/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Religion, en vandrehistorie!
Fra : vordingborgthai
Vist : 738 gange
50 point
Dato : 18-12-08 21:16

Som overskriften siger, så er der ikke nogle som holder hånden over os.
Den gang vandrehistorierne begynte, skulle folk have noget at forholde sig til, da menneskets udvikling ikke var nået så langt endnu.
Videenskaben i dag, er jo også kommet frem til, at troen på en gud, skyldes en brist på højre foreste hjerneflab, og at religiøse mennesker er de mest uintiligente.

Jeg har respekt for at nogle vælger at leve deres liv efter en Bog, hvis det kan gøre deres liv bedre, men lad nu være med at blande os andre ind i det.

Vi har ikke bedt om det, og syntes det er DYBT respektløst, at udgyde jeres indoktrinering i i samfundet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:18

hvem fanden er "vi" og hvor vil du hen med det helt ubegrundede indlæg ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:19

plus - hvad synes du selv du indoktrinerer

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:20

VI, er os som ikke tror på det vås som står i diverse religiøse bøger, og hvis jeg syntes det var ubegrundet, ville jeg ikke skrive det

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:22

miritdk:

Jeg gætter på at du er en troende person.............

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:27

Citat
miritdk:

Jeg gætter på at du er en troende person.............
.... det komme i grunden ikke dig ved

husk lige at vandrehistorier udemærket kan have baggrund i en virkelig hændelse - for eks nogen så fru etellerandet vinke farvel til sin mand da han gik på arbejde - lige bagved manden gik naboens mand - og hvad kunne der ikke komme ud af det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 21:31

Hold da op, hvor du kan hwa?? Idiot. Tror du ikke du bare selv er en vandrehistorie

Citat
Annullerede spørgsmål fra vordingborgthai

Alle grupper side : 1 af 1

--------------------------------------------------------------------------------
# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe

1 15-07-08 40 Rullehockey sydsjælland? (5) Sport

2 15-06-08 50 kalender (9) Andre operativsystemer

3 16-03-08 40 Klubrally (4) Biler

4 30-01-08 172 BF2 (2) Computerspil

5 19-10-07 50 sourround til pc (1) Musik

6 26-07-07 50 svampebob firkant! (14) Børn

7 19-07-07 105 svampebob firkant! (6) Musik

8 13-04-07 45 Rally biler til slag? (4) Biler

9 08-03-07 50 hjælp til melodi (7) Musik

10 08-03-07 180 højtaler i døren? (6) Biler

11 18-05-06 80 Manual til PGO BIGMAX (1) Knallert

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 21:31

Og om jeg er troende eller ej......rager ikke dig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-08 21:33

Læst mellem linierne så tror du trods alt på noget.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-08 21:34

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-08 21:34

Større klovn skal man da lede efter.

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 2
- Annullerede 11
- Slettede 0
Ialt 14

Farvel med ham.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-12-08 21:36

Sjovt som du angriber troende menneskers intelligens med din noget mangelfulde evne til dansk retksrivning

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:36

Klumme
Hvorfor skulle det dér lige smides ind?

jeg kommer bare med mine synspunkter, og kan se din iq er på størelse med en våd spånplade.

Hvad med at komme med nogle synspunkter, istedet for at opfører dig på den måde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:37

Citat
hvis det kan gøre deres liv bedre, men lad nu være med at blande os andre ind i det.
... nej Gud forbyde at du ville deltage i det gode liv da

aarrrhh fjols

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:38

Kortoververden:

Nu er det sådan at jeg er ordblind.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 18-12-08 21:40

Øv, slutter vi allerede her? - det var lige så morsomt...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:41

nope - det var opvarmningen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:42

Citat
religiøse mennesker er de mest uintiligente

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:43

Fantastisk..................

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 21:47

Kan du ikke læse??? Mit synspunkt er, at du er en Idiot, hvilket for alm. mennesker fremgår ret tydeligt af mit indlæg http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=129991#1482680

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:47

Hold da helt op.
Ham Vordingborg Fætteren bliver svinet til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:49

Citat
Hold da helt op.
Ham Vordingborg Fætteren bliver svinet til.
måske og måske ikke - men du sviner jo rent faktisk folk der er troende til alene med dit indlæg - og det var vel også hvad du ville ?

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:52

jeg sviner dem ikke til, prøver bare at fortælle dem, at religion ikke skal fylde så meget i samfundet, og gå ud over dem som ikke lever deres liv efter en bog

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:53

KOM SÅ UD AF BUSKEN OG FORTÆL HVEM DET ER DU MENER !

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:54

Klumme :
Større badehat end dig skal man sku lede længere efter.
du bedømmer min iq ud fra det som jeg har spurt om herinde og mine indlæg?

Klaphat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 21:55

Grunden til at du ikke lever efter en bog er vel, at du foruden at være idiot er ordblind, som du skrev LOOOL Skvadderhoved

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 21:55

Citat
jeg sviner dem ikke til, prøver bare at fortælle dem, at religion ikke skal fylde så meget i samfundet, og gå ud over dem som ikke lever deres liv efter en bog
... og det er sq ikke noget du overhovedet skal blande dig i for i øvrigt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 21:55

Jeg bedømmer ikke din IQ...Der er grænser for hvor småt man kan måle

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 18-12-08 21:57

Citat
jeg sviner dem ikke til, prøver bare at fortælle dem, at religion ikke skal fylde så meget i samfundet, og gå ud over dem som ikke lever deres liv efter en bog

... og det er sq ikke noget du overhovedet skal blande dig i for i øvrigt

hmmmm, det er du jo ikke herre over....vel?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-12-08 22:02

Hvis du kan holde din næsen ren, spise med kniv og gaffel og selv tørre dig i røven, så synes jeg du er nået langt og skal ikke forlange mere af tilværelsen Smut du bare Funnyface og luk tråden.... der er alligevel ingen der gider læse dit dysfatiske crap Baj Baj klovn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 22:06

Citat
hmmmm, det er du jo ikke herre over....vel?
.. nej overhovedet ikke

men DAME

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 22:07

KOM SÅ UD AF BUSKEN OG FORTÆL HVEM DET ER DU MENER !

DET tør du altså ikke svare på ????????????????

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 18-12-08 22:10

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Godt du har den BL funktion lille vordingborgtosse...og du kan finde ud af at bruge den. Holy shit hvor er du dog latterlig. Nap dig en tudekiks og en ABD for begyndere, så går tiden med det og du risikerer ikke at komme op imod nogen og noget du ikke magter KLOVN

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-08 22:13

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 22:42

Jeg er troende, jeg mener helt bestemt og tror på at jeg ikke tror. Altså er jeg troende. Vi er alle troende. Vi tror alle på et eller andet. Jeg tror også fuldt og fast at det er jul 24. december, jeg tror på at det bliver forår igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 23:40

Er i enige om at klæde jer ud her?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 19-12-08 02:38

Hold da op hvor er der mange "uintelligente mennesker herinde", så hold da lige kaje, manden siger jo bare hvad han mener, og citere et par undersøgelser som nogle forskere (tror jeg nok de var) har udført. Og personligt har jeg en tendens til at give dem ret, men der findes jo tumper blandt troende såvel som ikke troende, men jeg har en tendens til at være enig med dem i at religiøse mennesker virker en del mere tumpede end gennemsnits tumperne derude i verden. Med religiøse mennesker taler jeg ikke om gennemsnits danskeren som ikke går i kirke regelmæssigt, hvis overhovedet, men som nu nok alligevel mener at han er kristen og at der er en gud et sted derude, nej de er fine nok. Det er mere de mennesker der fuldstændigt ukritisk sætter alt deres lid til en gud som der jo som sådan ikke er noget bevis på eksistere! Og ja folk skulle holde deres religion for sig selv, med mindre de bliver bedt om at ytre sig. Men selvfølgelig kan de folk der ikke gider høre på det bare gå.

Jeg plejer ikke at bitche af folks opførsel herinde. Men folk herinde sviner folk til utroligt hurtigt efter min mening, slap nu af og hold kammertonen. Og så er der klumme som konstant rykker stattestikken op af lommen, og hvis han ikke er enig med posteren, sviner han ham til. Eller hvis der er en person han har set sig gal på ryger der også lige et par spyde bemærkninger den vej! Det er blevet pænt irriterende at se på efterhånden!

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-12-08 07:31

Der er ihvertfald nogen, eller noget der holder hånden over mig. Ellers havde jeg været død flere gange...lol

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 19-12-08 09:48

Citat
Videenskaben i dag, er jo også kommet frem til, at troen på en gud, skyldes en brist på højre foreste hjerneflab, og at religiøse mennesker er de mest uintiligente.

To påstande, som jeg ikke lige så dokumentationen for????

