/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Ny med spejlrefleks Nikon D80
Fra : sansemotorik
Vist : 950 gange
100 point
Dato : 20-12-08 21:20

og roder lidt rundt i den der med iso.

Skal hygge med billeder inde og ude i morgen. Er der nogle fif, jeg kan gå efter i hovedtræk.

KH og Glædelig jul

Marianne

Kommentar
Fra : pims

Dato : 20-12-08 22:32

Når du justerer ISO'en, justerer du kameraets lysfølsomhed. Jo højerer ISO, desto mere lysfølsomhed. Men tage brugsanvisningen med, den kan give dig svar på mange ting. Du kan også gå på www.youtube.com og søge på nikon d80, der er der også mange fif, som ikke står i bogen.

Mvh. Pims

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 20-12-08 22:46

Mange tak for hurtig tilbagemelding. Prøver oss's lige med Y.T.

Lidt lettere med al. digitalcam., men vil lærer den tekniske del til bedst muligt fundament...

Kh
Marianne

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 20-12-08 23:26

Hej Marianne
Alting har omkostninger - også at5 skrue op for iso-værdien.
Det er jo herligt at skrue op, når der er behov for det, så du kan holde lukkertiden så kort, billederne ikke bliver rystede.
Der kommer imidlertid støj på billederne ved høj iso. Hvis du har fotograferet med kamera med film kunder du måske til, at hurtige film (høj iso) gav grovkornede billeder.
Digitale billeder blvier ikke grovkornede, men der kommer billedstøj, som giver billederne et grumset udseende. Sorte/mørke områder bliver især ramt.
Jeg har ikke haft en D80'er, men en D70'er. Med den begyndte der for alvor at komme støj ved iso over 400.
Du kan indstille kameraet til selv at regulere iso indstillingen. du indstiller så en max lukkertid. Hvis lukkertiden bliver længere indstiller kameraet automatisk en højere iso- Det er en smart funktion, ikke mindst i starten, men man skal jo være opmærksom på, at man risikerer at få billeder med støj. Støj er dog generelt mindre ødelæggende end rystede billeder.

Velkommen i flokken af Nikon brugere -
Gert Thomsen

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 21-12-08 00:03

Kære Gert

Tusind tak for det lange og uddybende svar. Hvordan indstiller jeg mon lukketid....??

Blir nok nødt til at gå den brugsanvisning grundigt igennem c",)

Har meldt mig på spejlreflekskursus i januar. Hvilket kamera bruger du? Det lyder du er erfaren fotograf.

KH
Marianne

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 21-12-08 00:20

Hej igen MArianne
Jo det er en god ide at læse brugsvejledningen.

Hvis der ikke er byttet rundt på indtsillingsdreje hjulene indstiller du lukkertiden men drejehjulet ved h. tommelfinger. Det virker sådan i de fleste indstilliner. Er kameraet indstillet til et af programmerne ændrer du blænden samtidig med, at du ændrer lukkertiden - så eksponeringen bliver den samme.

Jeg skiftede for et år siden D70'eren ud med et D300 og tager en del billeder - både arbejdsmæssigt og privat. Kiggede lige på kamearet - seneste billede har nr. 5700.

Det er det herlige ved digitale kameraer - man kan bare skyde løs. Det besværlige er at få sorteret kraftigt bagefter.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-08 02:10

Hvis du bruger autofunktionen til at tage billeder, kan du ikke selv styre iso-værdien.

Ved manuelle indstillinger kan du, og det er bedst med så lav iso som muligt, selv om dit kamera godt kan håndtere rimelig høj iso uden nævneværdi forringelse af billedkvakiteten...op til iso 1000 burde ikke være noget problem, hvis alternativet ville være så lang lukkertid, at billedet blev sløret.

Jeg vil så ikke anbefale at justere kameraet med en fast lukkertid...for hvis du ikke samtidig har tjek på hvilken blændeåbning der passer til den valgte lukkertid, risikere du bare at stå med enten helt mørke billeder eller også alt for overbelyste.

brug i stedet blændprioriteret.....kan ikke lige huske hvad det hedder på et Nikon (altså forkortelsen på vælgeren)...men aperture value....så vælger kameraet selv den lukkertid der passer, så billederne får den rigtige belysning.

Jo mindre blændetal du indstiller på, jo hurtigere/kortere lukkertid.....god til motiver i bevægelse.

Større blændetal giver så længere lukkertid, men samtidig mere dybdeskarphed...til eks.,. landskabsbilleder, hvor motivet ikke bevæger sig og lukkertiden derfor ikke betyder så meget, udover at du enten skal være sikker på at holde kameraet stille eller bruge et stativ.

og så kan du yderligere bruge iso-indstillingen......for ved at hæve isoen, bliver lukkertiden en smule kortere/hurtigere...

men forsøg dig frem...tag en masse billeder på forskellige indstillinger, det er den bedste måde at lære det på.....og

med kameraet