/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Svamp?
Fra : Sonie310
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 17-12-08 20:07

Hej.

Jeg fandt til min store overraskelse noget mærkeligt på min væg inde i soveværelset i dag.
Et sted er det et stort område hvor der sidder noget grøn/brunt halløj. På langt afstand ligner det noget tørt jord der er kommet på, og det troede jeg, men da jeg ville tører det af, så var det ikke så nemt, og det begyndte at lugte grimt. - Dette er under et vindue, men der er vindueskarm.
Det andet sted er ovre i et hjørne, ca. 1 meter fra det andet, og så går det op af halvdelen af væggen, fra gulvet af. Her er det bare hvidt, som på en måde bobler ud, og så få steder er det lidt gult.

Kan dette være svamp eller noget andet?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 20:14

Ja det tyder på skimmelsvamp. Det skyldes fugt, så kontroller væggen uden for og kontroller om jorden er meget fugtig. (evt. manglende dræn).
Hvis du vil vide mere så ring til Teknologisk Institut og spørg. Du kan få lavet en prøve, men det koster penge at få den analyseret.
http://www.teknologisk.dk/

Kommentar
Fra : Sonie310

Dato : 17-12-08 20:17

Altå jeg bor i en lejlighed på 1 sal. Så kan det være noget med jorden at gøre?
Det er jo forholdsvis et stykke fra jorden.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-08 20:21

Det har ikke noget med jord at gøre.
Det er fugt og kulde der skaber skimmelsvamp,
det kan så være dårligt isoleret ydervæg.

Vask det med Rodalon.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-12-08 20:22

Hej med dig.
Skynd dig at ringe til dit forsikringsselskab i morgen tidlig.
Det er svamp.
Hvis du bor til leje så kontakt viceværten meget hurtigt, men også forsikringen.
I kan blive temmelige syge af det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-12-08 20:25
Kommentar
Fra : Sonie310

Dato : 17-12-08 20:48

granner01: Jeg har kontaktet Lisbeth inde på den hjemmeside du gav mig et link til.
Dette er jeg utrolig taknemmelig for. :)
Så nu må jeg afvente hendes svar.

piaskov: Jeg har læst det link som du har sendt til mig. Også utrolig godt. :)
Da vi desværre ikke har nogen vaskekælder kan det være ret svært at forholde sig til alle de punkter som der bliver forslået. Men hvis vi skal flytte pga dette, så må jeg tage det med i overvejelserne, hvor det ville være bedst.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-12-08 20:52

Hej igen.
Alt i orden og held og lykke med det hele.
V.H. Pia

Og god jul.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-08 21:14

Du skal som PiaSkov skriver, henvende dig til dit forsikringsselskab og ikke teknoligisk institut.

Der bliver sendt en taksator ud, som så igen sørger for der kommer håndværkere og giver tilbud på rep af - hvad det nu er -??

Sørg for god ventilation af værelset.

Her i dette link kan du se nogle af de forskellige svampe http://www.protox.dk/showpage.php?pageid=21703

De gange vi havde svampeskader, foretrak vi at blive boende, men hvis det er helt umuligt kan i på forsikringens regning bo ude i byen imens det står på (men det bliver den billigste form for bolig i får tilbudt)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 21:24

Der hvor jeg boede før havde vi store problemer med skimmelsvamp. Og det var lejligheder på 1. sal. Det skyldes at det var ydermure og på de mure havde der været grafitti. Malingen blev renset af med en højtryksspuler og væggenblev pæn igen. Men vinteren efter havde beboerne svamp på ydervæggene. Det viste sig at spulingenhavde fjernet fugtbeskyttelsen i fugerne og vandet trængte ind i muren når det regnede.
Hvis du bor til leje så kontakt viceværten. Hvis det er en ejerlejlighed så kontakt afdelingsbestyrelsen. Du kan ikke være den eneste beboer med problemet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-12-08 08:17

det behøver bestemt ikke være simmelsvamp. der findes mange andre typer svamp. men ingen af dem er særlig rare at dele bolig med.
der kan komme den slags pletter på en ydermur hvis man har et skab eller lignende stående tæt op ad væggen. så har luften svært ved at cirkulere og så bliver fugten siddende.
start med at lufte ud og lad dit vinde stå på klem døgnet rundt.
det bør være nok til,at det ikke spreder sig.
men hvis det stammer fra fugt der er i hulmuren, skal der anderledes metoder til.
så er det noget der kommer udefra og så skal der lukkes op til hulmuren og isoleringen gåes efter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-12-08 19:21

Og husk at lukke efter dig og gi points til de bedste svarere

Godkendelse af svar
Fra : Sonie310

Dato : 31-12-08 16:27

Tak for svarene