/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mundingsbremse.....
Fra : centerpoint
Vist : 5624 gange
50 point
Dato : 15-12-08 16:17

Jeg har været på skydebanen. Jeg kom til at ligge imellem 2 skytter som havde monteret en mundingsbremse på deres 30.06.
Oh Herre Jemini, i helv*de hvor de rifler støjede!!! Tiltrods for jeg havde øreværn på, er jeg i dag plaget tinitus i den grad, at det hyler og skriger i ørerne på mig.

Spørgsmål.....

Er der nogen af jer brave jægere der anvender disse mundingsbremser?
Er det fordi mundingsbremsen dæmper rekylet ?
Hvis det er er tilfældet, var det så ikke smartere at anvende en kaliber man kan håndtere?

Til evt. brugere af mundingsbremser; Kunne i gøre jer den ulejlighed at advare jeres medjægere mod at stå/ligge ved siden ad jer. I giver jo jeres medjægere høreskader/tinitus.

Okay, en eller anden form for rekyldæmpning var måske på sin plads, såfremt man skød med en eller anden stor magnumfætter........men på en 30.06'er........!?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-12-08 18:01

Hvor stort er problemet? På den skydebane, hvor jeg kommer bære alle høreværn, men det gør man måske ikke i den lille forening Centerpoint er medlem af ?

Magnumfætterne,som du kalder dem er det jo også vigtigt at indskyde - hvor skulle det så evt. foregå?
For du har helt ret i at mundingsbraget fra dem er langt større/stærkere end fra en 30-06 med evt.
mundingsbremse monteret.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 15-12-08 18:16

Kæreste bb1.....Læs lige hvad jeg skrev.

Jeg skrev bl.a

Tiltrods for jeg havde øreværn på, er jeg i dag plaget tinitus i den grad, at det hyler og skriger i ørerne på mig.

Jo, foreningen er stor nok til at skytterne kan bære høreværn....

Når du har læst det,.......... så kan du kommentere...............

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-12-08 18:59

Hvis du bære høreværn og de er sat rigtigt på skal du ikke komme og bilde hverken mig eller andre ind at mundingslyden fra en 30-06 hvad enten der er påmonteret det ene eller andet.
Kan skade din eller andres hørelse!
Det er sku` for langt ude i hampen.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 15-12-08 19:01

bb1 er du klar over at du er utrolig trættende at blive ved med at høre på, hvorfor bliver du ved med at komme alle de dum smarte bemærkninger?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-12-08 19:07

Hvordan kan man ellers svare på spørgsmål af samme type.
Du gør dig jo heller ikke noget posetivt forsøg på at svare og er du utilfreds med mine svar så er du velkommen til, at undlade at kommentere dem, svære kan det da ikke være.
Det er centerpoint, der påstår noget, så lad ham svare.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 15-12-08 19:35

Kære bb1........bob.....bob.....bob.......Det var bare en bemærkning jeg lige slyngede ud i luften...ik'

Nå, men med hensyn til høreværnene. Hvad du tror på - eller ikke tror på, det rager sådan set ikke mig!!
Nu behøver vi ikke at diskutere høreværn mere.

Men, du kan da forholde dig til de spørgmål jeg har stillet........Og dem gentager jeg lige.

Er der nogen af jer brave jægere der anvender disse mundingsbremser?

Er det fordi mundingsbremsen dæmper rekylet ?
Hvis det er er tilfældet, var det så ikke smartere at anvende en kaliber man kan håndtere?

Til evt. brugere af mundingsbremser; Kunne i gøre jer den ulejlighed at advare jeres medjægere mod at stå/ligge ved siden ad jer. I giver jo jeres medjægere høreskader/tinitus.

Okay, en eller anden form for rekyldæmpning var måske på sin plads, såfremt man skød med en eller anden stor magnumfætter........men på en 30.06'er........!?

