/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Skift til DBB -sikkerhed ???
Fra : DorteTerp
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 20-12-08 10:38

Hejsa

Jeg er netop skiftet til Dansk Bredbånd og har endelig fået min trådløse router til at virke. Men da jeg kom på, skrev den at jeg var tilsluttet Netgear (navnet på min router) og at det var uden sikkerhed. Vil det sige at alle kan vade ind på min pc eller hvad ??
Hvordan kan jeg sikre mig ???

På forhånd tak

/Dorte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 10:39

hvilken netgear router bruger du ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 10:40

og ja - alle kan vade ind så du skal have gjort noget ved det - det er dig der har ansvaret for at din forbindelse ikke bliver misbrugt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-08 11:12

Du skal en tur ind i din netgear, og sætte een krypteringsnøgle (kode) ind.
Du får så besked fra routeren om at skrive samme krypteringsnøgle - og så kommer du automatisk ind hver gang.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 20-12-08 11:43

Måske dette links kan hjælpe dig fra TDC..................
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=6179

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 20-12-08 15:04

Hejsa

Nu er jeg så ikke lige superskrap til alt det her.....
Hvordan kommer jeg så ind i min router for at kryptere den ???
Det er i øvrigt en netgear....

Takker igen mange gange

/Dorte

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 20-12-08 15:05

Se bare hvor kvik jeg er

Det er en netgear WGR614

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 15:25

hvis du lige gider smide en mail-adresse til mig på private beskeder så lader jeg min laptop og sender dig vejledningen som pdf fil

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 15:43

argghh jeg kan jo bare kopere hvad du skal bruge - så det er ikke nødvendigt for dig at smide din e-mail adresse - her kommer det så:

netgear kryptering

Log ind i routeren enten automatiskt - her plejer pc selv at komme op med
et vindue *Would you like help setting up your Netgear* - men det gør den ikke altid -

eller ved at skrive routerens ip addresse oppe i adressefeltet i internet
vinduet.
(Routerens IP adresse findes på bagsiden af routeren, den kan være enten
http://192.168.0.1 eller
http://192.168.1.1 afhængig af modellen.
Nogle gange kan der også stå
www.routerlogin.net eller www.routerlogin.com )
en af ovennævnte står bagpå din router

Kan være at systemet kræver en brugernavn: som er 'admin' og adgangskode:
som er 'password'
(tegn ' skal ikke skrives)

Du vil se en side delt op i 3 felter - smal mørkelilla felt til venstre med
en menu med hvide bogstaver, hvor du finder "Wireless settings" under "Setup".
Gå ind der, og du vil se navnet på dit trådløe netværk (Netgear eller noget andet
hvis
du har ændret det).
Længere nede står der Security options. Marker en af mulighederne.
Jeg anbefaler WPA-PSK (TKIP).
Find på en adgangskode på mindst 8 tegn og skriv den ind under "passphrase".
Klik på Apply.

Nu er det sikret.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-12-08 10:31

Jeg har prøvet og prøvet, men hver gang jeg får sikkerheden op at køre, smider den mig af netværket. Når jeg prøver at koble op igen, leder den efter en adresse.
Nu har den stået hele natten og har stadig ikke fundet noget, så jeg er ved at gi' op ((

Håber at der stadig findes et godt råd derude .....

Mange hilsner
Dorte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 10:43

Du skal starte med at sætte et kabel fra computeren og hen til routeren.

Comp.......................Lan-indgang................og så sætte din medfølgende CD i comp.

Så vil der være en vejledning på den CD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 10:44

sorry - så langt er du jo kommet .....................glem forrige indlæg.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-12-08 10:48

Helt ok Eyvind - det er jo søndag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 10:49

Men stadig prøv dette.

Sæt kabel mellem comp. og router.
start browser
http://192.168.1.1
Skriv den bruger som netgear vil have
og det password som netgear vil have

1. Er du nu inde i routerens opsætning
2. Kan du under wireless finde noget med MAC-filter og sætte den til " Disable"
3. kan du finde noget med kryptering

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-12-08 11:19

Det virker heller ikke... den vil ikke oprette forbindelse.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 11:23

Et eller andet sted står der hvilken adresse der skal skrives i din browser

Http://192.168.1.1
Http://192.168.0.1
Http://192.168.1.0
Http://192.168.noget andet

eller noget helt andet

Før vi kan komme videre, skal du kunne komme i kontakt med din router via kabel og din browser.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-12-08 11:51

Der står den øverste adresse og jeg har prøvet en million gange, både med og uden kabel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 12:02

Det skal være med kabel når du forsøger

Læg mærke til at der ikke skal være noget www
men præcis denne adresse oppe i adressefeltet.

