/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skal det ikke koste mere?
Fra : bb1
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 20-12-08 08:12

Hund bed anden hund ihjel

En hundeejer har fået en bøde, fordi vedkommendes hund har bidt en anden hund ihjel.
Foto: colourbox.comAf Jannik Bork
HADERSLEV: En hundeejer fra Haderslev måtte torsdag indkassere en bøde på 600 kroner, fordi hans hund havde bidt en anden hund ihjel.

Episoden fandt sted den 12. oktober sidste år og da hundeejeren valgte ikke at betale sin bøde, blev sagen sendt for en dommer.

Her dukkede hundeejeren heller ikke op og han blev derfor han dømt efter Hundelovens § 12, stykke 1 og for »at have undladt at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene måtte anses for påkrævet for at forebygge, at hunden voldte andre skade, hvilket havde til følge at en anden hund blev bidt ihjel«.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-12-08 08:19

På toppen af bøden må der vel være en erstatningssag.

Bødestørrelsen ? - Uha - det kan blive en diskussion - Jeg har fuldkommen opgivet at finde konsekvens/fornuft i det danske retssystem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-08 08:49

En forsikring dækker vel hvis han har en sådan, men de typer har kun hunden for at forlænge deres ego.
http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/forsikring/hundeforsikring_saadan_daekker_forsikringen.xml

Kunne være interessant om et civilt søgsmål kunne gennemføres.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 20-12-08 08:49

Hvis man ellers følger land, skik og lands, ret og lov, skulle hunden ha' været aflivet.. Sådan plejer det da at være.. At hvis en hun gør anden skade af den karakter, skal hunden bøde med livet, det har der da været så meget om, gad vide om det har været endnu en kongelig hund..

Det skulle den der lille kongelige satan af et kræ der bed den kongelige husar jo også ha' været hvis det var blevet meldt dengang. Men det var jo et kongeligt kræ, og og så havde den jo diplomatisk redning.. Så det må den her jo så også ha' haft..

For jeg ved da, at vi havde en hun heroppe i det mørke nordjylland for et par år siden, den aflivede en anden hund uden grund, og den blev aflivet ved politiets hjælp lige på stedet, inden for 3 timer, og den var i politiets varetægt i de 3 timer. Og årsagen til at der gik så lang tid, var fordi at dyrelægen ikke havde tid før..!!

Og hundens ejer fik en bøde på 3000 kr. og en dyrelæge regning på en aflivning gennem politiet bagefter..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 08:58

Erstatningen bør være, så man i det mindste får et beløb så man kan købe en ny hund.

Min hunderace koster ca 10-15.000 så et beløb i den størrelsesorden vil jeg syntes var passende, for jeg har da ikke lige et beløb stående til at købe en ny hund for hvis det skulle ske for mig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 09:48

Citat
men de typer har kun hunden for at forlænge deres ego.
.. øhhh det kan vel diskuteres ?

Men bortset fra det så bør alle have deres hunde i snor , det er meget få steder hunde i almindelighed kan løbe frit uden risiko af den ene eller anden slags - naturen vil altid på et tidspunkt gå over opdragelsen - og det er der alt for få der rent faktisk tænker på !

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 20-12-08 10:32

Ja jeg er fanme glad for at jeg lige præcis bor et af de steder hvor jeg bare lige kan åbne døren og sige så er det ud og tisse hund ss Men jeg bor så også langt uden for lands ret og lov.. og ingen naboer..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 10:38

det kan jeg godt forstå Trille7 - men nogen af os må jo tænke langt bare for at hunden skal have det godt og ikke være hverken til fare for andre eller sig selv. Gid så alle ville gøre det !

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-12-08 11:06

Det kommer også an på, om begge hunde gik uden snor!
Hvis ejeren af den døde hund, ikke havde den i snor, har ejeren en delvis skyld i ulykken!

Gert

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-08 11:46

Snor i den døde hund har ingen betydning da de også bliver overfaldet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-08 12:25

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Snor i den døde hund har ingen betydning da de også bliver overfaldet.
... det er ligesom lidt urealistisk at tænke sig at nogen går tur med en død hund i snor - ikk´ ?

