/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Mave vending.
Fra : bb1
Vist : 4541 gange
100 point
Dato : 17-12-08 20:28

En af mine bekendte har her til aften fortalt en lidt skræmmende historie.

Han har altid fodret sine hunde med tørfoder (fuldfoder).
I går skete det, at en af hans hunde efter at have spidst, fik lov til at løbe ud og lege. Pludselig opdagede han, at den havde problemer og da den inden han nåede ud til den var faldet om. Skyndte han sig til dyrlæge.

Denne konstaterede, at hunden havde fået en mavevending ( må vel svare til tarmslyng hos os mennesker). Begrundelsen herfor skulle søges i tørfodret, som dyrlægen sagde, nogle hunde forstår ikke, hvor meget væske de selv skal indtage, selvom vandskålen står ved siden af tørfodret også suger tørfodret den væde til sig, som naturligt findes i tarmene og svulmer op.

Derfor anbefalede dyrlægen altid hundeejerne til, at blødgøre tørfodret på forhånd.

Selv har jeg altid gjort dette, men indrømmet kun så længe hunden var hvalp.

Er der nogen der har erfaring omkring dette?

N.B. Personfnidder og dumsmarte bemærkninger besvares ikke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 20:41

En mavevending har ikke noget med tarmslyng at gøre, en mavevending hos hovedsalig store hunde kommer efter et stort måltid. Når hunden så leger og hopper så kan maven dreje sig. Hvis man ikke er hurtig så standses blodforsyningen til maveslimhinden og hunden dør.
Derfor har min dyrlæge altid rådet til at store hunde skal have mad 2 gange om dagen og tørfoder med vand i, simpelthen fordi så bliver hundens mave ikke overfyldt. 1 dagsration deles i 2. Og hunden skal holdes i ro i 1 time efter hvert måltid. Dvs. man skal ikke gå tur med den lige efter den har spist.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 17-12-08 21:00

Vi fodrer også vores schæferhund 2 gange om dagen. Om morgenen bliver det spredt ude i haven, så søger han selv efter det. Og om aftenen bliver det blødt op i vand.
Mvh. Pims

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-08 21:27

Jeg har haft en berner sennen med mavedrejning.
Han fik IKKE tørfoder. Men han fik kun mad én gang i døgnet.
Umiddelbart efter et stort måltid af kylling og ris begyndte han at sukke og hive efter vejret. Og han lagde sig ned, som for at køle maven i sneen....
Han havde IKKE leget eller været vild efter måltidet. For store -især hanhunde kan maven kippe sidelæns når der kommer for meget mad i den. Der er spiserøret i den ene ende og tarmen i den anden ende af maven, der altså ligesom er ophængt mellem de to steder. Hvis maven drejer rundt, bliver blodforsyningen afbrudt til mavesækken fra begge ender.......
Dyrlægen kan nogle gange ved udvendig manipulation dreje mavesækken tilbage. Men hvis det er sket én gang, så sker det nemt igen.

Ramses blev indlagt efter at dyrlægen mente at han havde fået drejet maven tilbage. Det var tidligt lørdag aften.
--Efter tv-tid ringede dyrlægen og sagde at Ramses var gået i chock og han var nødt til at operere med det samme...
Ramses døde under operationen..

Ramses var IKKE hvalp. Han var 4 år gammel. Men hans kondition var ikke så god, for han havde dårlige forben og måtte ikke rende løs.

Siden da har jeg aldrig givet mine hunde større måltider, uanset hvor korrekt det måtte være for ulve og andre vilde hundelignende dyr.
Flere små måltider er bedst. Jo større hund, jo mere skal man passe på.

Hvordan er det gået med din bekendtes hund?
Hvilken race er der tale om?

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 21:56

Tak for svaret Birgitta.

Min bekendts hun er en GL. Dansk han hund og den har det strålende.

Jeg har dog nu besluttet, igen at bløde mit tørfoder op til mine hunde og tilsyneladende kan de li` det. Hvilket ses af at skålen bliver tømt noget hurtigere end tidligere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-08 13:41

Tak for accepten af mit svar.

Gammel dansk hønsehund ER en af de racer, der er nævnt som udsatte for sygdommen.. Det skyldes den dybe brystkasse på hanhundene.

---Jeg ved ikke, om dine hunde er mindre udsatte hvis de får opblødt foder. Men det er så lille en ulejlighed at opbløde det, så det kan man da lige så godt gøre.

Under drejningen svulmer mavesækken op på grund af luftdannelse....
Jeg kunne forestille mig, at kalkholdigt foder ville udvikle CO2 ved kontakt med mavesyren. Noget man ikke mærker til, så længe der er fri passage. Men hvis adgangen til tarm og spiserør er spærret på grund af meget foder, --eller på grund af begyndende drejning, -ja, så vil man opleve, at maven bliver udspilet som en ballon. Og det ER smertefuldt og ubehageligt.

-----Hvis dine hunde er tæver, så er risikoen ikke nær så stor. Uanset race.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 28-12-08 19:21

Jeg har dog nu besluttet, igen at bløde mit tørfoder op til mine hunde og tilsyneladende kan de li` det. Hvilket ses af at skålen bliver tømt noget hurtigere end tidligere.

Så sover vi alle sammen mere rolig.