/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forskellig downloadhastighed
Fra : larshau
Vist : 578 gange
50 point
Dato : 15-12-08 23:21

Vi har to pc der er koblet til en router og derfra videre til Internettet.
Den ene pc er forbundet med 1 m kabel til routeren. Nummer 2 er forbundet med 25 m kabel.
Når nummer to pc henter mails ind, tager det ganske lang tid, set i forhold til den tid nr 1 bruger til samme opgave.
Kan det skyldes det lange kabel, eller er der mon en anden forklaring?
Hvis ja, vil en trådløs forbindelse til nr 2 forbedre hastigheden til routeren?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-08 23:34

Kun hvis det er to nøjagtig ens computere, kan du lave dette eksperiment, og så kan der endda være forskel, det er ikke sikkert at de er blevet brugt lige meget, og det er ikke sikkert at de mails du henter fylder nøjagtig lige meget, prøv at køre en hastigheds test på begge computere, jeg tror ikke at den læængde kabel spiller nogen større rolle, tænk på hvor lang kabel er fra serveren og til dit hus.
http://hastighedstest.tdc.dk/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-08 00:05

o.v.n.
Det kan godt være det lange kabel der er årsagen til at den ene PC kører langsomt, Det kommer an på stikket i boligen og hvilket stik det er. Hos os må ledningen til en PC ikke være mere end 10 mtr. Hvis kablet er længere garanterer de ikke for den hurtige forbindelse.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 16-12-08 00:14

Derfor jeg foreslår hastigheds testen, bare for at se om der er en forskel

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-08 00:19

Det er jeg helt med på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-08 01:09

Det afhænger helt af hvad slags kabel der ertale om.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-08 03:20

Du kan hurtigt finde ud af om det skyldes det lange kabel.
Byt om på kablerne og brug internettet et par dage så kan du se om der er nogen forskel.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 16-12-08 09:24

Tak for nattens kommentaer!
Jeg har netop foretaget en hastighedstest. Og resultatet er
1: 12799 / 1060 kbps
2: 12793 / 1063 kbps.
Det viser jo at forbindelsen åbenbart er OK, uanset kabellængden her i huset.
Nu har jeg kastet min mistanke på TDC sikkerhedspakke. Den er netop blevet opdateret, hvilket har sløvet begge PC. Jeg vender tilbage med nyt herom.

Godkendelse af svar
Fra : larshau

Dato : 16-12-08 11:54

Tak for svaret o.v.n..
Du foreslog jo hastighedstesten. Og den viste at der ikke var nogen mærkbar forskel på internetforbindelsen. Uanset om forbindelses-kablet var 1m eller 25 m lang.
Og det besvarede det stillede spørgsmål.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-08 13:14

Selv tak, sikkerheden kan godt spille ind når du henter noget, antivirus og andre tager måske længere tid om at vurdere på den ene computer, end på den anden