 17:26

Der var INTET galt med den helt gamle lukkelov som jeg selv arbejdede under. 8-17:30, til 19 eller 20 fredag og lørdag til 12. Det var kun meget få der ikke kunne afse tid til at handle ind, og os der arbejdede i butikkerne kunne såmænd også nå at handle andre steder.

Kunderne har fået mere fritid men bruger den til alt mulig andet pis end at købe ind, såsom at brænde benzin på at køre ungerne 500 m hen til det sted de nu engang skal, sport, andre aktiviteter eller kammerater.

De store centre presser på for at afskaffe menneskelig arbejdstid, blot for at stjæle kunder fra hinanden mens nærbutikkerne bukker under, og supermarkederne har personale der for 80 % vedkommende er pjattende unge mennesker der ikke aner hvad de har med at gøre, de der er "udlært" søger andre græsgange da en lederstilling i en Netto f.eks kun lige giver smør til brødet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 17:44

Citat
De store centre presser på for at afskaffe menneskelig arbejdstid, blot for at stjæle kunder fra hinanden mens nærbutikkerne bukker under, og supermarkederne har personale der for 80 % vedkommende er pjattende unge mennesker der ikke aner hvad de har med at gøre, de der er "udlært" søger andre græsgange da en lederstilling i en Netto f.eks kun lige giver smør til brødet.

Det er jo en hel anden diskussion og har ikke meget med oplæget at gøre

Citat
Hvad ville du sige til, at din arbejdsgiver hæv dig på arbejde hver eller hver anden søndag til kl. 15.00. Du kan intet stille op - udover at finde noget andet...

Det sker da for tusindvis af mennesker (mig incl.).....

Tror du sygehusene, fængsler, politi, plejehjem, tankstationerne, falck, brandvæsen, biografer, restauranter osv. osv. - lukker kl. 17:30

At lønnen for butiksansatte skulle være dårlig må de jo snakke med deres fagforening om

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-12-08 17:59

.... ja, sådan er der jo så meget!

- Ubesvarede    1
- Besvarede    0
- Annullerede    2
- Slettede    0
Ialt    3

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-08 18:04

For et års tid siden var jeg i Bilka kl 19....en sjælden begivenhed, og lagde mine varer hos en kassemand der så noget klatøjet ud.
Ved mit spørgsmål om han ikke skulle lukke af og tage en kop kaffe svarede han blot at han ikke havde haft nogen mulighed for det siden kl 11.

For dårligt.........

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-12-08 18:07

Stakkels butiksansatte, hvorfor det?
De har det da ikke være end andre.
Jeg har sagt ja til at arbejde d. 24.december fra kl. 12.30 til 23.30 med en lille spisepause.
Det er måske fordi jeg ikke er rigtig klog?
Hvorfor skal jeg sidde hele denne dag og glo, drike kaffe, æde m.m., når andre har brug for mig.
Nej man skal da ikke have ondt af butikspersonalet. Har de overarbejde får de betaling for det.

hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-12-08 18:17

Ja jeg syns at de sku' de at sige op for det fame synd for dem Når man så ser frem til den arbejdsløshedskø der er varslet så det ekstra hyggeligt ....ja de må sige op pga.dens store uretfærdighed overfor alle dem uden arbejde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-12-08 18:19

øhh Fejl............. Ja jeg syntes sku de skulle sige op.................sku der stå

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-12-08 18:42

Hvis man gør sig tanker om at sidde i et butik som sælger, så overvejer man vel først at december måned bliver lidt travl...ligesom for alle andre! Så vidt j ved så får de også en del ekstra i lønpungen...så deet!
Det gider j da ikke holdes til ansvar for. man køber som d passer een, og så tænker man ikke så meget på den næste!!! R det ikke d julen går ud på!?

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 21-12-08 19:22

Selvfølgelig skal lukkeloven afskaffes. Det virker fint i andre lande, så hvorfor ikke her.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 21:18

Citat
Jeg har sagt ja til at arbejde d. 24.december fra kl. 12.30 til 23.30 med en lille spisepause

hmm.. du har altså sagt JA, tror du også butikspersonalat bliver spurgt??