Man kan ikke offentliggøre en mening og så gøre den mindre forkert ved at påstå at "videnskaben i dag er kommet frem til"....

Sikke noget sludder.

(tror jeg i hvert fald)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-08 10:17

Jeg tror mere på en gud,end videnskaben.Mange af de "resultater" forskerne opnår,er jo det rene gætteværk.Jeg er også af den overbevisning at,"resultaterne" tit er bestemt af de pengebeløb,der er skudt i foretagendet.
Man kan ikke bevise,at der er en gud til.Lige så lidt som der kan drages en konklusion,om f.eks. universet`gåde.Begge dele er og bliver en trossag.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vordingborgthai

Dato : 19-12-08 13:16

bruuno117 og Mosebaek :
Endelig nogle som ikke farer i flint med det samme, det var dog helt rart.
Tak for det

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-12-08 19:46

Det er dog utroligt, som Klumme (og Krummen) kan lade sig ophidse over vordingborgthais indlæg.
Som sædvanlig en fuldstændig overreaktion og svinen til med blandt andet de 3 evindelige yndlingsudtryk: Yaaark, klovn og idiot.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-08 20:38

Føler trang til en berigtigelse. Denne sætning kan ikke stå alene.Det er jo det rene vrøvl:
Citat
Jeg tror mere på en gud,end videnskaben

Selvfølgelig tror jeg på videnskaben.Det er jo bl.a.forskerne,der har hjulpet os fra abe-stadiet,og til hvad vi er/kan idag.Det er når talen falder på de store universelle spørgsmål,jeg har mine tvivl.
Nej forskning kan vi ikke undvære.Jeg tror bare der er ting,vi skal holde fingrene fra.
Citat
Videenskaben i dag, er jo også kommet frem til, at troen på en gud, skyldes en brist på højre foreste hjerneflab, og at religiøse mennesker er de mest uintiligente.

Det er jo så din/deres påstand.Det må jeg så leve med.Du har din (manglende),og jeg har min tro.
Og fred med det.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 20-12-08 23:46

Jeg blander mig lige på vordingborgthais side. Det bedste bevis for at religion er noget sludder er det faktum at alle større religioner og grenene af disse hævder at deres gud er den eneste rigtige og er almægtig.
Her er dilemmaet: Hvis kristendommen har ret hvorfor er alle så ikke kristne. Hvis islam har ret hvorfor er alle så ikke muslimmer.
Og så den altid gyldige: Hvorfor går krig, naturkatastrofer, sult, epidemier etc. altid ud over fattige uskyldige og i høj grad børn. Det er jo dem der er guds yndlinge.
Et religiøst familiemedlem hævdede engang over for mig at disse ting var en straf fra gud for vore synder.
Det forkommer mig umuligt at børn som dør af sult og sygdom før de er fyldt 5 år kan have så slemme og mange synder på samvittigheden at de fortjener at blive straffet i den grad.Det virker også underligt på mig at i så oplyst et samfund som det danske er så mange mennesker der er overtroiske og tror på noget der står i en bog, som i realiteten hverken kan bevises eller bekræftes. Dette gælder både kristendommen og islam.
Jeg vil ikke kalde det mangel på intelligens. Det er nærmere snæversynethed.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 20-12-08 23:53

Steenk1:
Det er mit helt klare indtryk, at der er flere personer i Danmark, der er overtroiske, end der er personer, der tror på Gud (uanset hvem af dem, det er, de tror på)
Der er mig bvekendt i kristendommen ikke belæg for at påstå, at de nævnte lidelser skulle være en straf for vore synder. Faktsik tvært imod. Essensen i kristendommen (og den afgørende forskel til alle endre religioner!) er, at mennesket er tilgivet på forhånd i kraft af Jesus. Om man så tror på, at det rent faktisk er tilfældet er én ting, men det er simpelthen ikke fagligt korrekt at påstå andet.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 00:05

Citat
Det er mit helt klare indtryk, at der er flere personer i Danmark, der er overtroiske, end der er personer, der tror på Gud (uanset hvem af dem, det er, de tror på)

Nu betragter jeg religion som overtro så i min optik er alle religiøse, kristne, muslimmer eller andet altså overtroiske mennesker.
Hvad der er belæg for og hvad der fagligt korrekt at påstå er irrelevant da biblen og koranen er fiktion. Der findes ingen beviser for noget af det der står i nogle af bøgerne. Man kunne ligesågodt påstå at oplysningerne i en haynes manual for en citroen bx er den eneste sandhed omend den ville være svær at leve sit liv efter.

Det jeg tror vordingborgthai sigter lidt efter er irritation over at religion får lov til at være så dominerende i verden.
Et hvert fornuftigt menneske kan se at overdreven tro på religion kun har ført ulykke med sig.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-12-08 00:17

Uanset om Bibelen skulle være fiktion eller ej (hvilket selv de mest ateistiske historikere ikke engang vil påstå, at det er) så er det dog den bog der definerer kristendommen. Og i den sammenhæng er det da relevant at gøre opmærksom på, at den altså ikke definerer tingene sådan, at der sker ulykker fordi Gud straffer os.
Vi er enige i, at overdreven tro (overtro) fører ulykker med sig, men nu bliver jeg helt forvirret Lige før snakkede du om alle, der troede. Og nu er det kun dem, der tror overdrevent på det??

Det er min klare overbevisning, at når børn dør af sult og at der dør mennesker i krig og af sygdomme og så videre.. så har det intet med en eventuel Gud at gøre. Netop ikke. Det lyder som om, at du forventer, at guden i kristendommen skulle forhindre den slags ting? Det gør han ikke (om han findes eller ej) og det står der heller ikke nogen steder, at han vil. Igen tvært imod faktisk. Bibelen beskriver faktisk meget præcist, at Gud har givet os vores frie vilje. Og det er DEN, der er skyld i, at børn dør af sult som 5-årige. Nogen vil åbenbart ikke forhindre det. Det koster jo bla. penge...

Og man kan ikke forestille sig en kristendom med en "kærlig" Gud, der også vil fjernstyre os. For så var det jo ikke en kærlig Gud. Så var vi robotter.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 00:36

Der mange troende som ikke forvolder skade på andre. Når jeg snakker om overdreven tro snakker jeg om dem der sætter deres tro over alt andet.

Jeg forventer ikke gud skal gribe ind. Gud eksisterer ikke!!!

Hvis han eksisterer er han da noget af en kynisk skid når han ikke griber ind. Især da han jo ifølge kristendommen er i stand til det.

Jeg respekterer min søns frie vilje men hvis han er ifærd med at gøre skade på sig selv eller andre vil jeg da gribe ind. Det hedder kærlighed. Det er åbenbart ikke noget gud er i besiddelse af (hvis han eksisterer).

Hele historien om at han har givet os den fri vilje er bare en dårlig undskyldning for at slippe for at tage stilling til hans manglende indgriben.

Bibelen og koranen er bøger af forfattere som ingen dokumentere nogensinde har levet, usande postulater om jordens tilblivelse, kvinders ret, usandsynlige historier om arker og helbredelser og masser af andre ting som ingen kan bevise at der noget som helst hold i.

Hvordan så mange mennesker hovedløst godtager sådan en bunke vrøvl som værende sandhed er mig ubegribeligt.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-12-08 00:45

Citat
Hele historien om at han har givet os den fri vilje er bare en dårlig undskyldning for at slippe for at tage stilling til hans manglende indgriben.

Den påstand må jo stå for egen regning. Det er dig, der er i gang med at formulere kristendommen ud fra, hvad du måtte have af fordomme. Jeg skriver netop, at det er Bibelen, der definerer kristendommen (og altså ikke dig)

Jeg kan godt forstå, at du ikke begriber, at nogen vil godtage sådan en bunke vrøvl

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 00:49

Jeg kan ikke lige få øje på hvad i mine indlæg du mener er fordomme.
Jeg prøver ikke at definere kristendommen eller nogen anden religion. Jeg udtrykker min holdning til det at godtage noget der står i en bog som sandhed.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 00:51

Måske skulle jeg skrive en bog om det............................. Jeg kunne jo kalde den babbelaben.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-12-08 00:52

Hmnn... mit seneste indlæg handlede nærmest ikke om andet. Jeg havde endda rammet det ind.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-12-08 00:57

Der er rigtigt mange, der forholder sig til ting, der står i bøger, som sandhed. Det er faktisk et udbredt fænomen.... Både faglitteratur, men så sandelig også skønlitteratur. Jeg tror ikke, at de, der læser Bibelen eller Koranen og mener, at det, de læser er sandhed er så mange som dem, der i øvrigt forholder sig til litteratur på en endda mere fundamentalistisk måde.