Læg så lige mærke til hvad jeg skrev om magnumfætteren.......kontra det svar du afgav i dit første indlæg.........Taaaaak.....
Nu vil du se, at jeg overhovedet ikke nævnte noget som helst om....Jeg citerer lige dig.... "Magnumfætterne,som du kalder dem er det jo også vigtigt at indskyde - hvor skulle det så evt. foregå?"

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-12-08 20:26

Ja hvis man ikke på en skydebane kan afskyde en 30-06 med mundingsbremse. Hvor skal man så afskyde riffeler med langtstørre kalibra?
Du vrøvler centerpoint, så derfor stopper jeg her!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-12-08 20:45

Hejsa!
Jeg kunne ikke drømme om at bruge det og kender ikke nogen der gør.
Ja - det er for at nedsætte rekylet.
Om det er smartere at bruge en mindre kaliber, er vel et spørgsmål om smag og behag, samt hvad man skal bruge våbnet til.

På vores skydebane er de forbudt.
Alle yderligere kommentarer holder jeg for mig selv
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 15-12-08 22:02

Kære alle og bb1

Aller først et lille citat fra et bb1 indlæg
Citat
Hvor stort er problemet? På den skydebane, hvor jeg kommer bære alle høreværn, men det gør man måske ikke i den lille forening Centerpoint er medlem af ?

bb1 start en tråd om danske jagtforeninger og hold dig til fakta

Jeg fornemmer ud fra din reaktion at du som skydeinstruktør har en mundingsbremse på din riffel, hvorfor det, er det nødvendig på en 30.06?

Jeg mener også mundingsbremser skal forbýdes på skydebaner, det er ikke nødvendigt her i Danmark at bruge mundingsbremse, det var måske en ide at gå ned i caliber, hvis det er rekylet der frygtes for. Der er nogen der ikke kan få det stort og fint nok.

The Real Deal

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 15-12-08 22:09

bb1 skrev
Ja hvis man ikke på en skydebane kan afskyde en 30-06 med mundingsbremse.

Jo selvfølgelig på en skydebane. Men kunne man da ikke advare andre bruge af skydebanen imod at stå, bare tilnærmelsesvis ved siden af den skytte der anvender mundingsbremsen?

Hvor skal man så afskyde riffeler med langtstørre kalibra?

Hvorfor stiller du sådan et forvrøvlet spørgsmål????
Jeg skrev; "Okay, en eller anden form for rekyldæmpning var måske på sin plads, såfremt man skød med en eller anden stor magnumfætter........men på en 30.06'er........!?"

Du vrøvler centerpoint, så derfor stopper jeg her!

Det ville da være dejligt!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Så jeg kaster lige mine spørgsmål ud til andre.

Er der nogen af jer brave jægere der anvender disse mundingsbremser?
Er det fordi mundingsbremsen dæmper rekylet ?
Hvis det er er tilfældet, var det så ikke smartere at anvende en kaliber man kan håndtere?

Til evt. brugere af mundingsbremser; Kunne i gøre jer den ulejlighed at advare jeres medjægere mod at stå/ligge ved siden ad jer. I giver jo jeres medjægere høreskader/tinitus.

Okay, en eller anden form for rekyldæmpning var måske på sin plads, såfremt man skød med en eller anden stor magnumfætter........men på en 30.06'er........!?

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 15-12-08 22:26

Hej dabj.

Om det er smartere at bruge en mindre kaliber, er vel et spørgsmål om smag og behag, samt hvad man skal bruge våbnet til.

Jo, men når man nu lider af rekylskræk, tja, så er man vel nødt til at gå lidt ned i kaliberstørrelsen

På vores skydebane er de forbudt.

Ja, der kan du bare se. En med kaliberskræk kan ikke øve på jeres bane. Ergo han må ned i en kaliber han magter.
Det skriver jeg ikke for at nedgøre folk med kaliberskræk. Vi er alle forskellige - og gudske tak og lov for det.

RealDeal...... mener du, grunden til bb1, så'en lidt negativ ladet bemærkninger til mig, er fordi han lider af rekylskræk ??? ......Og påmontereret en mundingsbremse på sin 30.06'er......!!!!!!!???????
Jamen, jamen du godeste!!!!!!!.....Man overraskes konstant....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-08 23:19

Se nu her. På skydebaner må man ikke bruge mundingsbremse, fordi støjbilledet flyttes længere bagud, fordi trykbølgerne afbøjes til siden eller endda skråt bagud. Naboskytterne udsættes for mange forskellige gener, når de får luftrykket og skidt i hovedet, når naboen brænder et skud af i sin riffel med mundingsbremse. Jeg ved ikke hvor menneskets trang til at ændre på noget fuldendt startede. Måske da Adam begyndte af fingerere med Eva. Jeg fortår heller ikke, at en jæger anskaffer sig en kaliber han eller hun ikke kan håndtere. Det må skyldes de mange selvudnævnte eksperter, som i bund og grund intet aner om det de beskæftiger sig med. Jeg kender flere riffelinstruktører hos Danmarks Jægerforbund, som flere gange har demonstreret, at de end ikke har kendsskab til de mest elementære forhold omkring skydning. Der må være en brist i uddannelsen et eller andet sted.
I annoncerne bruger man stadig udtryk som "En rigtig letvægts dameriffel i .308" - f.eks. Remington udgaver. En kvindelig jæger har mere brug for en tung riffel, hvis hun vælger en grov kaliber. Jo tungere riflen er samlet set, jo mindre rekyle oplever skytten. En mundingsbremse nytter som "en skrædder i Helvede".
Derfor skal man ikke vælge mundingsbremsen. Man skal i stedet have monteret en rekyldæmpende dingenot i skæftet - f.eks. i form af bly. Men så har de små langhårede svært ved at slæbe rundt med kanonen. Fordelen ved en rekyldæmper er at den kan fjernes igen, hvis riflen skifter ejer. Det kan en mundingsbremse ikke, hvis piben er gennemboret, fræset eller forsynet med gevind.
Hold jer fra mundingsbremser og nyd rekylen - som nogen engang skrev.
Til Centerpoint: Tror du også bb1 bruger støttehjul til den 3-hjulede???

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-08 23:25

Centerpoint:
Hvis en eller anden kendt jæger lader sig fotografere med en riffel, hvor det yderste er piben er formet som en tulipan, så følger alle disse wannabees omgående med. Kan du huske da vi engang havde en verdensmester med en Baikal? Sådan er det også med bilejere. Selv om der står Alfa Romeo på bagklappen, så er det ikke lige meget hvilken Alfa man vælger.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-08 23:32

Til Centerpoint:
Jeg glemte hvad jeg ville skrive - så du får lige tilføjelsen her:
Det er hensynløst og egoistisk at troppe op med en 30-06`er m/mundingsbremse på en skydebane. Det er også tåbeligt at bruge en sådan riffel til jagt, fordi lydtrykket tvinger jægeren til at bruge høreværn. Men hvad Pokker. Hvis man kun ligger og skyder til dyr i indhegninger, så kan man bare sætte sig godt tilrette i lænestolen, sætte høreværn m/FM på roen, snuppe en bajer eller flere og vente på at mufflonen dukker op.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 09:40

Ahaaaa...... Virkelige interessante oplysninger vi har fået fra Tonganeseren.

Jeg har hertil morgen kontaktet formanden for foreningen, og bedt om at fået stoppet al skydning med mundingsbremse.

"hvad skal de stakkels mennesker dog så gøre" Spurgte formanden.

"Hvad mener du"? Spurgte jeg.

"Re'kyllingerne er jo nødt til at træne med 3006'er. De stakkels mennesker er så rekylskræk, at de aldrig kan komme på jagt på andet end et stykke råvildt.....Til råvildt kan de jo bruge 223'er.
Men du ved jo godt, Centerpoint, de vil jo helst prale med at de har skudt kronvildt og mufloner - det tiltrods, at de er ved at skide i bukser af skræk bare der en lille smule rekyl." Svarede formanden, med et lille underfundig smil under nissehuen.

