/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mundingsbrems
Fra : bb1
Vist : 1457 gange
100 point
Dato : 16-12-08 02:10

Da der tilsyneladende er kommet nogle dygtige våbeneksperter ind her i forummet vil jeg benytte mig af lejligheden til at spørge:

1. Hvad er en mundingsbremse og hvad bruger man sådan en til?

I en anden tråd blander eksperterne tingene sammen i en pære vælling. Endten fordi de ikke ved havd de taler om eller også fordi deres dagsorden er helt anderledes end det spørgsmålet ligger op til.

Lad os nu se om vi kan få et helt klart og præsist svar.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-08 02:31

1.
Citat
Hvad er en mundingsbremse og hvad bruger man sådan en til?

Er mundingsbremse ikke forbudt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-08 02:35

Kompensatorer og mundingsbremser på rifler er det ikke forbudt.

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 16-12-08 06:59

Kompensatorer og mundingsbremser på rifler er det ikke forbudt.
På en del skydebaner er der forbud mod brug af disse.

Som en anden debattør har skevet i det forgående indlæg MUNDINGSBREMSE
Jægerforbund, som flere gange har demonstreret, at de end ikke har kendsskab til de mest elementære forhold omkring skydning. Der må være en brist i uddannelsen et eller andet sted.
Deres uddannelse er stort set at sørge for der ikke er krudt og kugler i riflen når den efterlades før og under skydningen + når skydningen er slut.
De skal selvfølgelig også vide lidt om kikkerter, hvad L og R står for.
Og så det sidste de skal sørge for skiverne er tilplastrede før og efter og ballonen er oppe, så folk der er ude at gå en tur ikke får sig forvillet ind på området.

Lige en kommentar, det er vel en spøg at nogen får lavet mundingsbremse på en 30.06?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-12-08 12:35

Til Erasmus Montanus / Centerpoint.

Ja, sådan kan man jo også gøre. Hvis man ikke kan svare på et simpelt spørgsmål!

Er man blacklistet logger man blot ind i et andet navn og skriver det samme, som man gjorde i en anden tråd. ( Amin nu må der skrides ind )

Dette viser med alt tydelighed af hvilken støbning de "debatøre" er som har en anden dagsorden til denne debatside end den, der er meningen, nemlig igennem spørgsmål og svar, at få større viden.

Personfnider af den art der diskes op med her, har været brugt i andre fora, men lige så snart der skal skrives et personligt navn eller medlemsnummer forsvinder disse mennesker igen.
De er nemlig for feje til at stå ved, deres egne skriverier og kan derfor kun eksistere så længe de tror de kan være anonyme.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 16:49

Oj, oj, oj hvor det går. Måske skulle vi begynde helt forfra med en klassificering af de våben der diskuteres.
Er der tale om jagtvåben, er der ikke noget forbud mod mundingsbremse eller rekylbremse. Når der tales om konkurrencevåben, ser det helt anderledes ud. Her skal våbnet opfylde nogle helt specifikke krav, og på autoriserede baner er mundingsbremse helt og aldeles forbudt - også npår Danmarks Jægerforbund holder prøver. Det betyder, at en jæger med en riffel m/mundingsbremse ikke kan træne på godkendte baner. At man så finder frem til ikke-godkendte baner, hvor lov og orden ikke eksisterer, er så en helt anden sag. Det ses ofte i området omkring Løsning og Hedensted i Midtjylland.
At bb1 ikke forstår hvad en mundingsbremse skal bruges til - gør hele debatten forvirret. En mundingsbremse er tænkt som en stabilisering af piben når kuglen forlader denne, og vi har set mange forskellige udgaver. Det er blot uforklarligt hvorfor man anskaffer sig et våben, som man ikke selv kan skyde stabilt. Men Parkinsons og andre gammelmandssygdomme sætter jo grænser for løjerne. Derudover virker en mundingsbremse ikke som rekylbremse. De få cm`s mindre gastryk mærkes overhovedet ikke.
En rekylbremse på repeterrifler består udelukkende i at gøre riflen tungere, så rekylen derved bliver mindre. Erstattede man en trækolbe med et af beton, ville skydningen blive lige så behagelig som når man skyder med salonriffel.
En skribent redegørpå udmærket vis hvad en riffelinstruktørs opgave er - og jeg er enig. Men så burde disse holde sig til de få og simple opgaver - og lade være med at forplumre en debat med en nærmest katastrofal mangel på viden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 17:12