Jeg ville faktisk blive skuffet, hvis manualen til min nykøbte mobiltelefon var det purre opspind... Måske ville jeg så ikke en gang kunne finde ud af at bruge alle dens funktioner... Så kan du kalde mig "hovedløs" men det er også i orden

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 23-12-08 23:59

@justuniverse

Heller ikke hvis du fik 2000år til det ?

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 27-12-08 23:49

Citat
Jeg ville faktisk blive skuffet, hvis manualen til min nykøbte mobiltelefon var det purre opspind... Måske ville jeg så ikke en gang kunne finde ud af at bruge alle dens funktioner... Så kan du kalde mig "hovedløs" men det er også i orden

Manualen til din mobil er fakta. Det er en rephåndbog til en citroen også. Begge er således langt mere troværdige end både bibel og koran.

Min pointe er at de to nævnte hellige bøger holder for folk for nar og det uforståeligt at med den grad af oplysning og informationsspredning der hersker, især i den vestlige verden, at mennesker stadig kan lade sig indbilde den slags røverhistorier som de to bøger vitterligt er.

Jeg forstår vordingborgthais frustration når man gang på gang ser hvordan religion for lov at være bestemmende for så mange menneskers skæbne.
I danmark kan vi vælge men i mange andre lande især mellemøsten har man ikke et regulært valg. Der er religion tvang.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 27-12-08 23:51

Citat
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-08 21:34

--------------------------------------------------------------------------------
Større klovn skal man da lede efter.

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 2
- Annullerede 11
- Slettede 0
Ialt 14

Farvel med ham.

Har du ikke andet at lave ??

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 03:33

Meget videnskab kan både bevises og modbevises på én gang. Nu bliver jeg rigtig upopulær, men jeg siger det alligevel; Tal og fakta fortæller at CO2-problemer eksisterer, men der er også tal og fakta, som viser, at det ikke er et problem. Det var også, kort tid før, bevist at jorden skulle gå under i år 2000, men det skete ikke. Altså må man vælge, hvad man nu synes er sandt. Som sådan er videnskab også nogle gange en religion.

Videnskaben har al mulig grund til at håne religionen, for hvis flere var religiøse, ville videnskaben også få sine begrænsninger. Folk ville måske danne deres egne meninger om hvad sandhed var, vi ville måske ligefrem vælge hvad der var etisk, på baggrund af religionen, og derfor sige nej til visse videnskabelig forsøg.

Jeg holder min religion som privat, bortset fra steder, som inviterer til snak om den, som denne side blandt andet. Jeg ville jo ikke lægge min religion ind under "kat" eller "lystfiskeri". Jeg påråber mig den ikke, når jeg er i offentlighed, men lever ved den for min samvittigheds skyld.

At jeg vælger, at jeg ikke vil spise kød, som råt eller indvolde, eller spiser fra service som har været i berøring med disse, påvirker ikke andre på et niveau, som de ikke kan overse. Jeg pådutter dem ikke, at gøre det samme som jeg. Jeg steger gerne en rød steak til min mand, som ikke har præcis den samme overbevisning. Han har sin overbevisning, jeg har min.

På samme måde, må jeg så også frabede mig videnskaben indblanding i mit liv? At man ikke viser indsamlinger på tv, fordi jeg mener, at det uden nytte? Nej, vel? For det ville ødelægge andre ideer, holdninger og overbevisning. Hvis man ligefrem udryttede ytringfriheden, for at alt skulle være så korrekt. Det eneste vi sidste ende kan gøre, er at blive enige om nogle få fælles leve regler, prøve at være gode mennesker og vise den hensyn, som vi ønsker andre skal vise os, uanset overbevisning eller religion.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-01-09 03:48

Citat
Manualen til din mobil er fakta. Det er en rephåndbog til en citroen også. Begge er således langt mere troværdige end både bibel og koran.

Det er for så vidt rigtigt, at de nævnte manualer er fakta. De bliver i hvert fald betragtet som sådan. Men der findes mange manualer med fejloplysninger.. og så er det vel ikke fakta???

Problemet ligger nemlig i sammenligningen. Hvis nogen vil påstå, at Bibelen eller Koranen er fakta på linje med en brugermanual, så har de gevaldigt misforstået. Og som sådan kan jeg godt forstå deres frustration. Men det er vel hverken Bibelens eller Koranens skyld, at de har misforstået det i den grad? Og det gør vel hverken Bibelen eller Koranen mindre værd, at der er nogen, der misforstår dem?
Når vi er igang med sammenligningen, så findes der "fakta", der i den grad kan misforståes. Bare noget så simpelt som en opskrift på en lækker ret... jeg har oplevet flere gange, hvordan resultatet har været en prøvelse at komme igennem. Nogengange nærmest uspiseligt. Det er da tankevækkende....