Http://192.168.1.1
tryk enter.

Og kablet skal ind i LAN på routeren.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-12-08 12:03

Jeg har windows xp og ser nu på tdc's hjemmeside at jeg kun kan lave WPA kryptering hvis jeg opgraderer til servicepack 2. Skal jeg virkelig det ???

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-12-08 13:50

Måske dette er til nogen hjælp.....

Vigtigt!
Inden du sætter routeren op, skal du vide om din internetforbindelse er af typen DHCP eller PPPoE. Det kan du se af din ordrebekræftelse fra Dansk Bredbånd.....

NB! Det er vigtigt, at du følger denne vejlednings rækkefølge, når du
installerer.
Sådan gør du:
1. Tjek, at alt det indhold, du skal bruge, er i pakken, inden du installerer.
2. Tjek, at du har et fungerende trådløst netkort i din computer. Hvis
du har købt et trådløst netkort sammen med routeren, er det vigtigt,
at du installerer det først. Ønsker du at forbinde din pc til routeren
med kabel, skal du benytte en af de 4 sammenhængende porte på
routeren.
3. Sørg for, at computer, bredbåndsmodem og router er slukket.
4. Forbind apparaterne.
5. Tænd for bredbåndsmodem, router og computer.
6. Tjek, at routeren lyser.
Vær opmærksom på, at der kan gå et øjeblik, før indikatorerne lyser
korrekt.
7. Tilslut din router til internettet, inden du konfigurerer routeren.
8. Hvis du ikke har tilsluttet routeren til internettet, kan du konfigurere
via http://192.168.1.1/basicsetting.htm
Din pc bør tilsluttes routeren med et kabel når du konfigurerer.
OBS: Kontakt Dansk Bredbånd, hvis du efter gentagne
forsøg ikke får routerens indikatorer til at lyse korrekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-08 13:55

Vi skal først ind i din router.............................før vi laver noget andet.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 22-12-08 18:37

Nu har jeg snakket med Dansk Bredbånd. Det tog mig "kun" 45 minutter i kø for at få at vide at de ikke yder support på routere, ligemeget hvilket mærke det er .....
TAK !!!

Jeg kan heller ikke komme ind på den side som du McBobo refererer til.

Føj hvor har jeg bare lyst til at smide hele skidtet ud ad vinduet.........

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 20:06

Så prøver vi lige med lidt af gangen

internet.........modem..............upload/router- - router/LAN...............din comp.

Start internet Explorer
Skriv så der står
http://192.168.1.1
tryk enter................................hvad sker der så

upload er stikket på routeren hvor der står upload eller WAN

Lan er stikket på routeren hvor der står LAN (der er måske 4 LAN porte)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-08 22:37

det er netgears support mail jeg har kopieret ind - men - gå lige ind i indstillinger og netværksforbindelser - det kan være du skal aktivere internet - det skulle jeg

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 10-01-09 20:52

Tusind tak for al jeres hjælp med mine sikkerhedsproblemer.
Det var dog mere kompliceret end som så, jeg endte med at få en IT mand ud som brugte 4 timer på at løse problemet - heldigvis ikke til den vilde timeløn . Undervejs havde vi support fra Dansk bredbånd, men det endte da med at skidtet fungerede.

Så nu er jeg sikkert på og det kører - LANGSOMT!!
Den rare mand fik ryddet lidt op i min pc, da der lå en masse skrammel som bare fyldte op. Fra TDC's 6 Mbit til mine nu 10/10 hos dansk bredbånd, kan jeg faktisk ikke mærke forskel og det irriterer mig selvfølgelig grænseløst.
Når jeg åbner en side, tager det en evighed før at den er klar - nærmest ligesom at køre på rigtig gammeldags modem.

Er der andre end mig der har oplevet at det bare ikke er hurtigt ?
Jeg tror ikke at det er min bærbare der er noget i vejen med, for det samme gælder for den stationære ....

Håber på endnu et godt råd .....

Vh
Dorte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 22:54

Det nærmeste du kan komme 10/10 er med kabelforbindelse..........men du opnår ikke ægte 10/10