Men hunde er for i øvrigt ådsels ædere hvis de kan komme til det. (ur-instinkt)

Man kan dog undre sig over at hundeejere ikke overholder loven og har deres hund i snor uanset hvilken hund der er tale om - enten er den jo så den der overfalder eller den der bliver overfaldet - uansvarlighed hos en hundeejer kan ikke tolereres !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 12:36

Min hund og jeg er fuldstændig lost hvis vi møder en løs/aggresiv hund, tidligere ville jeg slippe min, for at han lynhurtigt skulle komme væk - han er en hurtig hund - men efter han er blevet
meget svagtseende kan han ikke orienterer sig

Jeg har snakket med dyrlægen, om hvilket middel der er bedst for den angribende hund, hvis jeg kommer i en situation hvor jeg skal forsvare mig og hunden

Pebberspray eller sand.... han anbefalede pebbersprayen... til info for andre hundeejere

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-12-08 13:04

Citat
tidligere ville jeg slippe min, for at han lynhurtigt skulle komme væk

Den er da helt gal Nordsted1. Hvis du slipper din hund vil det yderligere forstærke agressionen/jagtinstinktet hos den angribende hund, og så har du da overhovedet ingen indflydelse på, hvad der sker.
Citat
Pebberspray eller sand.... han anbefalede pebbersprayen

Han er sgu da et fjols. Hvem render lige rundt med peberspray i lommen og er det i det hele taget tilladt.
Hold din egen hund i snor og stil dig mellem din egen hund og den angribende og råb så højt af den.
Hvis den ikke reagerer på det, så giv den et spark over snuden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 13:09

Citat
Den er da helt gal Nordsted1. Hvis du slipper din hund vil det yderligere forstærke agressionen/jagtinstinktet hos den angribende hund, og så har du da overhovedet ingen indflydelse på, hvad der sker.

Min lille hund kan løbe meget hurtigt, og kan gemme sig steder hvor større hunde ikke kan komme til ham.... har jeg ham i en snor, og stiller mig i mellem, hvem går det så ud over??

Citat
Han er sgu da et fjols. Hvem render lige rundt med peberspray i lommen og er det i det hele taget tilladt.

Nej, det er ikke tilladt.... hvem der render rundt med sådan en ehm....

Politiet siger jeg bare skal medbringe en jernstang, og knalde en løs angribende hund en oveni hovedet... men der kan jeg jo ødelægge for livstid, det gør man ikke ved at komme noget i øjnene

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-08 13:25

Nordsted, hvis jeg havde så lille en hund, som du har og vi blev angrebet af en stor aggressiv hund, så ville jeg samle min hund op og putte den ind under frakken/blusen eller hvad jeg nu havde på. Og lægge armene beskyttende omkring den.
Jeg ville måske blive bidt, ja. Men hunden ville overleve. Og overfaldshunden ville næsten helt sikkert blive aflivet, når der også var tale om personskade.

Hvis min egen Silke, som jo er for stor til at løfte op og gemme, --blev overfaldet, så ville jeg sandsynligvis hive overfaldshunden væk --i halen.. Og hvis den ingen hale har, så ville jeg enten løfte den i bagbenene og trække til, eller jeg ville lægge en arm rundt om halsen på den og løfte den op på den måde. Risiko for at jeg bliver bidt? ja. Men igen: i den situation ER det måske bedst, at der er tale om "personskade".

Selvfølgelig ville jeg først forsøge at forhindre et overfald ved at stille mig imellem den angribende hund og Silke. Og jeg ville skælde den kraftigt ud. DET hjælper tit på en hund der er udenfor sin ejers kontrol.

Hvis man tit føler sig i risiko for at blive overfaldet, så kan man gå med en forstøverflaske med f.eks. eddike i. Men nogle hunde er altså så "tændte" så de ikke mærker til det. Og man rammer jo let sin egen hund osse, hvis den anden hund HAR fået fat.

---Men jeg tror at det er en rigtig god ide at gennemtænke hvad man vil gøre, hvis man bliver overfaldet. Når først uheldet er ude, så sker tingene så hurtigt, at der ikke er tid til overvejelser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-08 13:30

Der findes vel andre midler end peberspray som kan få den angribende hund til at hyle.

Kald det bare dyrplageri men så kan bæstet og dens ignorante ejer sgu lære det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-12-08 13:36

De færreste hunde vil angribe et menneske udenfor dens eget territorium.
Ja, ja, jeg ved godt, at det er sket i visse tilfælde. Men det er heldigvis undtagelsen.
Interessen vil primært "gå på" hundene, og hvis den vej er afskåret vil der som oftest ikke blive nogen affære.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 14:00

Citat
Nordsted, hvis jeg havde så lille en hund, som du har og vi blev angrebet af en stor aggressiv hund, så ville jeg samle min hund op og putte den ind under frakken/blusen eller hvad jeg nu havde på. Og lægge armene beskyttende omkring den.
Jeg ville måske blive bidt, ja. Men hunden ville overleve. Og overfaldshunden ville næsten helt sikkert blive aflivet, når der også var tale om personskade.

