/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Skift Egersæt på din cykel.
Fra : hotstuff_II
Vist : 13278 gange
100 point
Dato : 15-12-08 20:09

Hey med jer. skal lige høre om det er nemt nok at skifte Egersæt på et cykel bagdæk.? Og hvordan det gøres.? ;) det er en 3 gear gammel cykel. Kan jeg ikke bare købe dem her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2295932663&n=1365408224&pn=1913025979
er der andre ting jeg skal købe også.?

På forhånd tak ;)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 15-12-08 20:37

Jeg kan ikke se nogen "møtrikker"
Og så ville jeg også købe en egernøgle ellers bliver det træls at lave.
Måske er det bedst at udskifte en eger ad gangen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-08 21:11

Hvis du ikke er fortrolig med at stramme eger,
(og ikke engang har og kender værktøjet),
så synes jeg du skal overveje om det er umagen værd...

Du skal betale 50 kr bare for eger, plus værktøj, og et nyt hjul koster ca 200 kr.

Hilsen fra én der har set mange skæve cykelhjul rundt om i Europa...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-08 21:22

Her kan du se at værktøjet også koster ca 50 kr.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=2295932663&n=-2018394529

Så er halvdelen af det nye hjul jo brugt...

Og jeg glemte at fortælle at der er mange typer eger og mange typer fælge.
Og ikke alle passer sammen, tværtimod.
Engang cyklede vi rundt i England på franske cykler og fik eger problemer,
og det varede længe før vi fandt de rigtige...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-12-08 21:29

Hvis du vil skifte egerne så skal du tage 1 ege ud og måle længden og tykkelsen, du kan eventuelt tage den med i butikken.
Så skal du have niplerne, altså de skruer som skal skrues på enderne i fælgen.
Køb eventuelt et par ekstra hvis du kommer til at bøje nogen af dem meget.
Så skal du have en nippelnøgle: http://www.memorylane-classics.com/images/Bike%20Tools/Spoke%20Tool.JPG
til at spænde "skruerne"

Du kan skifte en ege af gangen det er nok det "letteste" for hvis du ikke kan huske hvor eger sad så kan det være lidt svært.

Men lige gyldigt hvad du går så er ege længden vigtig for hvis de er for lange så går de for meget op så de kan punktere slangen indefra og hvis de er forkorte ja så kan de jo ikke nå gevindet i "skruerne".

Jeg kender desværre ikke nogen gode danske cykelsider og det er lidt mærkeligt nu at danmark har så mange cykler. Kunne være man skulle lave sådan en side.
Men ellers kan du gå på biblioteket og låne nogen bøger om det.
Politikens store cykelbog er god hvis du vil lære at lave cykler: http://www.cyclingshop.dk/product.asp?product=25 den kan du sikkert også låne på biblioteket.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-12-08 21:31

Du skal også have et gummibånd så skal ligge i fælgen oven på nipplerne så den bestemmer slangen mod punktering inden fra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-08 21:41

Og hvorfor mon der er 8 forskellige hak i den viste nippel nøgle?

Ja, der er mange typer, og rigtigt længden skal passe,
ellers stikker egerne hul i slangen, en typisk begynderfejl...

Og ved du så hvordan og hvor meget du skal stramme dem??

Hvis ikke, God fornøjelse...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-08 21:45

Hvis Du ikke har prøvet det før, eller prøvet at rette et lidt skævt hjul op bare ved at justere nogle eger så drop det.

Jeg kan fortælle så meget at man kan starte med at sætte 8 eger i korsform på hver sin side, og VEL at mærke i de rigtige huller og den rigtige vinkel (da man ellers skal starte forfra når de sidste 8 eger enten er alt for korte eller lange). rette dem nogenlunde op uden at stramme skruerne, derefter sætter man resten i, strammer alle skruer en smule så det ikke rasler nogen steder.

Ooooooog så er det at man skal have en pinlig ædru tunge lige i munden, en god portion tålmodighed, egerstrammer i den ene hånd og et stykke kridt i den anden, man spænder hjulet op enten i en skruestik eller en forgaffel, drejer det rundt, lader kridtet sætte en streg på navet hvor der kommer et svaj, i midten af den streg strammer eller løsner man så møtrikker, og ldt mindre hvor kridtstregen begynder, og husker at holde øje med den modsatte side af hjulet da det vil trække modsat.

Derefter drejer man hjulet rundt, lader kridtet sætte en streg på navet hvor der kommer et svaj, i midten af den streg strammer eller løsner man så møtrikker, og ldt mindre hvor kridtstregen begynder, og husker at holde øje med den modsatte side af hjulet da det vil trække modsat.

Etc.

Etc

Etc.

Afslut med at splitte lortet ad, spark til hunden, svin konen eller kæresten til og gå ned til cykelpusheren og køb et samlet hjul.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-08 22:01

Det var lige det jeg prøvede at sige i mine tre kortere indlæg...

Og det er jo ikke altid man har en skuestik til rådighed, nogle må skifte eger i en vejgrøft,
og med lidt øvelse kan man mærke med fingrene hvor hjulet slår imod...

Mon ikke den lokale cykelhandler nu har fået en ny ordre på et baghjul?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-08 22:24

Nu er det vel ikke lige eger man har med i reparationssættet så man kan klare det i vejgrøften.

Man kan godt skifte en enkelt, men er bare 2-3 knækket kræver det tålmodig genopretning, især ved tynde racerfælge.

Jeg samlede rent faktisk hjul fra bunden som 13-årig (min fader var lidt streng), og jeg gjorde det også 20 år efter, men i dag ville jeg slet ikke gide.
Rigtig nok kan man rette det op med fingergefühlen, kridtet ville jeg bare anbefale en nybegynder.

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 15-12-08 22:30

Okay mange tak for alle de gode indlæg tror jeg smutter ned til den lokale cykelhandler og for det gjort ;) hvis et støre arbejde ;)

Godkendelse af svar
Fra : hotstuff_II

Dato : 15-12-08 22:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-12-08 23:20

2 ting vil jeg lige tilføje Cykelhandleren har en opretterbænk med måleudstyr hvilket gør en hovedreparation noget lettere end beskrevet Jeg bruger selv gefülung men gider ikke kaste mig ud i at skifte alle eger. Men det kan næppe gøres for 100 kr Svend hvor er det lige du kan få nye 3 gears hjul til 200 ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 23:45

"Opretterbænken" har du da i cyklen, når den er vendt om.
Eller i en skruestik (spænd kun på fladerne med et stykke hårdt træ i mellem)
Og så et stykke kridt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 00:34

Gentager gerne lie for Eyvind
Citat
Cykelhandleren har en opretterbænk med [B]måleudstyr[/B] hvilket gør en hovedreparation noget lettere end beskrevet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 00:35

måleudstyr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 09:43

Jeg har da rettet et par hjul op i en skruestik.
Uden måleudstyr.