/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ondt i halsen
Fra : Axelise
Vist : 863 gange
200 point
Dato : 21-12-08 09:25

Jeg er blevet syg...irriterende tidspunkt lige her op til jul, hvor man har travlt med så mange ting
Ikke mindst nyt arbejde, og jeg kan bare ikke melde mig syg, for alle er på ferie lige nu.
Tror jeg har fået en virus, da jeg ikke mindes at være blevet afkølet på noget tidspunkt: Afsindig ondt i halsen, det føles som om jeg har drukket syre, - mathed og træthed i hele kroppen samt svimmelhed og kvalme.
Har tænkt mig at købe Hexocain på apoteket for at tage de værste halssmerter, men hvad kan jeg ellers gøre? Symptomerne startede fredag aften, og jeg havde håbet på at blive rask til mandag, men det bliver ikke sjovt at gå på arbejde i morgen med disse symptomer....
Nogen gode råd? Er der noget jeg kan gurgle hals i, som kan tage smerterne?
Har tænkt mig at gå på vietnamesisk restaurant i aften, der har de en Pooh-suppe, som de siger man bliver rask af, hvis man er syg - der er masser af friske krydderurter og chili i.
Gode råd modtages med kyshånd...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 09:35

Citat
men hvad kan jeg ellers gøre?

Hvis det er så slemt så er der KUN en vej - det er til lægen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-08 09:49

Af naturmedicin er det bedste biernes antibiotika: Propolis.

Rom grog lindrer. I dene tid Glög eller Jæger the?
C vitaminer hjælper kun på sigt...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-12-08 09:51

Jeg tog en rom-toddy i går aftes, dejlig medicin - men vira kan man vist reelt ikke stille noget op overfor, vel? Jeg har også ondt i ørerne, er bange for at det kun er tiden der kan arbejde for mig.
Propolis kan jeg vist ikke få fat på i dag, tror ikke der er nogen helsekostforretninger der er åbne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-12-08 10:34

Åh hvor jeg føler med dig - måske skulle du lige ringe til lægevagten, hvis du har ondt både i hals og ører, kan det jo være en bakterie infektion, som skal behandles med antibiotika.

Men det er måske "bare" starten på en forkølelse - og virus er der jo som bekendt ikke meget at gøre ved, andet end at lindre symptomerne.

Hvis du har pebermyntedråber, kan de lindre lidt. 1 glas kold vand med 8-10 dråber pebermynte dråber i.. (amerikansk pebermynte olie) - Varm mælk med honning og hvidløg, smager af H til - men kan lindre. Sørg også for at drikke rigeligt (vand), udtørrede slimhinder "gør mere ondt".

Rigtig god bedring

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 200 point
Dato : 21-12-08 10:38

Brugsen har også propolis.

Citat
C vitaminer hjælper kun på sigt...

Nej, det er nu bevist at C vit. ingen effekt har - derimod har D-vit. en forebyggende virkning.

Jeg er selv ramt af samme virus. Kamillete med honning hjalp mig til at kunne åbne munden igen uden at luften føles som en stiksav når den hives forbi de ømme områder.
Hvis du har høj feber og er rød i halsen, samt har hvide aflejringer er eneste vej frem nok læge, podning og penicillin.
Hvis du ikke har feber eller den er lav, kan panodil eller andet paracetamolpræparat give dig en hvis virkning på almenbefindendet.

Hvis du føler dig usikker på dine symptomer, så gå til læge. Hvis du inderst inde godt ved at dette er en ufarlig ting der florerer blandt os alle, så gå dig en tur i dag og se hvor meget du kan klare. Der er ingen beviser for at man bliver hurtigere rask af at blive indendøre og under dynen. Det handler om, hvorvidt man kan komme igennem dagen uden at blive for udmattet.

Bortset fra det, så tror jeg det er almen viden at man ofte blive syg, når man starter på noget så psykisk belastende som et nyt job. Det tærer på ens imunforsvar og du har jo en lang fremtid til at vise at du dur til noget. Uanset hvad du vælger, så nus lidt om dig selv og gør noget godt, så du føler dig ovenpå psykisk.

God bedring

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-12-08 11:30

At gurgle hals i Aloe vera, hjælper med det samme.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 21-12-08 11:34

Citat
Ikke mindst nyt arbejde, og jeg kan bare ikke melde mig syg, for alle er på ferie lige nu.
Hvad kommer først dit helbred eller arbejde

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-08 11:49

Drik en teske eddike og halsen har det bedre - ikke rart, men effektivt - har prøvet det.

God bedring - hjemme i din seng

Hanne

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-12-08 15:33

Jomfruane, jeg tror du er inde på noget af det rigtige.
Tror selv at det er noget ganske ufarligt, så jeg behøver ikke læge. Har ingen feber, så halsbetændelse er det ikke. Jeg er overbevist om, at det nye job stresser mig, så immunforsvaret lige er røget sig en tur, og så er jeg altså blevet smittet.
Pebermynteolie plejer jeg at bruge flittigt ved optræk til ondt i halsen og deslige, men denne gang hjælper det ikke en dyt.
Min svigerinde har givet mig et ark Influ-zink tabletter, hun siger de er gode i opstarten, når man er ved at blive syg, men at det ikke er sikkert de virker, når man er blevet syg.
Har været ude og gå tur ved vandet med hunden, så værre er tilstanden jo altså heller ikke - godt hjulpet af et par Panodil. Nu vil jeg i seng og pleje mig selv med varmt at drikke, og så håber jeg at kunne klare job i morgen med Panodil og zinktabletter

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 21-12-08 15:33

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 15:42

Velbekomme.
Jeg har hørt flere læger sige det samme om paracetamol, som du skriver om zink. Med mindre du har problemer med nyrerne eller tidligere er blevet advaret imod paracetamol, kan man tage 3 gange et gram om dagen og det lyder jo somom du kan holde den gående på den måde. Om du forlænger sygdommen er nok tvivlsomt. Hvis det er den virus jeg og rigtig mange andre danskere har, så har den en tid i kroppen før den er bekæmpet, uanset at man anstrænger sig lidt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-08 20:09

Men har man feber, må man ikke anstrenge sig - det kan hjertet ikke tåle - der er en grund til, at man skal ligge i sin seng, når man har en flue....

Hanne

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 21:10

Holddaop det var en forældet teori Hanne
Den er altså helt gal!
Der er lavet undersøgelser om hvilken indflydelse sengeligning har, og den er alt andet end positiv - tvært imod så giver det øget risiko for blodpropper mm at blive liggende.
Mennesker med dårlig ryg, bliver hurtigere raske af at gå på arbejdet - det er den seneste undersøgelse min læge fortalte om.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-12-08 23:34

Du goest! Jeg er et fortidslevn

Der er vel også forskel på influenza og dårlig ryg........

Bevægelse er godt, men kroppen må sq ikke stresses unødigt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-12-08 07:28

Nej det skrev jeg ikke du var!
Bare at din viden ikke er fulgt med de undersøgelser der er lavet på området.

God dag, og god bedring til alle

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-12-08 15:49

Næ, dét er jeg klar over

Axelise

God bedring og god jul.

Hanne

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-12-08 16:03

Super, det var ikke min mening at trampe
Glædelig juletræ

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-12-08 17:50

Sådan opfattede jeg det helle ikke, jomfruane

Uhh, humor på skrift mellem to, der ikke kender hinanden - dét kan lave rav i den...

Hanne