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 03:50

lige en lille tilføjelse til min tidligere kommentar; Selvfølgelig skal hverken religion eller videnskab blive så fanatisk, at vi ikke kan se på begge dele med kritiske øjne og sige "er det nu også rigtigt?". Visse ting siger jo sig selv; du må ikke dræbe andre, tag almindelige menneskelige hensyn til andre osv. -- uanset hvad du får besked på og får fortalt.

Jeg synes egentlig at forfatteren af det orginale indlæg også udgyder sin egen overbevisning i dette, og derfor også selv er respektløs. Yderligere synes jeg, at det er respektløst, at kalde folk uintilligente fordi de har en religion.

Religion handler ikke om at skille sig ud eller at skulle pådutte andre noget som helst. Det handler om at finde ro i sig selv, og prøve at være et godt menneske og gøre sig selv bedre, for sin egen og andres skyld. Der er altid nogen der tolker anderledes eller bliver fanatiske - også i videnskaben - kloning er for eksempel fanatisk i mine øjne. Videnskaben ejer sjællent etik og sikkerhed - der kommer religionen ind i billedet. Det kan man ikke bebrejde den samlede mængde - det ville være rasisme.

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 03:53

Citat
Det kan man ikke bebrejde den samlede mængde - det ville være rasisme.
altså at nogle bliver fanatiske. - kunne se at den sætning måske skulle have stået et andet sted

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 28-01-09 03:55

fhd6886: Jeg er relativt meget enig. Men det fremgår vist af mine tidligere indlæg (med mindre de bliver tolket forkert...)

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 04:44

justuniverse: Jeg indrømmer blankt, at til at starte med kun læste det oprindelige indlæg - altså vordingborgthai's første udtalelse. Jeg blev lidt ivrig og måtte svare på det, inden jeg læste vidre

Jo, i store træk er vi vist enige - formuleringerne er blot forskellige Altid rart at vide, at man ikke er alene

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 07-02-09 21:43

Citat
Men det er vel hverken Bibelens eller Koranens skyld, at de har misforstået det i den grad?

Nej det er så sandelig de troendes skyld. Det er netop det jeg mener er det største problem ved religion. Det at mennesker som er religiøse ofte fortolker på den måde som passer ind i deres kram.
Hvis der var et gran af sandhed i bibelen eller koranen ville der ikke være den mulighed for fejlfortolkning.
Det er som oftest denne tendens til at fortolke frit som er årsag til konflikter. Se bare på sunni og shia´erne i de muslimske lande. Katolikker og lutheranere slog hinanden ihjel her i europa for ikke så mange hundrede år siden.

Citat
Bibelen beskriver faktisk meget præcist, at Gud har givet os vores frie vilje

Jeg har meget svært ved at forstå den påstand. I danmark er der tvungen religionundervisning. Det kan da næppe siges at børn, især i diverse friskoler, har noget frit valg når de forsøges indoktrineret i en bestemt religiøs retning. For slet ikke at snakke om dem der vokser op under et religiøst pres fra deres familie. Jeg har en del af den slags i min egen familie bl.a. jehovas vidner som er ultimative eksempel på indoktrinering og mangel på fri vilje.

Lad mig understrege: Folk må tro hvad de vil men det er en privat sag og den skal ikke ud i det offentlige rum og i politik.

Jeg vil gerne respektere at folk her en tro og lade dem have den uden jeg behøver at kritisere dem for det men nogen gange er det svært.
F.eks. har jeg en kammerat som er afghaner og muslim og jeg har respekt for de ting han føler han ikke må gøre i forhold hvad der er "normalt" i danmark. Han har heller ikke problemer med at jeg kan lide en øl i ny og næ og at jeg vælger koteletter eller bacon når vi en gang imellem spiser sammen.

Men han fortalte mig en dag hvor vi diskuterede religion at det faktum at jeg slet ikke tror på en gud faktisk gør mig mindre værd end undersiden af hans sko i følge hans tro.
Han har så det problem, i forhold til hans tro, at han rent faktisk respekterer mig af faglige og menneskelige grunde.