/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI Oliver City
Fra : david_dollas
Vist : 1038 gange
100 point
Dato : 15-12-08 20:04

Jeg har en CPI oliver City.

Der er sat 45 forrør på og skiven er væk...

Min CDI har det med at brænde sammen... Er mine ændring skyld i dette, og hvordan undgås dette?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-08 20:21

Fejlen skyldes alene at du har 18 Annullerede spørgsmål
2 ubesvarede
Og ingen besvarede.
http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=22018&cpn=2#cpn

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 15-12-08 20:27

Ja, det er da meget muligt, men hvad med at komme med noget fornuftigt.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 15-12-08 20:31

beklager det meget vage svar fra mig, men jeg har aldrig benyttet mig af de point system, men jeg skal da fluks prøve at ryde lidt op

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-08 20:31

Jeg syntes da det er meget fornuftigt.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 15-12-08 20:34

ja okay... Men nu plejer du jo at komme med noget kreativt... kan du ikke hjælpe lidt ? Jeg er igang med at ryde op

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 15-12-08 20:36

dem der er annulleret kan jeg jo ikke rigtig gøre noget ved?, eller hvad ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-08 21:39

Nææ. Men du kan jo sætte point op, i de næste spørgsmål du stiller.
Det er dumt at køre for stærkt, men din motor kan du måske redde.
Nå, men så må jeg være kreativ:
Når man sætter størrer forrør på, så lettes afgangen, og en del uforbrændt benzin, ryger med ud, det er uheldigt da benzinen er den bedste afkøler af motoren. Motoren overhedes, kan afbrænde tændrør, smelte hul i stemplet, og sidst men ikke mindst, stempelet udvider sig, og river ridser i sig selv og cylinderen. Friktionen skaber mere varme, og stempelet sætter sig. I mange tilfælde er stempelet så skadet, at det har store riller og evnt. brækket stempelringe, som så kan sætte sig fast, og ødelægge resterne.
Desuden når skiven er fjernet, kører remskiven længere op, så gearingen bliver højere, og motoren kører med færrer omdr. i forhold til kørte m. Motoren er altså mere belastet og skal bruge mere benzin.

For at give god køling, skal du havde størrer dyse i, det er det vigtigste.
Normalt er den orginale dyse 47,5 afhænig af modelversion, men din skal havde en 54-56 dyse, har den allerede det, så skal du gå yderlig op.

Endvidere er der andre ting der skal være i orden for at stempelet ikke sætter sig:
Tændrøret skal passe til topstykket, enten er det langt gevind, eller kort. Desuden må ikke havde for lille varmetal, varmetal 7 er passende.
Blæserhuset som er det plastskjold henover cylindinderen, skal slutte tæt.
Der må ikke være utætheder mellem karburator og motor. Så gummiet skal slutte tæt.
Rullerne i varioen må ikke være for tunge. Hellere for mange omdr. end for få.
Der skal ikke puttes extra olie i benzinen, men bruges en godc2-taktsolie i oliebeholderen, men ikke en Racerolie.
Oliereguleringen SKAL fungere, så når man giver gas, så skal gaskabelet trække i regulatoren.
MEN en motor der har sat sig nogle gange, har allerede dårligt stempel, og vil med stor sandsynlighed gøre det igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pumba-Team-mojn

Dato : 16-12-08 01:19

Palle, jeg synes egentligt ikke at du svare på hans spørgsmål.

Så det vil jeg da gøre.
Så længe du ikke har ændret andet end forrøret og skiven skal du ikke tænke på karburatoren, men kun rullerne og evt. tilkoblingen.
Så vidt jeg husker køre en oliver city med 8g ruller som std. og dem bør du nok skifte til 6-6,5g.
og noget andet er når din cdi bliver ved med at brænde sammen så vil jeg mene at det entet er din stator som kortslutter eller din cdi som er begrænset.

MVH Pro-tuneren Pumba

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-08 03:15

Hvad mener du præcist med at din CDI har det med at brænde sammen ?
Hvis den er gået istykker så vil jeg tror det enten skyldes dårlig kvalitet, at den er meget gammel eller at den måske får for meget strøm ind i sig og det skulle så være fra generatoren/strømregulatoren eller batteriet eller hvis der er noget som er forbundet forkert, måske en kortslutning.

Men jeg tror ikke den brænder sammen bare fordi den er begrænset men det betyder jo selvfølgelig at du ikke kan køre så hurtigt hvis den er begrænset.

Godkendelse af svar
Fra : david_dollas

Dato : 16-12-08 19:29

Tak for svaret scootergrisen.