/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mette Jørgensdatter
Fra : gedestalden
Vist : 1002 gange
300 point
Dato : 19-12-08 08:39

Jeg søger aner til Mette Jørgensdatter, der den 14. august 1844 bliver fundet druknet i Skjern Kirkeaa. Ifølge kirkebogen er hun 27 år på det tidspunkt, så hun må være født omkring 1817. Hendes mor er Cecilie Pedersdatter og udlagt barnefader er Jørgen Hansen, Marup Skjern sogn.
Det er ikke lykkedes mig at finde Mettes fødsel i kirkebøger eller andre steder. Er der nogen, der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-08 10:35

Nej, den er svær...

Mon det er hendes gamle far?
"
Ringkøbing, Bølling, Skjern, Marup og Vraa Skoledistrikt, Marup By, et huus, 60, FT-1855,
Jørgen Hansen 61 Gift Huusmand, Uhrmager Her i Sognet [Skjern]
Ane Cathrine Andersdatter 59 Gift Hans Kone Lønborg [Sogn, Ringkøbing Amt]
Abigail Marie Hansen!! 17 Ugift deres datter Her i Sognet [Skjern]
"

Og det kan jo være Mette, ude at tjene?? Stauning og Langkær ligger lige vest for Skjern:
"
Ringkøbing, Bølling, Stavning, Stauning, Langkjær By, en Gaard, 12, FT-1834,
Niels Pedersen 39 Gift Gaardmand
Karen Madsdatter 35 Gift hans Kone
Mads Nielsen 4 - et Plejebarn
Mette Jørgensdatter 17 Ugift Tjenestepige
"
Mærkeligt nok finder jeg ikke moderen. Er Cecilie rigtig stavet???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-12-08 12:11

Her er en mulighed.....................

Mette <HANSEN>
Birth: 31 OCT 1817
Christening: 31 OCT 1817 Dejbjerg, Ringkobing, Denmark

Father: Jorgen Hansen
Mother: Cecillie Pedersdatter

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 19-12-08 12:36

Ser ud til Modersvilje har fat i noget - og Cecilie staves sådan i kirkebogen forbindelse med Mettes død.
Jeg har selv kigget lidt på ham du har fat i Svend, måske er det ham.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-08 12:51

Godt fundet på modersvilje, at søge på Hansen...

Det er da hende,
Dejbjerg ligger lige nord for Langkær, hvor hun kommer ud at tjene...

Så er moderen altså nævnt hos mormonerne...
Jeg fandt hende ikke???

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 19-12-08 17:25

Nej, forældrene er nævnt i forbindelse med Mettes dødsfald, som anført i kirkebogen for Skjern

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-12-08 17:53

Hvor i kirkebogen fimder du hende død?????
dr.dem

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 19-12-08 22:24

dr. dem

noget vrøvl jeg har skrevet, det er i kirkebogen for Dejbjerg, Bølling, Ringkøbing 1834 - 1850 opslag 127 jeg har fundet hende.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-12-08 08:21

Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1815-1825 opslag 14 nr. 8
Mette født

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-12-08 09:07

Citat
Ifølge kirkebogen er hun 27 år på det tidspunkt, så hun må være født omkring 1817. Hendes mor er Cecilie Pedersdatter og udlagt barnefader er Jørgen Hansen, Marup Skjern sogn.

Cecilie Pedersdatter blev gift

I kirkebogen står der:

Datter af afdød Cecilie Pedersdatter og udlagt barnefader er Jørgen Hansen, Marup Skjern sogn.

Cecilie Pedersdatter dør 7 Maj 1832 34 år
Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1825-1834 opslag 53 1832 nr. 3

Cecilie Pedersdatter blev gift 1 August 1824
Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1815-1825 opslag 30 1824 nr. 3

dr.dem

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 300 point
Dato : 20-12-08 10:26

Citat
Cecilie Pedersdatter blev gift 1 August 1824
Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1815-1825 opslag 30 1824 nr. 3

Manden hedder Povel Andersen 50 år

og de får en søn Niels født 30 August 1824 Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1815-1825 opslag 10 nr. 6
Og en pige Kjerstin 29 April 1827 Ringkøbing/Bølling/Dejbjerg 1825-1834 opslag 14 1827 nr. 3

og sikkert flere

dr.dem

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 21-12-08 09:08

Mon det så kan være Cecilia der er nævnt i folketællingerne Ringkøbing, Hind, Torsted, Husene paa heeden, , 26, FT-1801, B9079 ? Det passer med alder; og hun er den eneste Cecilia der dukker på ved søgning på Pedersdatter i Ringkøbing amt.
Men hvor stammer hun så fra, umiddelbart ikke at finde i kirkebogen for Thorsted

Niels Michelsen 27 Gift Huusbonde Huusmand med jord
Johanne Iversdatter 27 Gift Hans kone
Cicilia Pedersdatter 3 Ugift Plejedatter
Karen Jensdatter 60 Enke - Aftægtskone

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-08 09:21

Ja ifølge dr_dem passer alderen jo:
>Cecilie Pedersdatter dør 7 Maj 1832 34 år

Hun er så født i 1798 +/-1 år...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-08 10:05

Som tidligere nævnt
>Er Cecilie rigtig stavet???

Det kan staves på mange måder, her med to gange i og a til sidst...
Kan måske endda være med S som Sidsel, dem var der flere af derude vestpå.

Og hvis hun ikke er fra Torsted?
(husk uden h, begge findes).

Så er hun måske nært beslægtet med Niels eller hans kone Johanne??
De stammer nok ikke begge fra Torsted, så den anden by er en næste mulighed...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-12-08 10:43

Det nærmeste jeg kan komme

Secilia Pedersen
Gender: <Female> Birth: 27 AUG 1797 Vejle, Vejle, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-08 10:58

Ja, og der er jo langt fra Vejle til Torsted.

Hvis nu Cecilie/Cicilia er datter af Niels eller Johannes afdøde bror?
Kunne du jo søge på en Peder Michelsen eller Peder Iversen født ca 1770...

Men det er jo mere sandsynligt at hendes mor er søster til enten Niels eller Johanne?

God (lang) Jule Hilsen (søgning)
Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 21-12-08 15:59

Hej gedestalden
Dit spørgsmål gik på Mettes fødsel den er fundet, hendes moder som var 17år da hun fik Mette, hun blev også fundet og en mand to halvsøskene måske flere, men skal nok finde hende.

Godkendelse af svar
Fra : gedestalden

Dato : 03-01-09 08:24

Tak for svaret dr_dem.