/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad til mange mennesker
Fra : loef
Vist : 2843 gange
200 point
Dato : 16-12-08 16:25

Min mand og jeg skal holde vores fødselsdag til januar. Vi bliver ca. 80 personer og planen er at lave oksefileter, nakkefiler, frikadeller, kartoffelsalat, alm. salat, pastasalat, flutes og smør.

Nu er problemet bare mht. desserten.....i lokalet hvor vi skal afholde festen er der ikke nogen fryser og da jeg ikke har lyst til at stå samme dag og skulle lave en hel masse, kunne jeg godt tænke mig, at kunne forberede den i forvejen. Evt. noget som kan nedfryses og blot tøes op samme dag, f.eks æbletærter eller lign.

Er der nogen herinde som har en god opskrift som ikke skal være for besværlig og dyr?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-12-08 16:59

Citronfromage, er nemt at lave dagen inden. Denkan fint holde sig i køleskab til dagen efter, og kan stå klar til tid for servering et køligt sted, event. udenfor (januar er jo en kold måned), og pyntes med flødeskum lige inden servering. Selve desserten er dejlig let ovenpå alt det andet kød, der er planlagt.
God fest!
Mvh Akle

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 210 point
Dato : 16-12-08 17:09

Jeg har en opskrift på "verdens bedste brownies". Selv amerikanere siger, at de fås ikke bedre.
De er næsten ren chokolade (bare bedre).

Jeg bagte dem til mit bryllup, hvor vi var 180 . Dvs. jeg bagte dem over nogle uger og puttede dem i fryseren.
Tog dem ud om morgenen; de smager alligevel bedst kolde pga. den store mængde chokolade.

Du kan servere dem med en rigtig god is, det være sig vanilje eller en god frugtsorbet, eller med forskellige frugter.
Eller simpelthen med flødeskum eller ymer rørt op med vaniljesukker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-12-08 17:59

har i fryser og plad til desserten hjemme så kan i pakke det i tør-is - kan jo købes endnu - så kan det holde sig frossent indtil det skal tøes op - egentlig kan i jo bruge det fra dagen før og lade det tø lidt efter lidt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-12-08 20:23

Hvad med en overdådighed af frugt, chokolade og evt nogle fine små kager?
Det lyder i forvejen som "tag selv" og så kunne i jo lave både og, så der er lidt til enhver smag inklusiv ost.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-08 21:47

Pas på . Det er f.... svært at lave god varm mad til mange mennesker på en gang.

Dert er ikke bare som til 4 og så gange opskrifterne med 20.
store portioner er varmer for langsomt op og brænder alligevel på.
afløling også for langsomt. fordærver for let.
Derfor kommer folk syge fra store arrangementer med mad lavet af amatører.

Lav lellere en kold buffet med færdigleveret eller færdigkøbt mad.

Køb islagkage leveret i tøris.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-12-08 23:22

Hvert år til påske fodrer jeg mellem 70 og 100 mennesker af i tre dage med varm mad til vores Jazz workshops. Det er ikke noget problem, hvis man planlægger godt.
Der er endnu ikke nogen, der er blevet syge
Jeg synes menuen lyder meget fornuftig og bestemt ikke umulig at realisere. Hold jer dog fra alt med rå æg, dvs mayonaise, råcreme, etc.
Men hvorfor dog servere islagkage, når der er så mange andre muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : loef

Dato : 02-02-09 15:08

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-02-09 15:56

Håber I havde en rigtig god (stress-løs) fest