/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lime metalbøsning i træ
Fra : Ekspress105
Vist : 3422 gange
200 point
Dato : 16-12-08 08:26

Hej Har lige brug for lidt hjælp.....

Skal ha limet en metalbøsning i et stykke træ (eg)... Har forsøgt med en lim til træ og metal uden held.... en kontakt lim... Nogen som har et bedre forslag? Og der er IKKE mulighed for anden fusk, den skal limes....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 08:56

Aealdit 2 kombonent lim det holder

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 08:58
Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 210 point
Dato : 16-12-08 09:09

Hvis det er lim vi taler om, kunne jeg tænke mig en ekspanderende lim , polyethanlim, og Harald Nyborg har den, under katalognummer 4863, og er netop til bla: hårdt træ/ metal.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4863&n=10

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-08 10:03

Sørg for, at begge dele er affedtet (acetone/renset benzin eller anden solvent) og helt tørt. Og brug så en 2-komponent epoxylim eller en polyurethanlim. Tag epoxyen. Den kan holde i tuben. PU-limen størkner i flasken før du får den brugt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-08 10:27

pbp_et ---- Sludder, men der skal lukkes, og så holder den som andre lime, jeg bruger det meget, og har haft det i over et år ad gangen, så man køber portionerne efter hvor meget man forventer at bruge.
Du skal regne med at den skummer op en lille smugle, men opskumningen kan afskrabes, og få ikke noget på fingrene, - det skal slides af.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-12-08 11:04

Sørg for at træet er helt tørt, eller vil det svinde ind når det tørrer, og din metaldims ryger ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-08 11:34

Aralditten er langt det stærkeste, og binder meget bedre end PU til rent metal og (knastørt) træ.

Pu klarer bedre fugtigt træ , da hærdningen sker ved fugtoptagelse.

Du kan få hurtigthærdende araldit. Fuld styrke efter længere tid eller kort tid i ovnen ved 100°

Styrken i araldit afhænger af om man er omhyggelig med blandigsforholdet af de to komponenter.

for meget af den ene del, og man får uhærdet blød substans i massen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-08 11:47

Jeg ved sgu udmærket hvor længe det kan stå, men èn, der spør om hvordan har nok ikke så stort forbrug

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-08 11:48

og så er det NOGET billigere med en tvillingtude epoxy. Husk at læse brugsanvisningen! og følge den

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 12:49

Ok ser først nu at jeg lie stavede forkert i det første svar Araldit sku der stå

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-12-08 21:05

Har været rundt og lede efter lim... Der er ikke nogen der har noget de ville sige dur... De ekspanderende mener de ikke er nok, da dem mest ekspanderende er en ren træ lim... Og hvad gør man så???? Ka godt følgeideen med noget der ekspandere men når ingen vil anbefale det så er det jo ikke noget ved...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-12-08 21:13

Har du læst infoèn, som tilhører produktet.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4863&n=10
Og yderligere sikkerhed vil du kunne opnå ved at oprejfe overfladen på metalbøsningen. Når jeg bruger denne lim til meget tørt træ opfugter jeg det forinden, da det som sagt skal have fugt til at ekspandere, men ofte er det også nok med luftens fugtighed.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-12-08 21:20

Hvordan er trækstyrken så i det? Jeg skal spænde så jeg trækker bøsningen ud af hullet igen, så der skal noget til at holde den fast.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-12-08 21:24

ARALDIT KAN HOLDE TIL DET

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-08 10:03

(Eksapanderende) polyuretanlim er MEGET stærk, men holder kun et år i flasken. Araldit eller anden to-komponentepoxy er også stærk. Ved velforberedte limninger er det som regel det svageste af materialerne (her træet), som giver sig.

Godkendelse af svar
Fra : Ekspress105

Dato : 01-01-09 07:14

Tak for svaret stilkene. bedste løsning ind til vidre....