Og skal vi så lige aflive en myte? En riffelinstruktør behøver ikke at kunne ramme en ladeport på 20 meteres afstand for at kunne fungere som en sådan. Jeg kender et par af slagsen, som ganske enkelt udgør en katastrofe for vores dyreliv.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-12-08 20:56

Der diskuteres stadig alt muligt andet end hvad der blev spurgt om. Hvad kommer DJ`s riffel instruktører denne sag ved, eller parkinsonssygdommen ol.
Alt dette blå stue snak høre debatsiderne på børnehave nivoe til, så i flittige debatøre,som logger jer ind den enegang efter den anden og debatere mere eller mindre med jer selv.

Kom nu med de rigtige svar - jeg kender dem godt, men ingen af Jer har indnu ikke ramt det rigtige.
Jeg kan forøvrigt oplyse, at for at kunne blive riffelinstruktør under DJ, skal man mindst have skudt til Guld mærket hvor mange af Jer har det?

Hvis nu hvilke store våben eksperter I er få evt. EB Berthelsen til at hjælpe jer. Jeg har allerede fået et par meget interessante mails fra ham.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-12-08 09:27

Kedeligt våben eksperterne er blevet tavse.
Tonganeseren var ellers ved at komme med den helt rigtige definering af en mundingsbremse, men han øselagde det hele igen med hans angreb på DJ`s skyde instruktøre, man skulle tro, at det var fordi han ikke selv kunne blive det.

Erasmus Montanus angriber også andre istedet for at komme med en forklaring på, hvad en mundingsbremse er og hvorfor den monteres, specielt på våben med tynde piber og derfor oftes monteres på jagtvåben, men tag ikke fejl af at den også ofte er fabriksmonteret på sniper rifler og andre militær våben, som jo gerne skulle kunne ramme meget præsist på en kontroleret måde.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 10:01

Hvad har millitærrifler med jagtrifler at gøre, skyder jægere på så lange hold ,de får monteret en mundingsbremse
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 10:21

HFRANZEN.
Velkommen her, som helt ny i debatten. Normalt så svare vi på det stillede spørgsmål istedet for at stille et nyt.
Nej i Danmark skydes der normalt ikke på, så lange hold, men dels er der DK jægere, som kommer udenlandsk og dels, så har mundingsbremsen også en anden fordel end der mere præsise skud.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 10:28

Siger du hermed at de danske jægeres moral falder når de tager til udlandet.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 10:36

Ikke forstået Hr. Franzen

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 10:45

Du skriver selv at i Danmark skydes der normalt ikke på lange hold, men danske jægere tager også til udlandet, med det antyder du at der forgår det i stor stil og hvad er det der er så fantastisk ved en munningbremse.
Jeg har ikke mødt danskere i udlandet som bruger munningsbremse, det må være noget du tror.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 11:12

Det er let at skrive noget man ikke ved noget om HR. Franzen og selv om du ikke har mødt dem så findes der altså Danske jægere, som har været i Canada eller på New Zeland og skyde dyr, der var mere end 350 meter væk. Det er set på video.

Så du skal dokumentere langt bedre, hvis du under dit nye navn vil gøre dig gældende her.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 11:21

Jeg kan uddrage af dit svar at danske jægere skyder på lange hold i udlandet og der det helt tager overhånd er i Canada og New Zeland, det er lidt af en påstand at komme med og så bruger du en video som argumentation, forklar mig nu hvorfor danske jægere bruger munningsbremse i Danmark.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 11:23

Noget for noget min ven.

Svar på det jeg har spurgt dig om først. Videoen kan købes i en hver sportsforretning.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 26-12-08 14:16

Jeg kan ud fra dit svar konkludere du ikke har den store våben og jagterfaring. Din erfaring er kommet via jagtvidioer i sportsforretninger, det skriver du selv, jeg troede elles jagtvidioer blev solgt i jagtforretninger. Du har her på kandu oprettet munningsbrems, så derfor kan du også blive afkrævet et svar, som du nu har bevist du slet ikke kan svare på, verden er forunderlig.
Med venlig hilsen
HFranzen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-12-08 16:02

Der er noget du totalt har misforstået kære Franzen på KanDu stiller man spørgsmål for at få viden ikke for selv at svare på dem, men da du er så klog og ved så mange ting bl. a. om andres privatliv, så er da påfaldende, at du ikke kommer med det rigtige svar, men kun kan stille nye dumme spørgsmål som intet har med emnet at gøre.
Da jeg ikke ønsker tråden ødelagt med personfnidder fra en person, som er logget ind i dag til morgen helt annonymt, så er du altså blacklistet.
Dine indlæg har vist, at det ikke er emnet du vil debatere, men kun min person.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-12-08 16:53

Hej - HFranzen.

Du har ganske ret. Bb1 har ikke nogen synderlig forstand på våben, og når han er blevet vist på plads, så kommer han med endnu et tumpet svar, som sætter endnu mere lus i fårepelsen. Mon ikke bb1 i juledagene har været inde på en hjemmeside for om muligt at finde frem til det, en mundingsbremse egentlig var tænkt til.
Jagt i Udlandet:'
Rundt omkring er man begyndt at forbyde skydning over længere afstande end jægeren kan klare. I Polen gør man det ved at forbyde sigtekikkertforstørrelser over 3x. Det gør man, fordi ikke alle jægere skyder lige godt.
I Alperne, i Tjekkiet, i Italien og på Sicilien driver man jagt på forskellige gedearter , og her kan man
komme ud for at skulle skyde til en ged på op til 300 meteres afstand. Det går jo lidt op og ned i terænet. Det er dog meget betænkeligt at afgive skud til et dyr i et område med masser af turbulens i sær i bjergområder.
Men jeg kan garantere dig for, Franzen, at man derned ikke bruger mundingsbremse på riflerne. Jeg har aldrig set nogen anvendt. Det vil skabe et lydforstyrrelsesfelt af dimensioner og gøre det umuligt for andre jægere at orientere sig om hvor skuddet kommer fra. Det vil også rejse alle geder i området. Du ved jo nok, at en jæger bør føre sig frem så stille som muligt - også i skuddet.
Amerikanerne derimod, er vilde med alle former for mirakelkure. Jo mere militært isenkram de kan slæbe frem, jo bedre er det. Det er en nation af ukultiverede fjolser - er de. De slæber gladeligt et let maskingevær med sig på whitetail jagt, og dyreværnforeningerne i USA har nu fået travlt, fordi man ikke længere vil finde sig i denne åndsvage fremfærd. Det ser heller ikke godt ud.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-12-08 01:30

Til Tongeneseren.

Med alt den viden du har må du da kunne føre bevis for eller forklare, at et mundingsbrag bliver højere blot fordi der er monteret en mundingsbremse.

Det er den værste gang sludder. Hvad skaber lyden?

Hvordan skulle den blive højere. Kom nu med guldkornene.

Godt nok er der noget der hedder ekko i bjergene, men bliver lyden af det måske også større?

