/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Afladning af lp'er?
Fra : kpm10
Vist : 1694 gange
200 point
Dato : 24-03-03 19:32

Hej

Ja det lyder mærkligt!

Men jeg har lånt en pladebørste og den er af filt, når jeg bruger den bliver pladerne statisk opladet.

Det betyder så at det knitre i højtalerne når jeg høre pladerne...

Grunden til at jeg ved at det er statisk elektricitet, er at når jeg røre ved vinylen på samme tid med midterstykket på pladen knitre det i fingerne ligesom hvis man har gnidet sig op af en ballon!

Men hvad gør jeg for at afhjælpe problemet, jeg vil jo gerne kunne rensen mine plader for støv på samme tid med at jeg kan høre på pladerne!

Kommentar
Fra : Rhoadhouse

Dato : 24-03-03 20:33

Hejsa.
Der er flere metoder ... som ikke er lige gode alle sammen.

1. du kan købe en speciel spray som du sprøjter på filtpuden. Dette aflader pladen, men lægger sig også i rillerne (kan købes i velassorterede vinyludsalg).
2. så kan du købe en børste af kulfiber hår. Den aflader pladen og renser også denne, men eventuelt løse hår lægger sig desværre også i rillerne (kan også købes i velassorterede vinyludsalg).
3. den sidste, men også den mest langtidsholdbare løsning er, at du borer et lille hul på et par mililmeter i metal chassiet på din pladespiller (bagi hvor det ikke ses), tager et stykke ledning som du vikler rundt om en selvskærende skrue, som du så skruer ind i det just borede hul. Du tager til sidst den anden ende af ledningen og fastgører denne et sted hvor der er jord, f.eks. bag på din forstærker! Så er du den statiske elektricitet kvit!

Med venlig hilsen

Rhoadhuse

PS. Har selv været igennem det som der står beskrevet ... og det virker!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-03 20:36

Man kan købe en kulmåtte, der skal ligge mellem plade og pladetallerken, hvilket er med til at afhjælpe problemet.
en kulhårs børste til at rense pladerne med, er fantastisk effektiv og den efterlader ingen statisk elektricitet.
Der findes andre muligheder, men efter min mening er de to nævnte, de mest effektive.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-03 20:45

Den der med jordledningen virker mod brum. Skal den være noget værd, skal forstærker og pladespiller være jordforbundet, dvs igennem en stikprop med jord (3 ben). Igen er effekten begrænset, hvis du ikke har kulmåtten.

MVH

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 24-03-03 21:13

Jeg har jordet pladespilleren i forhold til forstærkeren, så der er ikke noget problem der!

Det undre mig bare lidt at noget overhovdet kan sælge sådan en pladebørste da den jo nærmest er ubrugelig!

Men kunne man egentlig ikke bare gøre børsten lidt fugtig, ville det ikke afhjælpe problemet?

Kommentar
Fra : Rhoadhouse

Dato : 25-03-03 07:55

Hej igen.
Yes, det er mod brum, men ikke desto mindre er mine vinyl skiver ikke mere ladet med statisk elektricitet!!

Mvh. Rhoadhouse

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:14

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH