/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvordan får man dugfri ruder?
Fra : 285
Vist : 2881 gange
50 point
Dato : 19-12-08 15:11

Jeg har netop fået lavet en uopvarmet udestue med trækkanaler, hvilket vil sige, at inde- og udetemperaturen er den samme. Fronten ud mod haven er opbygget af flere mandshøje ruder i tolags glas.
Men der sætter sig store mængder dug på ydersiden af ruderne hen mod aften. Hvad kan man gøre for at få ruderne dugfri hele året?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-08 15:25

Lidt varme må der til Man kan købe et solcellepanel med blæser der blæser solvarme direkte ind i det rum den er monteret på

Kommentar
Fra : 285

Dato : 19-12-08 15:41

Varmekilder kommer ikke på tale!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-08 15:53

Der vil jo ALTID være temperaturforskel ude og inde selvom der ikke er varmekilder....

Temperaturen skifter hurtigere udenfor i vinden end den gør inde....

Citat
med trækkanaler, hvilket vil sige, at inde- og udetemperaturen er den samme

Ja i længden....

Men ikke ved f.eks. solopgang/nedgang....

En eller anden form for "tvungen" luftcirkulation undgår du ikke hvis du ikke vil bruge minimum varmetilførsel....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-08 16:02

Du skriver at duggen er på udvendig side, - og det er kun et sundhedstegn. Men hvis du er generet af dette, kan du tage en klud med lidt opvaskemiddel på, og fordele på ruden, det ville kunne hjælpe i nogle dage, hvis ikke det regner af.
Hvis fruen i huset er lige så hysterisk med rene blanke ruder, som fruen i huset her, - så er det ikke en god ide.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-08 16:07

Så må du jo monterer vinduesviskere på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-08 16:12

Du skriver at duggen sætter sig yderst på ruderne. Det gør den ogfå på græsset, på bilen tag og ruder og meget mere.
Det sker især efter stjerneklare nætter . Udstålingen til rummet gør faste overflader en del koldere end den omgivende luft. Derfor kondenserere luftens fugtighed på de faste overflader.

Det hænger sammen med at faste stoffer varmeståler på en anden måde end luftarter.

Ruden bliver om natten koldere end luften. I Solskin kan den blive meget varmere end luften.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-12-08 16:19

Når en opvarmning "ikke kan komme på tale!"
Tilslutter jeg mig sunowich !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-12-08 16:23

Citat
Hvordan får man dugfri ruder?
Lader sig ikke gøre udvendigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-08 16:43

Du kan have et lille forhængsgardin udvendigt om natten det klarer problemet.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 19-12-08 18:05

Lyt til Transor

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-12-08 19:38

Dug - vand - eller kondenseret fugtholdig luft, opstår i naturen som følge af forskelle i temperaturer.
Aftendug opstår bl.a. når solen ikke længere lyser på jordens overflade, men stadig på luften lidt højere oppe. Denne fugmættede luft kondenserer på den koldere jord og lavere luft, som aftendug.
Om morgenen kondenserer den lidt højere og lidt varmere luft på den endnu nattekolde jord eller ruder.

Kondensering kan ikke undgås, med mindre man på den ene eller anden måde sørger for at ruderne er varmere end omgivelserne. I et opvarmet rum kondenserer ruderne ikke udvendigt som følge af, at de er varmere end omgivelserne. Til gengæld kan de dugge indvendigt fordi ruderne er koldere en den indendørs varmere fugtige luft...
Med andre ord kan problemet ikke løses uden at man snyder på en eller anden måde.
Hos optikerne kan man få noget til at smøre på brillerne, der i en periode kan gøre dem dugfrie (kan også benyttes til badeværelsesspejlet). Det var måske en ide til ruderne, men dyr!

En anden metode er at udnytte den solfangereffekt, der er i en udestue, der kan lukkes af. Med andre ord, hvis du gennem ruderne kan opvarme noget "tungt" opvarmeligt materiale inde i udestuen, kan du holde temperaturen højere end den luft, der stadig er fugtmættet i de lidt højere luftlag.