Det tør jeg simpelthen ikke.... jeg har med den forrige hund, prøvet at skulle gemme hunden, men med det resultat at overfaldshunden hoppede op ad mig, og det er altså lidt svært at forsvare sig når man samtidig skal holde ens egen hund under jakken

Jeg fik så snoren af min egen hund og satte ham ned, så han kunne løbe væk.... ejeren af overfaldshunden kom løbende til og fik fat i sin køter og jeg kunne så løbe hjem til min hund, som troede den skulle have skæld ud, fordi den var løbet fra mig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-08 17:32

Nordsted, i den situation, så ville jeg nok sætte et knæ HÅRDT i maven på den angribende hund.

Alene det, at man handler og ikke er bange, kan være nok til at tage pusten fra en angribende hund.

Det er fuldstændig ligesom når kvinder går til selvforsvar for at kunne beskytte sig selv. Det er selve det, at KUNNE forsvare sig, der er det vigtigste. Den angribende mand/hund mærker hvis man er rådvild eller angst, --og dermed et let offer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 17:57

Jeg har heldigvis kun prøvet det denne ene gang, men nemt var det ikke, barnevogn, en lille hund og en temmelig sur Schæferhund

Jeg plejer ikke at være bange for de store hunde, ej heller min lille hund tager notits af dem, men efter han har fået dårligt syn og ikke kan sende de rigtige signaler til hundene, er jeg blevet mere nervøs, og det smitter

Så når jeg idag ser en stor hund på afstand, går jeg en anden vej, hvis den ikke er i snor. Så er der de store overraskelser når man går forbi et hus eller en gård, kommer der en raket farende eller ej, jow jow det er spændende at gå tur..........hvis den løsgående er vred, så råber jeg, det er pr refleks for at se om der ikke kommer en ejer til undsætning, og ellers så er det hånden i lommen efter "hjælpemidlet"

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-12-08 19:40

Nordsted1 - sådan en peberspray, som vist nok ikke er helt lovlig, og som du vist nok ikke kunne tænke dig at gå rundt med - ved du, om den overhovedet kan købes i Danmark?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-12-08 19:48

Det er nu rigtig nok, hvad jeg skriver!
Hvis begge hunde er frie, anser både politi og forsikringen begge parter for skyldige!
Min dengang 10 uger gamle hundehvalp, blev bidt af en voksen hund og det ville hverken politi eller forsikringen gøre noget ved, da begge hunde var uden snor!!

Gert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 21:48

ebg_888

Citat
- sådan en peberspray, som vist nok ikke er helt lovlig, og som du vist nok ikke kunne tænke dig at gå rundt med - ved du, om den overhovedet kan købes i Danmark?

Den kan ikke købes i DK, men Tyskland har så mange, at de sælger af dem.... det koster kr 500 i bøde for at gå med den i DK

Du kan også gøre som politiet foreslår--- knald hunden en med en jernstang (det er nok mere ejeren der skulle have en) eller smid en håndfuld sand i øjnene på hunden, men det kan skade ret meget iflg min dyrlæge

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-12-08 22:12

Prøv at gennemlæse denne lov: http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf i sær § 14

Dyreværnsloven siger dog næsten det modsatte. Den konfligt der er imellem disse to love, samt domstolenes takster, er det politikerne burde se at få ført op til d.d.

Der er sket en lille ændring med hensyn til heste, hvis indhegningen ikke har været iorden og det har den jo ikke hvis hesten er sluppet ud. Kan ejeren eller hans forsikring nu gøres ansvarlig ligesom hvis det var en hund, der forårsager en ulykke, sådan var det ikke for blot et år siden.
Det kostede en af mine bekendte 300.000 til en ny bil.

Accepteret svar
Fra : miila

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-08 18:05

Når man går ud med sin hund og er bange for hvad der kan ske, er det smart at have en sprayflaske i lommen med whisky eller lign. så vil angriberen straks begynde at nyse.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-12-08 20:09

miila Hvor lufter du hund, du kunne være rar at møde en kold vinter dag WHISKY

Undskyld, men den lå altså lige til højrebenet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-08 20:21

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 02-01-09 00:48

Tak for svaret miila.