Citat
Så vidt j ved så får de også en del ekstra i lønpungen...så deet!

ekstra i lønningsposen, hvad mener du med det?? Tror du de får en bonus??!! Men ja, det burde de da...

En helt anden ting, er så kvaliteten af personalet, hvis lukkeloven afskaffes vil de kompetente søge andre veje...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 21:37

Stakkels alle mulige.

Kender nogen der arbejder som operatører, hvor man producerer 365 dage om året! Stakkels dem, de er på arbejde både juleaften og nytårsaften. Stakkels reparatører. De skal altid knokle på afskyelige tidspunkter.

Min far var fængselsbetjent. Stakkelse ham, han arbejdede om natten og nytårsaften og juleaften.

Stakkels strissere. De arbejder ligesådan og skal tilmed sloges med FCK og Brøndby indimellem (når ikke liiige de pauser den og æder basser).

Stakkels elektrikere, VVS'ere og kølefolk, der har tilkaldevagt og skal arbejde ligesådan. Og især stakkels kølefolk, de har frygtelig travlt om sommeren når andre tager til stranden.......

osv osv osv

Sikke da noget sindsygt pladder at skrive. De butiksansatte får deres hyre. Her i december har de bare lidt mere at lave. Derfor kan vi da sagtens hjælpe dem, og lægge stregkoden opad og sådan. Men at skulle have ondt af samtlige arbejdstagere i DK sådan på skift, gider jeg simpelthen ikke!

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 21:45

Citat
Sikke da noget sindsygt pladder at skrive. De butiksansatte får deres hyre. Her i december har de bare lidt mere at lave. Derfor kan vi da sagtens hjælpe dem, og lægge stregkoden opad og sådan. Men at skulle have ondt af samtlige arbejdstagere i DK sådan på skift, gider jeg simpelthen ikke!

Tak! - det ville jeg høre - lægge stregkoden opad, give ekspedienten et smil, giv ikke unødvendig stres osv. osv.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 21:46

men 3773 - jeg er dog ikke helt enig med dig - synes ikke det er "pladder".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 21:53

Jeg synes det er noget dødsygt pladder at vi nu skal have ondt af de butiksansatte!

Har du og andre ondt af VVS-manden, elektrikeren, strømeren, fængselsfunktionæren, kølemanden, operatøren, reparatøren, buschaufføren, taxichaufføren, tjeneren, køkken, barpersonalet, togpersonalet, falckredderen, brandmanden, bageren osv osv???????

Gu har i ej!! Det du skriver er noget populistisk ævl, der er ufattelig letkøbt!

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 21:55

hold da op....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 21:56

....de eneste vi ikke skal have ondt af er således: Bankpersonale, funktionærer i overordnede stillinger og børnepassere.

Glemte lige vi skal have ondt af læger, sygeplejersker, SOSU'er og lignende der holder vores system kørende. Alle dem jeg har nævnt skal vi have dobbelt så ondt af, idet mange af dem skal arbejde når butikspersonalet holder fri. Ergo er det dobbelt så synd for dem!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 21:57

Jo - det er PLADDER....

Find dog et andet job hvis du mener din "løbebane" er valgt forkert....

Husker du at hjælpe buschaufføren, togpersonalet osv. og rydder op efter dig - og helst med et SMIL - nej vel

Du brokker dig til gengæld over at bus og tog er forsinket Og det helst til den første uniform du møder

HVEM overfylder skraldespanden
HVEM sviner på gaden
HVEM ????

Nå ja - det er jo ikke dig....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 22:00

....for eeen gangs skyld ENIG med Refi! Populistisk pladder!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-08 22:01

Hvis de ikke vil arbejde så kan de jo bare lade være... så de arbejder vel fordi de gerne vil.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 22:02

Jeg tror din mening er kommet igennem

3773 - Er der ét af de fag, du har nævnt, der går til en løn på 18.000 pr. SELVOM de er faguddannede??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 22:06

Jeg havde oprigtig ondt af min far når der var optøjer i fængslet og han ikke kom hjem.