Igen, det vil sige, at hvis der inde i udestuen befinder sig en husmur eller andet, der kan oplagre varme, skal døre og vinduer blot lukkes et stykke tid før solen går ned! Så dugger ruderne ikke, fordi de er varmet op af de indvendige omgivelser.
Dette er naturligvis kun tilfældet ved ideelle forhold og god indendørs isolation, -- men vel en metode, der kan sænke antallet af timer bag duggede ruder...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-08 20:06

Vores ruder dugger udvendig, selvom vi har opvarmet indenfor, og se hvorfor:
http://www.glarmester-bs.dk/index.php?id=15
Det er oftest om morgenen, sikkert fordi der også oftest er mindst vind/blæst.
Men se mit tidligere indlæg, hvis det generer virkeligt meget.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-08 22:07

Bag duggede ruuuder....... jeg sir bag duggede ruder............Fantastisk nummer det

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 19-12-08 22:31

Det er nok sjældent at indvendigt opvarmede ruder dugger udvendigt, men under særlige forhold og høje isolationsværdier på glassene, vil det selvfølgelig forekomme...
Desværre er ruderne de største syndere mht. til varmeudslip, der så til gengæld er med til at holde ruderne dugfri..
Der er faktisk bygget huse med store glaspartier, hvor man opsamler varmen i løbet af dagen til vand eller store stenlagre under huset. Når aftenen kommer -- trækkes der isolerende skodder for glassene, - således at der ikke afgives varme den vej og den opsamlede varme kan bruges til opvarmning...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-12-08 00:12

Som sunowich siger:
Citat
Lidt varme må der til Man kan købe et solcellepanel med blæser der blæser solvarme direkte ind i det rum den er monteret på

Så er det en løsning.
At afvise det blankt er noget firkantet, efter min mening...
De bruger ingen energi, altså koster INTET i forbrug.
Der er mange der benytter det i kolonihaver, da der jo ikke altid er indlagt strøm, rigtig god løsning, det er sundt for et uopvarmet rum men en god luftudskiftning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-08 00:24

Citat
Aftendug opstår bl.a. når solen ikke længere lyser på jordens overflade, men stadig på luften lidt højere oppe. Denne fugmættede luft kondenserer på den koldere jord og lavere luft, som aftendug.
Om morgenen kondenserer den lidt højere og lidt varmere luft på den endnu nattekolde jord eller ruder.

Den forklaring kan ikke passe.

Luft opvarmes ikke af sollys. Lyset går som bekendt gennem ren luft uden at dæmpes. Så kan det ikke opvarme luften. Vand kan heller ikke dannes ved opvarmning.
Dug dannes tværtimod ved luftens afkøling. Den afløles ved kontakt med kolde faste overflader.
Ligesom at ren luft ikke kan optage varmestråling, kan det heller ikke afgive stråling. Det er Kirchhofff, som har lagt navn til denne lov. Den er let at indse, da man ellers ville kunne lave en energiprocuerende maskine, hvis den ikke gjaldt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-08 00:44

Skriv en afhandling Transor der skal nok kunne sælges et par stykker som godnatlæsning

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 20-12-08 10:04

Ikke fordi jeg vil indgå i en større påståelighedsdiskussion, men hvis transor kunne prøve at kigge lidt i bl.a. Wikipedia ville han se, at forklaringen bekræftes.
Der er iøvrigt ikke noget, der hedder ren luft. Luften der omgiver os består af mange forskellige stoffer og her i blandt O2 = 5-8%, CO2 = 14-16% og vanddamp. Lys afbøjes også afhængigt af sammensætning og temperatur (eks. gennem varm luft fra en skorsten), sollys kan stoppes af vanddampe (skyer) osv. osv. Så der er en vekselvirkning mellem lys og luft...

Når solen går ned bliver jorden og tingene på den koldere ved tab til omgivelserne (eks. pga. vind og stråling). Der vil stadig være varm luft tilbage højere oppe, der så kondenserer på jorden og tingene ved simpel strømning.
Det sker ikke så markant, mens solen stadig varmer jorden og tingene op..

Så enten Taunusandens forslag eller "solfanger" ideen, der begge konserverer lidt varme indvendigt i udestuen til nattekøligheden.

Jeg kender bedst Kirchoff fra 1. og 2. kredsløbslov, men entropilovene (bl.a. Boltzmann) berører evighedsmaskineemnet lidt..

Men hvis Transor og jeg er uenige må det være pga. uenighed om definitionen på ren luft - måske?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-08 10:32

Dit simple spørgsmål er bare: Hvordan du får dugfri hele året.
Hvis ikke du har lyst til at indgnide alle dine ruder, - så prøv med en rude. - Jeg henviser til mit tidligere indlæg med sæbe på en klud.
Jeg vil ikke indgå i en længerè forklaring om overfladespænding på vand/dug.
Som altid herinde er der enkelte personer, der elsker at diskutere, og dreje emnet udover hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-08 11:16

Citat
Som altid herinde er der enkelte personer, der elsker at diskutere, og dreje emnet udover hvad det drejer sig om.

Jamen så lad "os" da bare konkludere at det under de givne forhold IKKE LADER SIG GØRE....

Længere er den jo ikke

Annuller spørgsmålet
Fra : 285

Dato : 02-01-09 13:44

Jeg har desværre ikke modtaget et brugeligt svar og annullerer derfor dette spørgsmål.