/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Føler I Jer dumme? Mærketøj
Fra : ingelein
Vist : 914 gange
50 point
Dato : 17-12-08 16:40

Hej
Åh, hvor jeg gerne ville fortælle mine børnebørn hvor dumt det er at købe mærketøj - Diesel, D&G,G-Star,Bjørkwin, Wesc......... Papfars Pige, Samsøe & Samsøe osv.
Jeg kan li' kvalitet, men det er sørme ikke ensbetydende med at de har en label med de ovennævte mærker i nakken.
Faktisk er det jo her de kloge narrer de mindre kloge. Tænk, jeg vil ikke bidrage til hverken Bjørn Borgs muligheder for udskejelser eller de andre Designeres uhyrlige rigdomme, efter min mening er det at slå plat på folks dumhed, når man betaler 500 kr. for en lap stof med de kendte navne.
GRrrrrrrrr.......... Ikke, fordi jeg er nærig, men måske bare for gammel til at forstå at man skal prale med stofmærker.

Hvordan har I det med det?

Mange hilsner Ingelein........ som nægter at købe et par krøllede Diesel Baggybukser til 1275,00 eller tilsvarende hulled/lappede/forvaskede bukser.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-12-08 16:46

Ved at købe en mærkevare så er det jo ikke et stykke tøj eller et ur man køber men en identitet.

Mange usikre mennesker har brug for at støtte sig selv af med mærker. Bange for at tro på sig selv og derfor ty til at tro på at man får del i en idenditet ved at iføre sig et mærke.

Jo mindre selvværd jo flere mærker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 16:56

Ingelein
Da mine drenge var små, så syede jeg alt deres tøj, men da de blev større så lå de under gruppepres til at gå i La Costa tøj. Du ved den med krokodillen. Gode råd var dyre, men min søster skulle til Bangkok og hun fandt krokodillen i løs vægt. Hun købte 50 stk for 20 kr, så glad var jeg. Nu syede jeg stadig tøj til drengene og så syede jeg den lille krokodille fast og vupti, så var det en La Costa bluse. Drengene var sådan set ligeglade, men det blev meget beundret.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 16:57

Hej Thomas
Tak for svaret. Ja du har ret, men hvorfor har det denne selvforstærkende effekt selv hos 11-14 årige børn. Er vi gamle/voksne ikke med til at sætte skub i det ved at købe disse mærker?

Jeg kunne tænke mig at stable en Anti-mærke-club på benene, for det her mode-mærke-race hjælper jo ikke dem der ikke har råd til det - tværtimod og det er efter din udlægning nok dem der har størst behov for de superattraktive tøjlapper. Man må da kunne fremstille et Mærke, som signalerer at man ikke har brug for modemærker - og så kvalitet til den rigtige pris. Det kunne om ikke andet signalere en anden form for styrke.

Jeg har arbejdet som designer i mange år - ikke i den boldgade, men alligevel.

Mange hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-08 17:17

Ingelein

Mærkevarer er jo rimeligt udbredt. Vi kan jo også spørge hvorfor man vælger at købe BMW eller dyrer mærker når det bare drejer sig om at transportere sig fra A til B, hvorfor spille i addidas, hvorfor bruge dyre parfumer osv osv, hvad er det for en mekanisme der gør at hvis en drengerøv får valget mellem en dyr bærbar der hedder noget dyrt og så en der koster det halve kan det samme og er købt i Aldi ja så bliver den dyre valgt.

Så længe vi har et samfund der bygger på penge som en kvalitet i sig selv ja så er det vigtigt at udstråle at man har mange af dem hvilket jo så også giver sig udtryk i at oprør mod det bestående typisk giver sig udtryk i at man prøver at demonstrere at man kan klare sig helt eller delvist uden penge.

Men det du spørger efter er i virkeligheden et opgør med forbrugersamfundet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 17:34

Hej granner01

Ja, jeg har også 5 meter "Nørgaard på Strøget" liggende. Det var noget de brugte omkring deres julepakker for et par år siden. - Det snyder jeg også mine børnebørn med - sjovt nok, er det så særlig fint, fordi ingen af kammeraterne kan finde tilsvarende, uanset hvor mange butikker de prøver at lede i ....... Så jeg bidrager skam også, uden selv at føle mig "rr". Nike logoet er også forholdsvis nemt ...........
Et par krokodiller har jeg også - pillet af andet tøj. Men jeg har også mine egne mærker fra min designertid. Dem står der bare: Håndarbejde af I......... H..... i. (Lad være med at tælle prikkerne- det har jeg ikke selv gjort ).

