/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Færdig rødvinssovs?
Fra : Grimstrup
Vist : 9257 gange
50 point
Dato : 14-12-08 20:42

Vi skal lave oksemørbrad til nytåraften og jeg har dårlige erfaringer med vores hjemmelavede rødvins sovs, så jeg tænkte om der var nogen som kender en hæderlig færdiglavet sovs?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-12-08 20:45

Jeg kender personligt ingen hæderlige færdiglavede rødvinssovse, men vil med glæde give dig en yderst nem opskrift på en hjemmelavet. Hvis du er interesseret?

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 14-12-08 21:02

Jeg tager altid gerne imod gode råd.. så ka jeg jo lave en test inden den store finale og se om det måske bliver okay;)

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 14-12-08 21:31

der finde ingen færdig sovs der når den rigtige til anklerne. Det behøves ikke at være svært.
prøv med fint hakkede champignon, fint hakket pålægsskinke løg. Switzz på en pande og kog af med rødvin. Tilsæt lidt dijon sennap, salt og lidt sukker. Jævn evt med lidt rasp.. Det er sagen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-12-08 21:55

Svits en håndfuld (ca. 125 g) skalotteløg (de har mere smag end almindelige løg) i lidt smør i en gryde.
Tilsæt en bakke rensede, snittede brune markchampignon (de har mere smag end almindelige hvide).
Hæld ½ flaske rødvin over. Tilsæt 2 spsk med top af Oscars Kalvebouillonpulver (fås i alle større supermarkeder: Irma, Super Best, Super Brugsen, Kvickly, Føtex), ca. 30-40 "vrid" friskkværnet peber + 1-2 tsk urtekrydderier (herbes de Provences el.l.)
Tilsæt 1/4 l piskefløde. Lad sovsen simre ca. 10-15 minutter for at koge den værste alkoholsmag ud af sovsen.
Tilsæt stegeskyen fra kødet.
Hvis sovsen skal være tykkere, kan Maizena sovsejævner tilsættes, man kan få en, der kan hældes direkte i sovsen, som ikke klumper.
Tilsæt evt. en klat solbær- eller ribsgelé, smag til med salt og ekstra peber, hvis nødvendigt.

Hvis du laver en prøveudgave af denne sovs, kan du selv se, om der bliver nok, eller om du skal plusse op og bruge 1/1 flaske rødvin og ½ l piskefløde osv.

Jeg lover dig, det bliver en fin sovs

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-12-08 22:28

den færdige Rødvinssovs fra Arla
kan købes i de fleste forretninger, smager nu ikke værst

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-08 22:38

M 13 arks opskrift skal du holde dig fra. Sennep er ikke godt i rødvin.
Så er axelises meget bedre, selv om jeg personlig ikke synes der skal champignon i. Deres fine smag slår heller ikke igennem med charlotte løg og rødvin.

Min egen fremgangs måde er uden en helt fast afvejet opskrift.

Løgene skal være hakket meget fint, for di bliver i saucen.
Bruger en ganske billig rødvin men mere af den og koger den ind ( sammen med løgene) til ca 1/2 rest. Så er alkohollen også gået af . Bruger almindelig "kødekstrakt pulver eller terning, som aldrig har set kød, men det har Oscars dyre pulver heller ikke.

Søder med ribssaft eller lidt blandet sød saft, ufortyndet. Ikke for meget. så en smule worschestershire sauce , så lidt at folk ikke kan genkende smagen.

Hvis man jævner med majsmel, skal det røres ud i kold væske først,. Brug evt lidt fløde.

Men ægte rødvinssauce, skal ikke være en flødesauce, så spar på den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-08 23:02

Citat
den færdige Rødvinssovs fra Arla
kan købes i de fleste forretninger, smager nu ikke værst

Nemlig....den findes i kartoner i de fleste supermarkeder (oftest i køleren med mælk/smor o.s.v.)

http://www10.arla.dk/Produkter/Brands/Arla-Karolines-Kokken/karoline-s-roedvinssauce/

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-12-08 23:29

Citat
Bruger en ganske billig rødvin

Duer ikke gamle jas.

Der skal bruges den samme rødvin til sovsen som drikkes til den færdige ret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-08 01:53

Uenig smoke

Det er den slags godtkøbsviden man skriver i dameblade. Lyder smart, men har intet reelt på sig.

Man kan sagten bruge en almindelig billig vin fra supermarkedet til bare 150 kr pr flaske .

når vinen er kogt, gør det ingen forskel .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-08 05:05

Jeg kan ikke komme med nogen opskrift på rødvinssovs da jeg slet ikke kan li` det.

Men købt sovs smager altid af KØBT.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-08 05:15

Iøvrigt kan man godt få en fin løgsmag uden at det smadrer de andre nuancer i saucer.

Hak løgene og læg dem enten i koldt vand ½ dag (det bruger pølsemanden) eller læg dem i spilkogende vand et par minutter, det tager det skarpeste hvad man kan lugte af vandet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-08 05:20

>m13ark

Hvad f*** laver rasp i en sauce ?
Alt anden lige vil man man få beskyldninger om en grynet sauce

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-12-08 09:07

der er heldigvis 14 dage til nytår, så du må igang nu med de forskelligere forslag

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 15-12-08 09:26

Jeg synes det her griber om sig, hvilket jo bare er fint:)

Jeg skal helt sikert prøve den færdige.. så kan man jo altid spice den lidt op med med saft fra oksen, men samtidig lyder de andre opskrifter også overkommelige:) Jeg har fået besked på, at der ingen svampe må komme i da den ene deltager til festen hader dem.. så det slipper jeg for at spekulere på:9

Jeg vender tilbage med resultatet i løbet af en uge:)=

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-12-08 09:30

jeg syntes at flere af de færdige er ret gode
andre er ikke lige min smag
f eks er jeg ikke lige til nogle af dem fra Jensens Bøfhus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-08 13:29

Rasp i sauce - føj da.

Charlotteløg kommer i for at tilføje skarp løgsmag. den mildnes meget af kogningen.

Men hvis man udbøder dem forinden, duer det ikke.
Charlotteløg er små og ærlig skarpe i smagen. Der skal ikke bruges så mange. Kan evt blendes med noget rødvin. Det er nemmere end at hakke meget fint.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 15-12-08 15:32

rasp er faktisk et godt middel til at jævne med. Den....sovsen bliver faktisk ikke grynet, men koger helt ud. Dijonsennep er fortrinelig sammen med rødvin,,, i små mængder. Det giver en meget pikant smag

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-08 00:11

Til transor

Citat
Uenig smoke

Citat
Man kan sagten bruge en almindelig billig vin fra supermarkedet til bare 150 kr pr flaske .

Ja,- det håber jeg så sandelig vi er.

Jeg har engang lært at det vin man kommer i maden er den samme vin som det man drikker til maden.

Og jeg har det ikke fra:

Citat
Det er den slags godtkøbsviden man skriver i dameblade. Lyder smart, men har intet reelt på sig.