/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Flere trådløse routere???
Fra : Byb75
Vist : 1048 gange
100 point
Dato : 15-12-08 19:43

Hej. På mit arbejde er der ikke mindre end 4 trådløse router, der kan vælges i mellem. Alle med kryptering SSID. Kan disse gå ind og konflikte med hinanden, når der skal oprettes forbindelse? Vi har sommetider brug for at tage den bærebar med rundt på virksomheden og derved er der flere routere. Vi bliver tit smidt af osv. Jeg har sat den/dem til at vælge foretrukken men der er ofte bøvl?
Jeg tror de alle står til max. hastighed(54 m/bit)?? Kan man ikke få en kraftig router idag der skulle kunne klare et areal på 500-600m2, istedet for de 3 vi har? Det er den lokale EDB-dude der har sat det op for 3-4 år siden og vi har talt med ham i dag og han siger det er som det skal være. Mig og mine kolleagere er ej enige.
Mvh Byb

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-08 19:58

lad os lige starte med at sige 4 routere er tre for mange, 4 accesspoints derimod er helt fint

sat rigtigt op vil i kunne bevæge jer frit rundt og computeren vil automatisk skifte mellem dem uden afbrydelse
Kryptering og SSID skal bare være det samme, så skal de være sat til at køre på hver sin kanal

Ang det med 1 kraftig router der skulle kunne dække hele virksomheden: en ting er at routeren kan række ud i selv de fjerneste hjørner, men husk lige på at computeren også skal kunne række hele vejen tilbage

Kommentar
Fra : Byb75

Dato : 15-12-08 20:25

4 accesspoints derimod er helt fint, hvad mener du lige med det??

men husk lige på at computeren også skal kunne række hele vejen tilbage, hvad mener du med det?

undskyld jeg spørger men jeg er ikke med?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 20:28

De routere kan kobles som AP til een router.
Er det Vista kan der lægges tilslutninger ind til alle routere og den vælger så selv en.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-08 20:59

et accesspoint er et trådløst adgangspunkt, uden routerdelen
så dit netværk skal bestå af en router hvor alle AP'ere er forbundet til.

Citat
men husk lige på at computeren også skal kunne række hele vejen tilbage, hvad mener du med det?

Forestil dig en kæmpe mark, midt på marken sætter du en højtaler og en mikrofon. 500 meter væk står du og lytter. ikke noget problemdu kan sagtens høre hende den lille julegodte, det er kun et spørgsmål om at forstærkeren er stor nok.
men nu kommer problemet, hende den lille julegodte stod inde på midten og spurgte om du ville med ud og have en drink, men du er ikke i stand til at råbe så højt at hun kan høre dig

pointen er, at ligemeget hvor kraftig en trådløs router/AP du har, så bliver det trådløse netkort i computeren ikke kraftigere

Kommentar
Fra : Byb75

Dato : 15-12-08 22:29

Godt-så...Jeg skal have forbundet nogle accesspoint til en router. De skal alle have samme SSID,kryptering. Hvad er det for nogle kanaler du taler om.??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-08 22:35

Accesspoint bliver koblet op på routeren med kabel, men en anden løsning er at opsætte såkaldte repeatere. De modtager signalerne trådløst og sender disse videre, begge veje. Prisforskellen er ikke særlig stor.
Routeren skal være indstillet til at have plads til, at kunne håndtere alle de trådløse enheder på same tid (om nødvendigt) ellers vil der være nogle der bliver smidt af, ind imellem.