Jeg vil ikke kalde et oprør mod forbrugersamfundet - snarere mod snobbesamfundet.
Jeg kan heller ikke sige mig selv helt fri. Syntes også bedre om vores Volvo end om Scenic'en. Men det var nu mest udseendet.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 17-12-08 17:35

Heldigvis er jeg fra dén tid, hvor mærker sad INDVENDIG på tøjet

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-12-08 18:06

Jeg har ikke megen forstand på børnetøj, men for mange år siden - i mine velmagtsdage med evigt + på bankkontoen - købte jeg altid Red and Green - jeans, skjorter, polos og sweaters.
Det var r...dyrt men af en fantastisk kvalitet. Jeg husker min favoritsweater, som holdt 10 år.

Mon ikke det samme er gældende for flere andre mærkevarer ? - Det tror jeg.
Så det er ikke altid blot for "mærkets" skyld.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 18:28

Hej Brokke44

Jeg kan heller ikke sige mig fri - har både Helly Hansen og Red and Green i skabet - men det er lige så gammelt som dit - pris og kvalitet dengang var i overensstemmelse med hinanden. Syningen foregik heller ikke på de samme systuer. I dag laver de samme syfabrikker - vil jeg kalde det - nøjagtig det samme - dyrt med mærke, billigt uden mærke.
Og så synes jeg også at der er forskel på om det er et stykke tøj til voksne eller til børn, som jo ikke har glæde af en R & G sweater i 10-15 år.

Det er jo gået helt over gevind, at enhver "kendis" skal have en parfume, deodorant, underhylere osv. med eget Design/brand. (Har købt en David Beckham deo i dag - fordi den var halvt så dyr som en Bjørn Borg deo . Men det var ikke med min gode vilje.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-08 18:54

Om sommeren når det er rigtigt varmt går jeg kun med mærkerne.............ikke andet.
Om vinteren tager jeg trøjen omvendt på - altså vrangen ud - så man kan se vaskemærket.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 19:55

Nu synes jeg generelt at det er et forskruet samfund vi har, når det kommer til mærketøj. I sidste ende er det jo mødrene som hopper på den pind. Det ligner da ikke noget at klæde små piger på 5 år ud i sexet tøj. Det er da at flirte med jeg ved ikke hvad.
Jeg har ingen ide om hvordan man stopper det. Jeg kan helt personligt påvirke mine 2 børnebørn ved at nægte at sy sexet tøj til dem. Og så snakke med dem om at man ikke behøver at vise "det hele" når man skal i skole. Og at man selv indbyder til ulykke hvis man går sådan klædt.
Og ja jeg er nok gammeldags, men da jeg var ung var der ikke så mange voldtægter som der er i dag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 20:27

Hej granner01
Jeg kan da kun være enig med dig om den halvt afklædte mode. Det er efterhånden meget sjældent jeg kommer i "byen", men i dag har jeg da set ret så mange "røvriller" rundt om i butikkerne, når ekspedienterne bukkede sig efter noget - mandlige såvel som kvindelige at mit behov i den retning er dækket lang tid fremover.
Lolita-moden fortager sig forhåbentlig igen, der skal jo nyt på hylderne . Mit 15 årige barnebarn ønsker sig en navlepiercing i julegave - den 11 årige kan ikke stave til til, så hun nøjes med at ønske sig en "piecing". Hun må ikke en gang få små uskyldige huller i ørerne til almindelige ørestikkere for sin mor. Det synes selv jeg gamle kone er noget pjat. (moderen har dårlige erfaringer med betændelse i øreflipperne efter "hulning").
På mine børnebørns skole er sexet tøj og bare maver forbudt. Og det synes jeg er ok, selvom det jo er et indgreb i den personlige frihed.

Nu vil jeg fortsætte med min sokkestrikning på maskine - sådan nogle står der heldigvis også på ønskesedlen.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 20:29

Hej Eyvind'
Hvor bor du om sommeren? Måske skulle jeg kigge forbi? Vi kunne måske bytte mærker?
Hvem syr mærkerne ind i dit tøj igen - jeg mener til vinterbrug?
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-08 20:35

Endnu en bemærkning
Når vore børnebørn fra Sjælland og Jylland er sammen, snakker pigerne selvfølgelig tøj og der bliver også "arvet" tøj. Men det mærkelige er at Jyderne slet ikke kendte "Nørgaard på Strøget" tøj og Sjællænderne aldrig havde hørt om mærket "Papfars pige". (Sidstnævnte navn synes jeg simpelthen er gyseligt - jeg tænker øjeblikkelig på skilsmisse - og får aversion for dette tøjmærke).
Hilsen Ingelein -

Har I observeret lignende "Landsdelsmodefænomener" ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 21:27

Ja bare med børn fra Kbh. og Korsør er der forskel og mellem Kbh. og Falster!!!!!!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-12-08 00:30

Det kan være dine børnebørn får mere fisse hvis de ellers er gamle nok.
Også kan du ellers gå rundt i dit billige tøj, men det får du jo ikke fisse på.

