/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
gnaver og går i stå
Fra : kanduellerej
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 20-12-08 13:32

Hej

Var lige en tur ude at køre i blæsevejret. Ikke sjovt. Var nød til at køre i lavt tempo.
To gange oplevede jeg at knallerten pludseligt sagde en underlig lyd, som når man i en bil ikke for koblet ordentligt ud ved gearskifte. Som tandjul der gnaver hurtigt mod hinanden. Den går derefter straks i stå.
Jeg mener at huske det har været i forbindelse med at jeg gassede lidt op og ikke når jeg gassede ned, men er ikke sikker.

Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-08 13:46

Modvind....

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-08 15:59

Det er vinden der har påvirket din gearkasse. Når det holder op med at blæse vil problemet gå væk igen af sig selv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-08 16:57

Formodentlig bare variomatic og dens ruller der slår til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-08 18:53

Bag variatoren sidder en stabilisator med 3 stålruller og fedre Jeg har 2 gange oplevet knallerter hvor en af stålrullerne ku komme ud af sit spor sammen med federen og satte sig i klemme og lød mildest talt som skurrende tænder, hvis man prøvede at starte. Måske det er dit problem også....... Hvis...... skal du rense det hele og rette federen (hvis muligt) ellers ny på

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 20-12-08 19:12

Ha ha, det er vist jer der er blæst i gearkassen.
Men det kan måske da godt være det er den der variator. Er det en slags kobling og gear?
Ærgerligt min mekaniker holder ferie de næste to uger, pokkers.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-08 21:40

Hallo du kan vist selv være blæst her i vejret, læs nu hvad der bliver skrevet Gearet på en sådan knallerttype er jo kilerem samt remskiver der ændres af variatoren og kobling kom med flere oplysninger hvis du vil have tydeligere svar .Nogle af os er mekanikere.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 20-12-08 22:17

Say what! Kilerem! Der er ikke en vespa ciao men en fz50. Den har kædetræk.
Hvad er det der skal skiftes eller justeres og er det noget jeg selv kan pille i uden at ødelægge både knallert og værktøj.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-12-08 23:19

Citat
Say what! Kilerem! Der er ikke en vespa ciao men en fz50. Den har kædetræk.
Hvad er det der skal skiftes eller justeres og er det noget jeg selv kan pille i uden at ødelægge både knallert og værktøj.

Det stod der jo intet om i dit oprindelige indlæg

Efter min mening, lyder det ikke til at du selv skal skille den ad

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-08 04:10

Hvis Du er typen der ikke kan slå et søm i væggen uden at ødelægge hus, værktøj eller fingre skal Du slet ikke tænke på at skille dyret ad.

Bare rolig, der er mange der ikke er født med en svensknøgle i munden.

Pump cyklen og brug den i de 14 dage, det er sundt, gratis og belaster ikke miljøet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-08 21:38

Det kan være så meget men hvad med og starte med at fjerne variatorskjoldet (den med kickstarteren på) Det sikkert derinde der er sket noget.

Hvis jeg starter min scooter og træder på kickstarteren lidt så kommer den lyd også så måske er det det.

Du skriver du har en FZ50 og den ikke har kilerem men kædetræk... Hvor sidder kæden henne ?

Du kan også checke at der er gearolie og motorolie på det jo altid en god ide.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 21-12-08 22:37

Kæden sidder indkapsel i forlængelse af motoren.
Men om det har noget med kickstarteren at gøre......
Den er lidt svær at starte så der skal jogges til. Måske det har taget skade.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-12-08 02:34

Jeg tror altså der er en kilerem der sidder indkapselet i forlængelse af motoren. Du kan prøve og tage dækslet af med kickstarteren så kan du se om der er kæde.

Ja hvis det er meget kraft du skal bruge så kan det da godt tage skade, så det nok bedre du åbner og finde ud af det... Det kan være du kan se nogen metalspåner så du kan se hvor der er sket noget.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 10-01-09 18:33

den har revet sig!!

Godkendelse af svar
Fra : kanduellerej

Dato : 23-01-09 19:38

Tak for svaret Flash77.
Tror jeg nu ikke det skulle have noget med blæsevejr at gøre. Men det har ikke vist sig siden. Men jeg har heller ikke kørt i langsomt tempo siden da.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-01-09 08:28

Præcist. Det er et typisk fænomen når det blæser og man kører langsomt, så går der rod i gearkassen. Hvis du skal ud og køre i blæst igen, så bare hold en god fart næste gang, så bliver der ingen problemer.

God vind til dig!

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 24-01-09 19:45

Bønderkarle !!

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 24-01-09 20:03

flash77
Kan du så forklare det fænomen. For du må da indrømme det lyder mærkeligt at lidt vind skulle kunne påvirke et indkapslet gearsystem.