Jeg har oprigtigt ondt af de politifolk der må løse de skrækkelige optøjer i kbhvn.

Jeg har har oprigtig ondt af de buschaufører der kører natbus med døddrukne amatørdrankere der har været til julefrokost! Ligeså de taxi'er der drøner rundt for at skabe sig et udkomme.

Jeg har oprigtigt ondt af det plejepersonale på hjem og sygehuse der skal på arbejde i helligdagene og passe dem der er syge og svagelige. Måske har disse endda opgivet ævred og ligger og snakker slevmord osv. osv.

Men at svinge mig op til at skulle have ondt af en butiksansat der har lidt småtravlt, men ivørigt fri juleaften, 1. og 2. juledag, det er nok lige at stramme den. Men som sagt kan jeg tage hensyn (og gør iøvrigt altid dette). Der er fandeme ikke nogen der har ondt af os, når vi har højsæson og sommetider kører 20 timer i døgnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 22:06

Lønnen er da underordnet - du har selv valgt dit arbejde....

Du skulle have været læge - så havde kassen klinget med ca 30.000 for en weekend....

Du har valgt en forkert løbebane....

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 22:09

Nu arbejder jeg ikke selv i butik, men varmer derimod op til et job som 3773 ikke mener vi skal have ondt af - selvom jeg studeret længe - jeg klager ikke selvom det da også til tider kan være anstrængende... Dog har jeg familie der arbejder i butik, de tydeligvis frustreret over emnet - så ja, jeg er farvet...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 22:10

Hvad du vil arbejde for, har intet at gøre med hvad jeg får for mit arbejde! Min søster er HK'er så jeg ved udemærket hvad HK'ere tjener! Og uanset hvorledes du søger at fjerne fokus fra det essentielle, er dine påstande stadig noget pladder.

Havde du spurgt om lønnen var rimelig for en forhøjet indsats, så næhhhh......Men så har man oftest haft lange tider på frihjul hvor man har lavet nada......Så gennemsnittet passer nok ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 22:12

- ja, altså i overført betydning

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 21-12-08 22:16

Vi har hver vores mening - pladder eller ej. Men ja, jeg kan godt se din pointe...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-08 22:25

Vi kan da sagtens have ondt af de butiksansatte, men husk liiiige alle de andre også.........

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-08 22:44

De kan trøste sig med der er økonomisk krise....der er ikke så travlt i år

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-12-08 00:44

Jeg synes også det er en god idé at afskaffe lukkeloven. Så kunne man komme til at handle hele døgnet i december, og dermed undgå alt det julestress. Det ville være dejligt. Personalet skal man ikke tænke på - de har det godt når de er på arbejde, og der er pyntet til jul de fleste steder, så de kommer da også til at mærke julen mindst ligeså meget som alle andre.

Kommentar
Fra : JoyLip

Dato : 22-12-08 03:18

Jeg er salgsassistent i en tøjbutik og har ikke ondt af mig selv. Jeg elsker december og den travlhed der hersker i denne måned.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 20 point
Dato : 23-12-08 21:35

Haha

Der er sgu ingen der har ondt af mig når JEG har et brokhovede af en kunde, sådan er det bare

MEN! Jeg syntes selv at jeg er en god kunde, ikke fordi jeg lægger store penge når jeg handler ind.. Siger pænt tak for hjælpen når det har været nødvendigt, sorsøger (som tidligere nævnt) at lægge stregkoden synligt, prøver altid at betale med lige penge osv... Vi skal være gode ved hinanden, så går det meget bedre
Personligt har jeg fri kl 16, 15.30 om fredagen. Jeg har sgu da også prøvet at arbejde til kl.18, 19 eller 20, eller så sent som i mandags kom jeg først hjem kl. 2 om natten!! Men er så også glad for at det er jule ferie nu, helt indtil den 30/12...

Jeg syntes HELLERE at vi skal have ondt af alle dem der har mistet deres arbejde i denne tid!
Jeg ved de fleste er sikret med A-kassen, men jeg ved også hvor meget trykhed et fast arbejde giver i økonomien.

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 02-01-09 21:44

Tak for svaret taunusanden.