Så jeg tror simpelhen de går i det mærketøj fordi de gerne vil have andre skal kunne lide dem og ik en skid andet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-08 01:23

Hvis der skal stå et synligt navn på mit tøj, så forventer jeg at firmaet betaler for det, jeg vil ikke med på den bølge med mærkevaretøj og andre mærkevarer, det er navnet som koster penge ikke kvaliteten, jeg husker for nogle år siden at bademoden blev testet, den dyreste (H2O) kunne ikke tåle vand jeg undrer mig over de unge mennesker som køber det aller billigste madvarer og gerne går i flere butikker for at få det absolut billigste tilbud, men tøjet bliver der ikke sparet på, det kan jo ses når man er i byen jeg vil have den dyre kvalitet i mad og gå i det billigste tøj det samme gælder musikanlæg og bil, jeg vil have det billigste som kan det jeg ønsker, heldigvis har jeg ikke børn i den alder som kræver at det rigtige mærke er på gaven

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-12-08 04:42

Der er noget om det gruppepres og tøj, børn og især piger kan være nederdrægtige overfor hinanden.

Da jeg gik i skole var det tøj fra Dalle-Valle der satte trenden, og ingen grinede hvis man gik i fætters omsyede.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 06:24

Luk kloakhullet scootergris, hvis du ikke kan tale ordentligt så hold dig væk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-12-08 11:05

Hej granner01
Enig - der kom lige een mere på min black-liste.
Øv, hvor træls - han har ikke engang fundet ud af at det er børn under den kriminelle lavalder jeg skriver om. Altså prægning fra omgivelserne allerede fra børnealderen.

Hvad og hvem der har præget scootergrisen kan man kun gisne om. Det falder i hvert tilfælde ikke i min smag.
Mange hilsner Ingelein -

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 14:01

Ingelein det skal du ikke tage dig af, jeg synes at sådanne uintelligente personligheder kan holde sig væk fra dette forum.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-08 14:28

Citat
Hvem syr mærkerne ind i dit tøj igen

Det gør jeg da selv - ikke ind i tøjet, men udenpå så det kan ses.

Min nabo bruger kun Diesel........................... som han køber for ca. 8 kr. literen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 16:04

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-08 18:53

Citat
Det kan være dine børnebørn får mere fisse hvis de ellers er gamle nok.
Også kan du ellers gå rundt i dit billige tøj, men det får du jo ikke fisse på.

Hvor er du dog en vulgær og utiltalende "person" at høre på.
Jeg fatter da bare lidt af at du højst sandsynligt er ene. Der er da ved gud i himlens navn ingen med respekt for sig selv der kan holde dig ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-12-08 19:04

Hej granner01 og piaskov

Citat
Ingelein det skal du ikke tage dig af, jeg synes at sådanne uintelligente personligheder kan holde sig væk fra dette forum.

Hej, det er jo nok det eneste sted, hvor de ikke kan få nogle på frakken, så de er jo intelligente nok

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-12-08 17:47

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 19-12-08 18:41

Citat
Min nabo bruger kun Diesel........................... som han køber for ca. 8 kr. literen.

Her i huset bruger vi også kun Diesel................som jeg i dag har købt for KUN 6,66 kr/l.

Ellers bliver ungerne klædt i billigt tøj fra Føtex og A-Z. Der er SGU ingen grund til at købe det dyre mærketøj til ungerne. Det billige er oftere pænere end de dyre mærker. Ungerne kan jo næsten ikke bevæge sig rundt på en legeplads uden at der sker noget med tøjet, og så er jeg altså mere tilbøjelig til at smide det ud, hvilket man jo ikke bare gør med det dyre. Jeg ville græde snot, hvis den store på 7 fik et par dyre bukser, for så at komme hjem med store huller på knæerne efter at have brugt dem én gang.

Selv vi voksne køber kun det billige tøj.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-09 19:52

Tak for svaret Thomas.Haugaard.
Ja, sådan er det vist desværre.
Mange hilsner Ingelein

Nb. Børnebørnene fik en lille ting + penge, som blev omsat til mærketøj.
Dog snød jeg en af dem ved at sy et andet mærke i nakken på en flot strikket bluse, som "kun" havde kostet 199,00 kr. Til mit store held, var det ikke en, som skulle byttes. Så havde jeg måttet finde på en "nødløgn".