/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Igen Igen Igen.
Fra : bb1
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 16-12-08 03:00

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-08 03:17

Hvad med og brug 1 minut på at skrive en fucking overskrift og hvad dit link handler om.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 16-12-08 09:01

Husk lige at skrive en overskrift der siger noget om emnet!

Det er dejligt at SF nu også er med på at Folketinget ser på en evt. stramning af hundeloven, og at man overvejer et "kørekort" til hunde ejere.

Så lad os håbe Regeringen, og et flertal i Folketinget, er med på at se på hvilke ændringer der kan være med til at sikre hunde bedst muligt.

Det ville også være en god ide at det er opdrætteren der skal registrere hvalpe i Dansk Hunderegister, så man altid ved hvem en hund er solgt til. Idag er det ejeren der skal registrere hunden i hunderegisteret, og det er der mange der ikke ved man skal gøre, ligesom mange ikke får det gjort, så derfor vil det være fint om det er opdrætteren der skal meddele hvem den nye ejer er, samt få hunden mærket.

Så vil man altid kunne finde ejeren til en hund når der sker et uheld og hunden er gået egne veje, eller hvis en hund indfanges af anden grund.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 16-12-08 11:21

[Det ville også være en god ide at det er opdrætteren der skal registrere hvalpe i Dansk Hunderegister, så man altid ved hvem en hund er solgt til. Idag er det ejeren der skal registrere hunden i hunderegisteret, og det er der mange der ikke ved man skal gøre, ligesom mange ikke får det gjort, så derfor vil det være fint om det er opdrætteren der skal meddele hvem den nye ejer er, samt få hunden mærket.

Så vil man altid kunne finde ejeren til en hund når der sker et uheld og hunden er gået egne veje, eller hvis en hund indfanges af anden grund]

Det er for godtroende at regne med at det kan gøre det, da det er for sjældent at det bliver aflæst når en hund bliver fundet.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 17-12-08 16:24

Nu er det jo sådan at alle hunde med en DKK stamtavle bliver ejerskiftet ved salg af opdrætter, men problemet ligger så i alle ikke stambogførte hunde hvoraf mange er avlet som potensforlænger for medborgere uden sans for opdragelse af hunde.
Der er så også et stort problem i at mange ikke vil give de penge det nu engang koster at købe en hund med stamtavle, og derfor får en hund som de ikke har drømt om kunne forvolde så store skader på andre dyr og mennesker.
Den med at opdrætter skal registrere hvem der ejer hunden holder jo ikke længe hvis dem der køber formidler til andre eller godt er klar over de er ude på at få en kamphund uden bopæl, for det er jo nemt at opgive fask adr.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 19:05

Vi har skam den lovgivning der skal til. Der er blot ingen (politiet) der gør noget ved det.

Det er pålagt alle hundeejerer, at registrer deres hund i Dansk Hunderegister. Hvis det samtidig blev pålagt at hunden også skulle tipses eller øremærkes.

Så var problemet løst og man kunne altid finde fremtil hvem hundens sidste ejer var.

Accepteret svar
Fra : nanahund

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-08 19:15

Der er krav om tatovereing eller chipning, men det er igen kun dem med stambog der klarer det inden hvalpen forlader opdrætter. Andre hunde skal dyrlægen sørge for bliver chippet og registreret, men hvad gavner det når hunden ikke kommer til dyrlægen, og ejer ikke sørger for det bliver gjort.

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 19:34

Netop tak for svaret nanahund. Det var netop min mening. Men så længe folk der ikke overholder loven slipper for straf, så sker der jo ingen udvikling på området.

Selv handler jeg med hunde af linie avl og her er der ingen problemerne. Hundene bliver mærket inden de er salgsklare og køberen skriver under på alle papirne inden han/hun overdrages hvalpen.

Hvis blot alle hvalpekøbere ville kræve det, var problemet også løst.
Man kan kun undre sig over, at folk vil spare nogle få hundre kroner, for at købe hunden/katten i sækken.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 17-12-08 19:39

Takker, og ja dem der køber billigt får ofte den store regning senere, men det er nok ofte på den måde det skal læres.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 17-12-08 19:56

Hej nanahund og andre
Hunden skal først registreret i Dansk Hunderegister, og være chipset eller øremærket, når hunden er 4 måneder, og da de fleste hunde skifter ejer når hunden er 8 uger, er der mange hunde der sælges - også med stambog - hvor opdrætteren ikke er forpligtet til at registrere hunden, da det kan gøres af den nye ejer indtil hunden er 4 måneder.

Så derfor vil en løsning være at det altid er sælgeren der skal foretage registrering af hunden samt den nye ejer, så vil man også få det præciseret for de hunde der er fra 8 uger og op til de 4 måneder.

Det er baggrunden for at en ændring af loven er påkrævet, hvis man skal øge antallet at hunde der registreres.

I ønskes alle en god jul og et godt nytår

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-12-08 20:16

Skagensnero.

Tak for svaret og tak for holdningen. Det var det jeg efterlyste.