"Det er muligt" Svarede jeg ham.
Men alle andre brugere af skydebanerne skal vel ikke gå rundt med høreskader, fordi de her re'kyllinger skal rende rundt i indhegningerne og lege storvildtjægere."

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 09:51

Et lille PS.......................

Nu kan jeg ikke kommentere bb1's egen tråd da han har blacklistet mig

Nu er jeg godt nok spændt på, når bb1 tråd er til ende, hvor mange han så har blacklistet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-12-08 12:42

Hvad har en mundingsbremse med rekylskræk at gøre?

Hvorfor montere men en mundingsbremse?

Der er hvis en her inde, som ikke aner hvad han skriver om. Selvom han har logget sig ind under tre forskellige navne.

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 16-12-08 13:12

Goddaw Ballegaard

Det er lige godt grov.
Nu er du da sku´ helt fra snøvsen, hvorfor sortlister du mig, jeg er ikke centerpoint.
Svar nu på de spørgsmål som du selv stiller og bliver stillet, det sku` ikke være så svært når du er uddannet riffelinstruktør hos Jægerforbundet.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 14:05

Nå....Nå......Nå......Har jeg logget mig ind på 3 forskellige navne???
Nævn lige de 2 andre.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 14:12

Det er edder...... godt leveret. Ligeså snart flere er uenige med bb1, ja så er det en og samme person.
Underligt - endda meget underligt at du, bb1 er blevet smidt ud af samtlige jagtforum med livsvarig karantæne.

Admin, du bedes venligst bevidne at jeg, Centerpoint, kun er logget på med et eneste navn!! Nemlig

CENTERPOINT og ingen andre navne
Tak.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 16:15

bb1.

Da du selv har stillet flg. spørgsmål i din egen tråd

Da der tilsyneladende er kommet nogle dygtige våbeneksperter ind her i forummet vil jeg benytte mig af lejligheden til at spørge:

1. Hvad er en mundingsbremse og hvad bruger man sådan en til?

I en anden tråd blander eksperterne tingene sammen i en pære vælling. Endten fordi de ikke ved havd de taler om eller også fordi deres dagsorden er helt anderledes end det spørgsmålet ligger op til.

Lad os nu se om vi kan få et helt klart og præsist svar.

Vi venter neglebidende og med tilbageholdt åndedræt på dit svar.........

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 16-12-08 16:36

Citat
lydtrykket tvinger jægeren til at bruge høreværn
Jeg vil mene at lydtrykket altid er så stort fra en riffel at man skal bruge høreværn på jagt, men når det så er sagt, så synes jeg også at rekyldæmper er dårlig løsning, en mellemtung riffel i kaliber 6,5/55 kan lovligt skyde alt vildt i norden, så hvis man ikke kan klare rekylen fra en 3006'er så bør man måske købe en lidt mindre kaliber, det er vist den bedste løsning for både jæger, naboer og vildtet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 17:05

Hej Simon-ms.
Du har helt og aldeles ret. Der er en tendens blandt jægere til at købe rifler, som egentlig er tænkt anvendt til elefanter og andet storvildt. Når køberen så får smækket kolben op i "roen" bliver han bange for gentagelser. Resultatet bliver grimme anskydninger eller/og et enormt kødspild på råvildtet.
Kødspildet kunne man acceptere, hvis det kun er drabet man går efter, men de grimme anskydninger er helt igennem uacceptabelt og skal bekæmpes.
Du nævner en 6,5 x 55, som er en pragtfuld kaliber. Den er fortræffelig til alt hjortevildt herhjemme, og svenskerne har fået lov til fremover at bruge den til elg - under forudsætning af, at man anvender den tungeste kugle i kaliberen. 6,5 x 55 har også en imponerende flot kuglebane.
En 30-06 er også en glimrende kaliber, på grund af den relativt lave hastighed hos kuglen. Og hvis man ikke kan styre en 30-06, skal man sælge skidtet og gå ned til en .243 eller 6,5 x 55. Eller måske begge rifler. Man burde også helt lade være med at drive riffeljagt, hvis man finder rekylen fra en 30-06 ubehagelig - for dyrenes skyld.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 16-12-08 17:47

