/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Batteri
Fra : scootergrisen
Vist : 2512 gange
150 point
Dato : 16-12-08 03:43

Jeg er ved og skrive om batterier og alt hvad der er værd at vide om det, opladning, batteri typer, syre, hydrometer test osv.

Det viser sig at være ret omfattende emne og jeg syns folk skriver både det ene og det andet så jeg kan godt bruge lidt hjælp.

Okay der er nogen batterier der hedder VRLA, SLA, Gel, MF, "Almindelig" og SLI men hvordan kategorisere jeg dem ? Hvad er forskellen på et VRLA, et MF og et SLA batteri ? Syns det er lidt forvirrende.

Så er der nogle opladere som kaldes IUU, IUoU, IUoU-I og I-IUoU. Hvad står de bogstaver for og hvad er forskellen ?

Er her en der kan give en god forklaring på hvad en impuls lader er ?
Jeg har læst at man ikke må oplade et vedligeholdelsesfrit batteri med en constant current oplader da det vil få batterisyren til at koge... men jeg har også læst at man skal oplade dem med sådan en oplade og at det stå på batteriet som STD 0,7A 5-10 hour.

Og hvad kalder man denne oplader type ? http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/cdi008.jpg er et en constant current eller en constant voltage oplader ?

I kan læse det hele jeg har skrevet på: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/cdi.html#batteri

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 16-12-08 16:10

Impulsladere holder pauser så batteriet (blypladerne) når at afkøles, og dermed ikke "slår sig", rører hinanden og kortslutter indeni.
Billedet er en constant voltage oplader, dog er betegnelsen ikke helt korrekt, forklaring følger:
Hvis du feks. sætter en 40 W pære til 230 volt, og måler spændingen (Volt) over pærens ben, så vil du måle tæt ved 230 Volt. Sætter du en støvsuger på 2000W til stikkontekten og måler igen, så vil du måle måske 115 Volt.
En batterilader består af en transformer, altså en jernkerne omviklet med 2 kobber-spoler, en primær side hvor de 230 volt tilsluttes, og en sekundær side som feks. skal give 14 volt. Strømmen er desuden blevet ensrettet, og udglattet med en kondensator, for at kunne opfylde batteriet, som jo altid er jævnstrøm.
En lille pislader som den på billedet vil i tomgang give de 15 volt, men når den tilsluttes et batteri på feks. 11 volt, vil du på dens sekundærside og over batteriets poler, kunne måle lidt over 11 volt.
Havde du derimod tilsluttet en meget stor lader (Med store kobberspoler) vil du ved samme batteri kunne måle tæt ved de 15 volt. Den sidste lader er altså en mere ægte constant voltage oplader.
Ved brug af den store lader gives altså en størrer spændingsforskel mellem hvad batteriet havde af spænding og hvad laderen er i stand til, og jo størrer den spændingsforskel er, jo størrer strøm løber der, og jo kortere er opladningstiden. Efterhånden som batteriets spænding kommer op, falder strømladestyrken, som jo er ampere A.
Hvorfor så ikke altid bruge en stor lader ? Nææ, hvis det er et lille batteri, eller batteries spænding er meget lav (Afladet), så løber der for stor strøm, så batteries plader bliver for varme. Derfor har størrer ladere, en indstilling så strømstyrken kan sættes ned, feks. skilpadde. (Skilpadde/ hare-indstilling.)
De fleste autoladere er af konstant spændingsopladere, da der ikke sker noget ved at lade dem stå og lade, da strømsstyrken ender tæt ved 0.
Hvis laderen afgav en konstant strømstyrke, skulle man huske at afbryde den til sidst, da batteriet ikke kunne aftage mere strøm, og energien ville til sidst opvarme og ødelægge batteriet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-08 20:53

Jeg prøvede og sætte en 1800watt hårtørre til stikkontakten med den højeste indstilling varme og blæs og volten faldt kun 2-3 volt fra 229 til 226-227 volt.

Så en lille oplader med små kobblerspoler vil altså falde meget i volt når den oplader batteriet.
Men en stor lader med tykkekobberspoler vil ikke falde (så meget) i volt når den oplader ?

Er der nogen grund til at vælge en anden oplader end en impuls oplader ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-12-08 00:12

Jeg prøvede og sætte en 1800watt hårtørre til stikkontakten med den højeste indstilling varme og blæs og volten faldt kun 2-3 volt fra 229 til 226-227 volt.
Jamen så må du havde nogle kraftige ledninger i din stikkontakt ?
Men du måle nok heller ikke helt inde ved varmelegemet.

Så en lille oplader med små kobblerspoler vil altså falde meget i volt når den oplader batteriet.
Men en stor lader med tykkekobberspoler vil ikke falde (så meget) i volt når den oplader ?
Netop.

Er der nogen grund til at vælge en anden oplader end en impuls oplader ?
Hvis du ikke netop har et vedligeholdelsesfri batteri der kræver en impuls oplader, så er der da ingen grund til at købe netop sådan en.
Den er dyrere, og tager længere tid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-01-09 08:01

Pallebhansen
Dit eksempel med at klemspændingen falder med 115 volt ved tilslutning af en 2000 w forbruger skulle nødig være tilfældet med mindre der er 100mtrs forlængerledning til støvsugeren-uden forlængerledning vil det jo svare til der afsættes ca 1000w i stikkontakten og den øvrige installation i huset-skulle det være tilfældet bør man øjeblikkeligt slukke for støvsugeren og tilkalde elinstallatør.

til små NICA NIMHY batterier køb lader med elektronisk regulering -ofte på tilbud for ca 100kr
Blybatterier( ikke vedligeholdelsfri) Billigst : køb en konstantspændingslader der kan levere ønsket spænding og max ladestrøm( evt med omskifter ) og så et 30 krs kontakt ur du sætter til at slukke efter de anbefalede ladetimer fås selvfølgelig også fuldautomatiske men til en helt anden pris

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-01-09 11:16

ved i hvad der her IUU, IUoU, IUoU-I og I-IUoU står for ?
Det skulle være en måde og beskrive hvordan oplader lader på.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-09 14:39

Tak for svaret pallebhansen.