Noget tyder på, at jeres administrator ikke er fulgt med tiden, og jeres udstyr kunne måske trænge til lidt fornyelse. - Udviklingen på dette område løber rimligt stærkt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-08 22:41

Byb75, jeg kan forstå, at du har våget dig ud på dybt vand uden at kunne svømme.
De kabler der skal bruges skal være PATCH kabler at CAT 5 eller 6.
Hvis det er lange stræk, og der er meget elektrisk støj i luften, bør det nok være CAT6, som er et skærmet netværkskabel, som har nemmere ved at holde på signalerne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-08 22:49

Der er 11 kanaler at vælge imellem og du bør nok vælge nogle kanaler for hver enhed, som ligger i en indbyrdes afstand på to-tre kanaler.
Hver PC vil så koble op til det aktuelle SSID, og slavisk følge den stærkeste sender, uanset hvilken kanal der sendes på.
Husk at routerens og AP'ernes hastighed skal tilpasse sig automatisk, og ikke være fastlåst på de 54 Mbit. Det giver en langt større stabilitet i det trådløse netværk.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-08 22:52

trådløst netværk er opdelt i kanaler, fra 1 til 14.
i dk bruger vi kanal 1 - 13
på den måde er det muligt at have flere trådløse netværk der dækker det samme område
hvis et AP bruger kanal 1 er det muligt at sætte et andet til at bruge kanal 6 og det tredje til 11
( et trådløst signal fylder mere en en enkelt kanal, se evt her: http://www.geekzone.co.nz/inquisitor/2996 )

det er også muligt at bruge kanal 1, 5, 9, 13. overlapningen er så lille at det normalt ikke har den store betydning

Citat
Routeren skal være indstillet til at have plads til, at kunne håndtere alle de trådløse enheder på same tid (om nødvendigt) ellers vil der være nogle der bliver smidt af, ind imellem.

Betyder at den skal kunne tildele nok ip adreser, men det er nu sjældent et problem

Citat
Hvis det er lange stræk, og der er meget elektrisk støj i luften, bør det nok være CAT6, som er et skærmet netværkskabel

Dette er nu ikke rigtigt, cat6 kabler findes både i skærmet og uskærmet version (det samme gør sig gældende for cat5 og cat5e kabler)

et uskærmet kabel hedder UTP og et skærmet hedder STP

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-08 22:53

hvilke to kanaler mangler du severino

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-08 23:08

Jeg ved godt der er flere kanaler, men mener ikke at vi må bruge dem alle her i Danmark.
Min router køre kun til kanal 11 i 802.11 b og g.
Hvis der er tale om 5 Ghz båndet, så er jeg ikke helt sikker på hvor mange kanaler der er.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-12-08 23:15

Hvis din router er sat op til at køre dansk, så må du bruge til og med kanal 13
kanal 14 må kun bruges i japan

ang 802.11a , har ikke lige styr på hvilke kanaler de bruger, men er der ikke noget med at de ikke overlapper hinanden. må straks ud og google

Kommentar
Fra : Byb75

Dato : 16-12-08 09:12

Hej. Jeg er meget taknemlig for jeres svar. I vores firma er der som sagt 4 router med hver sin SSID på et areal på 500-600 m2(Vil jeg tro). Der er selvfølægelig nogle vægge og deslige signalet skal kører igennem på. Jeg sidder ved et kablet pc til daglig men sommetider skal jeg bruge en baærebar og som skal man logge på et af netværkstederne. Den kan selvfølgelig huske koderne på SSID men det er da noget hø, synes jeg. Jeg overvejere selv at tage affære i dette, da den lokale EBD-operatør skal have et X-antal kr. i timen+kørsel og han siger det er som det skal være. Der må jo være trukket nogle kabler ud til de router der er? Det er vel bare spørgsmålet om at få den skiftet med de der accespoint eller repeater? Hvad skal jeg vælge der? Kan jeg se hvad kabel der er trukket i forvejen til de routere? Og er de nemme at sætte op disse accespoint eller repeater til at kører perfekt?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-12-08 17:01

Jeps, kablerne må være der, og jeg ville ikke være alt for bekymret for dem.

Inden du farer ud og køber nyt udstyr skal du lige vide at det mange gange kan lade sig gøre at omkonfigurere de routere der allerede er der så de virker (slå routerdelen fra så det kun er et accespoint)
så start med at finde ud af hvad de hedder (både navn og model nummer)
og find også ud af hvordan hele netværket er koblet sammen (hvad er de trådløse routere koblet til, er der nogen servere)

Hvis du vil skifte udstyret vil jeg helt klart anbefale accesspoints, kablerne er der jo allerede

om det er svært, hmmm, alt er relativt, men det burde du nu sagtens kunne klare, om ikke andet med lidt kandu-hjælp

Kommentar
Fra : Byb75

Dato : 17-12-08 10:40

OKay...manhe tak. Må jeg selv vurdere hvad kanaler det sakl kører på? Jeg kan se den router kører på kanal 11 og noget der hedder g og b(aner ikke lige hvad det er). Laver jeg dem til acesspoint skal den, der er router så have vide havd kanaler acesspoint kører på? De skal ikke sættets op til at kører en bestemt port?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-08 16:21

Efter antenneteorierne, så vil kanal 6 eller lige der omkring være den bedste, da antennen er afstemt til den midterste frekvens i det område den skal dække. Det vil dog i praksis ikke have den store betydning, når det er så snævert et område.
Hovedrouteren vil styre det hele, hvis du opsætter den til DHCP, og de øvrige routere, som nu skal til, kun at være access-point og switch, vil følge de instruktioner som hoved routeren uddeler.

Alle AP'erne skal have samme SSID og samme kryptering, men må gerne have anden kanal.

De trådløse bærebare, vil så vælge den stærkeste sender, med det SSID som er valgt som fortrukken.
Hele herligheden kan så nøjes med en enkel IP-adresse.

Jeg er lidt nysgerrig: Hvor mange IP-adresser har firmaet, og hvor hurtig forbindelse har I ???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-08 16:39

Citat
Jeg kan se den router kører på kanal 11 og noget der hedder g og b(aner ikke lige hvad det er).

Den type forbindelse som bruges, bruger betegnelsen 802.11b og 802.11g
Det er begge forbindelser på 2,4 GHz frekvensen, så de er stortset kompatible, men b arbejder kun op til 11 Mbit/sek, hvor g normalt går til 54 Mbit/sek. Nogle g forbindelser kan køre op over 100 Mbit.
Disse hastigheder er kun gældende lokalt, hvor alt udstyret understøtter hastigheden. Ud af huset er begrænsningen den som internet udbyderen har sat. D.v.s. at oftest er download hastigheden den hurtigste, og upload hastigheden en del lavere. Her er et eksempel:

Min router kan køre op til 108 Mbit, men da ikke alt mit isenkram kan køre mere end 54 Mbit, har jeg sat routeren til 54 Mbit AUTO, hvilket vil sige at hastigheden reguleres ned, så selv den svageste kan få forbindelse.
Min netforbindelse er 8192/512, hvilket gør at jeg teoretisk kan modtage med 8,192 Mbit og sende med 0,512 Mbit.
Som du kan se, så har jeg langt op til de 54 Mbit, så jeg kunne nøjes med at køre 802.11b = 11 Mbit på det trådløse, når jeg skal ud af huset, men lokalt kan jeg bruge de 54 Mbit fuldt ud på det trådløse, og 100 Mbit på kablerne.
Så fordi min trådløse hastighed skulle falde til under det halve, så vil jeg ikke mærke det, da det stadig er hurtigere end min internetforbindelse tillader.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-08 16:25

Jeg har siddet og funderet over din arbejdspladses netopsætning.
Hvis du får lov til at pille ved det, så få styr på den totale opsætning.

Jeg kunne tænke mig, at firmaet har 4 IP-adresser som bliver delt ud til hver af de fire routere, f.eks. over en almindelig switch. De fire routere er så stillet til en statisk WAN opsætning, så de fast har hver sin adresse, og på den måde skaber 4 uafhængige lokalnetværker.

Det er dog kun mit gæt, og du skal nok lige have 100% styr på, hvordan det er strikket sammen!