Hvorfor skulle ens oplevelse af rekylen fra en 3006 have betydning for om man burde drive riffeljagt? jeg synes det er noget mærkeligt noget at sige.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 18:49

Hvis man ikke på en sikker måde er i stand til at et våben, kan man ikke få tillaldelse til at anvende riffel på jagt. Sådan står det vistnok i jagtloven. Man går op til en riffelprøve, hvor man skal sætte et antal kugler indenfor en cirkel på 20 cm. Kan man ikke det, så er det nul riffeljagt.
Hvis en jæger er bange for sit våben - og lider af rekylskræk, kan han ikke på en sikker måde betjene sit våben. Det er jo levende væsner der bliver skudt på - og her kan vi ikke have slinger i valsen.
Når man vælger sin jagtkaliber, så bør man først gå efter .243. Volder den ikke problemer, går man videre til 6,5x55 etc. indtil man finder sin egen grænse. Grunden til at så mange går galt i byen er, at man ikke forud prøver de forskellige kalibre på en riffelbane.
Aftal derfor tid hos den lokale jagtforening - og her vil man med største fornøjelse hjælpe til med at finde den riffel, som man kan håndtere.
Endnu engang: Det er levende vildt (væsner) der står i fare for at modtage et grimt skud - ikke en skive.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-12-08 18:53

Hvad er blevet belyst og konstateret under denne meningsudveksling angående mundingsbremse på riflede våben

Citat
Riffelinstruktørens uddannelse er stort set at sørge for der ikke er krudt og kugler i riflen når den efterlades før og under skydningen + når skydningen er slut.
De skal selvfølgelig også vide lidt om kikkerter, hvad L og R står for.
Og så det sidste de skal sørge for skiverne er tilplastrede før og efter og ballonen er oppe, så folk der er ude at gå en tur ikke får sig forvillet ind på området.

Citat
Du nævner en 6,5 x 55, som er en pragtfuld kaliber. Den er fortræffelig til alt hjortevildt herhjemme, og svenskerne har fået lov til fremover at bruge den til elg - under forudsætning af, at man anvender den tungeste kugle i kaliberen. 6,5 x 55 har også en imponerende flot kuglebane.

Citat
Det er hensynløst og egoistisk at troppe op med en 30-06`er m/mundingsbremse på en skydebane. Det er også tåbeligt at bruge en sådan riffel til jagt, fordi lydtrykket tvinger jægeren til at bruge høreværn.

Citat
Er der tale om jagtvåben, er der ikke noget forbud mod mundingsbremse eller rekylbremse. Når der tales om konkurrencevåben, ser det helt anderledes ud. Her skal våbnet opfylde nogle helt specifikke krav, og på autoriserede baner er mundingsbremse helt og aldeles forbudt - også npår Danmarks Jægerforbund holder prøver.

Jeg tror mit lille resumé har fået de vigtigste ting med, eller?

The Real Deal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 18:54

Der skal stå: Hvis man ikke på en sikker måde er i stand til at betjene et våben . . . etc. - og sikker måde betyder også at man skal kunne ramme.

Hvis man er i stand til at opfylde kravene til skydning ved riffelprøven, så lider man velsagtens ikke af rekylskræk - selv om der er tale om en 30-06. Jeg har selv en 30-06 er - og jeg synes faktisk at den er yderst venlig at skyde med. En tyndhalset, fladbrystet, hulbrystet parcelist eller en gammel gigtplaget jæger vil nok være uening - men så skal de holde sig langt væk fra denne kaliber.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 18:58

Ja TheRealdeal . . . så er det væsentligste stillet op i den rigtige rækkefølge. Kan du have en rigtig glædelig jul - og rævejagt.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 16-12-08 20:26

Hej RealDeal.
Jepper, du har fået de væsentligste punkter med i dine citatbokse.

Hej Tonganeser.
Du har virkelig fået nogle væsenlige punkter frem her i debatten. Derfor skal mine point også gå til dig.
Men inden jeg lukker og slukker for debatten, vil det være rimeligt at lade bb1 svare på sine egne spørgsmål..............Hvis han kan..... (Der er jo ikke ligefrem en trafikprop af debatlystne personer for at kommentere bb1 egen tråd)

Hmmmmm...... mon han har blacklistet alle der har sagt ham imod???

bb1 skrev;

Da der tilsyneladende er kommet nogle dygtige våbeneksperter ind her i forummet vil jeg benytte mig af lejligheden til at spørge:

1. Hvad er en mundingsbremse og hvad bruger man sådan en til?

I en anden tråd blander eksperterne tingene sammen i en pære vælling. Endten fordi de ikke ved havd de taler om eller også fordi deres dagsorden er helt anderledes end det spørgsmålet ligger op til.

Lad os nu se om vi kan få et helt klart og præsist svar.

Come on, bb one.........Høøøøø........ Det rimer sku!.............. Lad os høre din røst du raske gut.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-08 22:06

Det her er dælme blevet lidt indviklet - selv om sagen er så enkel. Det er bare svært at fortsætte en debat - når trådene skifter hænder og når oplæggeren udelukker debattørter fra debatten. Det ender jo med at en eller anden ender op med at debattere med sig selv. Det er sådan set interessant nok - men en smule kedeligt i længden. Morsomt bliver det, når vedkommende bliver uening med sig selv. Ham der Berthelsen må jeg have fat i. Han ser ud til at have orden i sagerne. Vi kan nok få en kvalificeret debat om våben.
Med ønsket om en god jul og en behagelig rekyle - bag riflen og i ægtesengen.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-12-08 22:36

Kære bb1

Du har jo blacklistet mig så der for bliver jeg nødt til at svarer dig her, på din påstand om at kravene til bl.a. at blive eller indstilling til riffelinsturktør er et guldmærke i skydning.

Et citat fra dit eget indlæg Mundingbrems
Citat
Kom nu med de rigtige svar - jeg kender dem godt, men ingen af Jer har indnu ikke ramt det rigtige.
Jeg kan forøvrigt oplyse, at for at kunne blive riffelinstruktør under DJ, skal man mindst have skudt til Guld mærket hvor mange af Jer har det?

Med det lille citat viser du helt tydelig du ikke er insturktør hos DJ

Her er kravene
Citat
http://www.jaegerforbundet.dk/media/Riffelinstruktor(1).pdf

The Real Deal

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-12-08 22:41

Undskyld fejlen her er det direkte link

http://www.jaegerforbundet.dk/media/Riffelinstruktor(1).pdf

bb1 du som er så glad for at linke, så let kunne du have sluppet om ved, men nu blev du også taget i en lille sang fra de varme lande

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-12-08 22:52

Personfnidder og ordkløverri og ikke andet!
Spørgsmålet er ikke hvad jeg er men hvad jeg ved og jeg ved hvad en mundingsbremse er og hvorfor den anvendes.
Jeg ved også hvad en rekyldæmper er og hvorfor den anvendes.

Men det er der til syneladende ingen af De Herrer der ved noget om og det er jo det tråden handler om. Hvorfor gør I det så svært for Jer selv?

Så om jeg er riffelinstruktør det ene eller andet sted er hele sagen ganske uvedkommen.
Da i modtog Jeres jagttegn sidst fulgte der en CD med har ingen af Jer set den igennem, man skulle ikke tro det!

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-12-08 23:17

Kære bb1

Jeg skal gerne pinde det ud for dig, da du åbenbart ikke gider læse linket.
Du skriver i dit eget indlæg MUNDINGSBREMS at en kandidat til uddannelse skal have skudt til et guldmærke, hvis du læser linket står der sølv

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-12-08 23:32

Hvad er problemet -har du nogensinde skudt til gul eller sølv.
I Jeres lille forening fik i fremstillet bronce,sølv og guld mærker, men er de nogensynde blevet uddelt?
Nej for I kan ikke tilbyde Jeres medlemmer sådan noget. Da I ikke råder over hverken skydebaner eller instruktører.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 17-12-08 00:08

Hmmmm..... Nu er bb1 da total tummelumsk.

bb1, istedet for at vikle dig ind i den ene modstridende teori efter den anden, kunne du så ikke svare på, hvad din teori går ud på med denne her mundingsbremse.

Tonganeser, kunne du maile til ham Berthelsen fra DLS og evt. smide svaret op??
Megt gerne på den tråd bb1 har oprettet.

Nå, men sengetid......... Godt rekyl til alle jer derude......også til bb1.....æhhhh bb1, husk at påsætte din mundingsbremse....vi vil nunte ha' at der dukker en bb2 op......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 00:33

Du trænger virkelig også til søvn. Hvad ved du om jeg har en påskruet mundingsbremse eller ej på mine rifler?
Det er det der er så sørgeligt I ved intet og BB.Berthelsen kan ikke hjælpe Jer.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-08 00:39

For Fanden da - bb1. Så gå dog ind på nettet under www.riffeljagt.com og læs på lektien. Det har vi andre gjort for år tilbage, hvior vi fandt ud af, at det vidste vi squ da på forhånd. Hvad er det egentlig du vil her på Kandu-siden? Vil du blære dig over et eller andet, eller vil du absolut i slagsmål med Gud og hvermand - bare for slagsmålets skyld. Nu har vi forsøgte at anvise den bedste måde til rekylreduktion af enten pibens vandring efter skuddet eller om det er den samlede rekylbremse man går efter, og du fortsætter bare derudad. Jeg har klart nok udtalt, at en mundingsbremse er tænkt som en reduktion af pibens vandring efter skuddet, og jeg har også omtalt den bedste måde at reducere den samlede rekyle på. Hvis du kan fremkomme med bedre forslag, så kom med det. Så kan vi andre nok selv finde ud af om du er genial eller blot trættekær (kværulant). Øv bøv.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-08 00:52

Jeg har nu vendt og drejet bb1´s argumenter - og er kommet frem til, at det kun er pibens vandring efter skuddet han forsøger at komme ind på. Mange har forsøgt at fremstille en mundingsbremse, hvor en opåskruet himstergims sender trykker ud i retninger, som fastholder piben hvor den gerne skulle være. Hvis bremsen er forsynet med 4 huller - altså et op, et til højre, et nedad og et til venstre, så skulle piben blive hvor den er. Nogle mener endog, at hvis man undværer rillen/hullet nedad, så trykker de resterende åbninger riflen nedad. Men sådan funker det ikke i virkelighedens verden. Det største problem er stadig den samlede rekyle i kolben, som har tendens til at smække opad og ramme jægerens sarte glatbarberede kyssetøj. Hvis jægeren forstod at holde fast på sit våben, vil sådanne problemer ikke opstå. Er man en slapsvans, så duer alverdens himstergimser absolut intet - nada. Så bliver man lammetærsket af en grovkalibret riffel.
Det ser fandeme ikke godt ud for erhvervslivet. Godt Nytår.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 08:55

Kære Hr. Tonganeseren velkommen her i debatten sprunget lige ud af kassen med hele to indlæg, godt gået.

Først og fremmest er jeg ikke spørgsmåls stilleren, så det er ikke mig du skal svare eller overbevise.

Du har som den første næsten fat i noget af det rigtige, men også kun noget. For en mundingsbremse har altså intet med en rekyldæmper at gøre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 09:10

Centerpoint jeg er ved at komme i julehumør.

Derfor lad os starte helt forfra. Det hjælper ofte på forståelsen.

Du skriver du har fået den alvorlige sygdom tinitus på en skydebane fordi der lå hele to skytter med mundingsbremser på monteret!!!!

Forøvrigt sagsøg dem dog - måske Dansk jagtforsikring dækker?

Den 15-12-08 skriver du:

På vore skydebaner er de forbudt!!!!!

Sig mig en gang du deltager vel ikke på skydebaner der ikke er godkendte???????

Dette eksempel på din og dine email`s og telefon venners måde at føre en debat på - siger heldigvis langt mere om Jer end om min person.

Derfor lader jeg nu julefreden sænke sig kø're op til jagtgården og ser om fodertønderne er tomme
og kasten op i træerne af kronhjorten. Det er desværre en uvane han har fået er der nogen der kan give et godt råd i mod det. ( undskyld det var uden for tråden - jeg skal nok stille det som et spørgsmål senere )

Hav en god jul alle sammen og husk vinterfodringen....

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 17-12-08 09:48

Kære lille bb1.

Læse og forstå en tekst kan du heller ikke. Jeg har overhovedet ikke nævnt, eller skrevet noget som helst om, at mundingsbremser på vores skydebaner var forbudt!!!
Det var dabj der skrev det...... og det fremgår tydeligt at jeg citerede dabj.

Med hensyn til, om jeg skulle ha' ringet/mailet rundt til venner.....etc.....
Altså, bb1.....tsk...tsk..tsk
Hvis alle der er uenige med dig skulle være min bekendtskabskreds......Ja så har jeg den ondelynene mange venner....

Gå tilbage til mit allerførste indlæg om mundingsbremser - læs hvad det var jeg spurgte om - så kan du se , at du er fuldstændig ud på herrens mark....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-12-08 10:06

Fald nu ned mand. Det er snart Jul. At du ikke selv forstår det du skriver forstår jeg godt.

Langt sjovere bliver det når andre også kan se det!!! Tinitus...

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-08 10:09

åh ja, åh ja, åh ja og så videre.
Om jeg har fat i noget af det rigtige. Ja det ved gud jeg har. Det er selveste sagen i en lillebitte nøddeskal. Nu påstår du bb1 at en mundingsbremse ikke dæmper rekylen. Helt ved siden af. Naturligvis dæmpes en del af rekylen, selv om det ikke er rekylen bagud der er interessant i den forbindelse. Hvis man anvender en mundingsbremse med f.eks. skråt bagudrettede huller i det vandrette plan, så vil man kunne bemærke en forskel, idet gastrykket trækker piben fremad. At støjen bag ved riflen er øresønderrivende, er noget skidt. Fræser man en rille ovenpå piben lige bagved mundingen, så vil piben blive "trykket" nedad. Alt dette er semi-teori, idet "det man høster" ved mundingsbremsen slet ikke står i forhold til ulemperne. Undersøgelser har vist, at op til 75% af skytterne lukker øjnene når skuddet går, og reaktionen skyldes knaldet og luft/gastrykket. Påmonterer man en mundingsbremse, så bliver det langt værre - og "rekylskrækken" bliver større. Hvis man ikke vil have smidt ekstra 800 gram i kolben, den suverænt bedste løsning, så er en lyddæmper den allerbedste "rekyldæmper", idet den delvist fjerner frygten for knaldet, men lyddæmpere må ikke bruges til jagt - desværre.
bb1 - du skal selvfølgelig lænke tønderne til jorden med en 1,80 meter lang glat wire og et solidt jordspyd. En glat wire får ikke fat i noget og kan ikke selv bøje sig om et for-ellerbagløb på dyrene.
Hav serlv en god jul.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 17-12-08 11:08

Nu er tråden jo snart længere end Øresundsbroen. Og bb1 demens er jo i heftigt udbrud. Såeee... vi kommer jo ikke videre med ham.
Alle dem som bb1 ikke har blacklistet, kan jo fortsætte på bb1' egen tråd, så kan det være han vil svare på sine egne spørgsmål................. God debatlyst, siger bare.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 17-12-08 11:12

Tak for svaret Tonganeseren.

Og fortsat god debatlyst på bb1's tråd....