/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
TV virker/virker ikke.
Fra : jesper.s
Vist : 377 gange
100 point
Dato : 16-12-08 10:35

Hej. Jeg sidder i min lejlighed i Alanya (Tyrkiet), og har et problem jeg ikke selv forstår en dyt af. Der er kun en scartindgang på mit tv, så derfor må jeg skifte scartstikke hver gang jeg skal se fra parabol, dvd afspiller eller tv progammer fra min pc. Problemet er at når jeg sætter min pc eller parabol til tv'et får jeg det kun i sort/hvid, men når jeg sætter min dvd afspiller til er der farver. Lyder lidt mystisk synes jeg, men kan der være en logisk forklaring?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-08 11:05

Ja, det er scartkablerne der er af dårlig kvalitet.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 16-12-08 11:11

Det tror jeg ikke, for så ville jeg mene at når jeg byttede kablene, vil der komme farve på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-12-08 11:13

Jo der er dårlig forbindelse p.g.a. altfor tynde ben i scartstikket.

Køb med guldkontakter

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-08 11:14

Citat
jeg ikke selv forstår en dyt af.

Så skal du ikke tro så meget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-08 11:28

Når du kun får sort hvid kan forklaringen være at dine andre tvkilder er indslillel til svhs medens dit fjernsyn er til almindelig composit.

Ved svha er farvesignalet for sig selv på en anden leder , medens lyser(sorthvid del) er på samme leder som almindelig composit.

Scart er kun en standard for stikket. Det kan bruges til forskellige slags videosignaler.

Nogle fjernsyn kan i menuen stilles til at håndtere composit eller svhs.

Et af problemerne er at de forskellige fabrikater kalder det forskelligt. 'Meget forvirrende.

Tv forhandlernes ekspedienter har jeg hørt talee om "almindelig scart" som signaltype. Det er noget vrøvl-.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 16-12-08 11:29

Tak for svaret Teil. Du har ret i at det er meget tynde ben, jeg prøver om jeg kan finde nogle gode hernede. Ellers må jeg prøve at skrive igen.

Glædelig Jul.