At du aldrig har oplevet at nogle har brugt mundingsbremse ved jagt i udlandet er ikke noget bevis.
Jeg har tidligere henvist til en Dansk video. hvor man tydelig kan se en kendt jægere bruge en riffel med mundingsbremse ved jagt på bjerg geder i Canada og en skud afstand på 350 meter.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-08 02:14

Krudtgastrykket - kære ven - og kuglens gennembrydning af lydmuren. Det må du da vide som kompressormontør. Jeg har tidligere beskrevet, at en mundingsbremse virker stabiliserende på pibens vandring efter skuddet er gået - ingen tvivl om det, hvis en af gasportene vender opad. Men samtidig henviser jeg til alle eksperter, som klokkeklart skriver, at mundingsbraget fornemmes langt højere på grund af krudtgassernes afbøjning i gasportene. Derfor skriver samtlige eksperter også, at der ubetinget skal bruges høreværn. Derfor er rifler med mundingsbremse absolut på alle godkendte riffelbaner. Hvis du anfægter dette - er du igen ude på Herrens mark - men det er du jo allerede.
Jeg har set jægere skyde på lange afstande, og her vil en mundingsbremse komme til sin ret - hvis man altså ikke er mand for at håndtere en riffel uden mundingsbremse.
Jeg har også prøvet rifler med mundingsbremse, og det er direkte ubehagligt, fordi jeg aldrig bruger høreværn på jagt. Jeg kan stadig høre græshopperne om sommeren - selv når jeg kører bil med vinduerne rullet ned.
Du kan hyle og skrige - og forsøge at forplumre enhver debat, men du finder intetsteds bevis for at mundingsbraget opleves som det samme som hvis man ikke bruger mundingsbremse. Kan du finde blot et ekspertudsagn der siger mig imod - så kom med det og jeg bøjer mig.
Mon vi kommer længere i debatten?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-12-08 03:09

Nej ikke så længe du ikke vil fatte hvad det drejer sig om.

Mundingbraget altså støjen er nøjagtig den samme uanset om, der er monteret en mundingsbremse eller ej. For det er krudtladningen, der er den eneste afgørende faktor.

At en mundingsbremse kan virke ubehagelig, hvis man befinder sig i en bestemt vinkel tæt på af fyringen. Har jeg aldrig bestridt, men at sand og grus kan vivles op, som det blev påstået er direkte usandt.

Hvis ikke mundingsbremsen, som du selv skriver har en stabiliserende virkning på løbets svingninger, var der jo slet ikke nogen grund til, at montere en sådan.

Netop det faktum tilside sætter du, men husk: Mange jagtvåben har en ganske tynd pibe, fordi fabrikanterne hellere vil fremstille et våben, som ikke vejer så meget end et, som skyder lige præsist hver gang og det uafhængi af om det er varmt eller ej.

Det er jo også påfaldende, at det kun er jagtvåben, der er fuldskæftet. Har du tænk over det?

Konkuranse våben har alle et endog meget tykt løb og hvorfor mon det?

Nej, din viden på netop dette område er ikke god nok. Så din bemærkning om manden er altså kun gas- munnings gas - for du udtaler dig om noget du ikke har sat dig nok ind i.
Jeg har ikke opfundet mundingsbremsen, men jeg har brugt den i flere år nu og jeg kan holde min riffel helt rolig i skud, så roligt så jeg i sigtekiggerten, kan se hvor jeg rammer.
Det var ikke muligt uden mundingsbremse.

Kom med en forklaring på det - så ved du hvad en mundingsbremse er og hvorfor den anvendes.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-12-08 11:32

Nu er vi nået til årets sidste dag og det er tid at få rudet op. Jeg fik ikke noget svar på mit spørgsmål desværre var de fleste indlæg blot personfnidder.

Derfor ønsker jeg at lukke tråden,men det er nu svært.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-08 14:11

Bb1 - helt ærligt! Jeg forstår ikke dit brok. Gå nu op til mit forrige indlæg og læs det igen - gruuuuuuuuuuuuundigt.
Kan du have et godt nytår.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-01-09 21:36

Godt Nytår bb1.
Jeg kan anbefale en mundingsbremse til dig - nemlig en rulle gaffatape som du kan få en til at vikle om din kæft.

Annuller spørgsmålet
Fra : bb1

Dato : 11-01-09 23:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål