/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Har mennesket været på månen
Fra : ivanovic1
Vist : 1086 gange
20 point
Dato : 24-03-03 13:48

Har mennesket været på månen, nogle vil sige ja andre nej. Jeg er selv blevet skeptisk efter at have set et program på Zulu endvidere er der en masse hjemmesider der argumenterer for og imod at mennesket har været på månen i 1960-erne.

Argumenter imod at mennesker har været på månen:

http://www.sufoi.dk/sidstnyt/maanefup.php

Argumenter for at mennesket har været på månen:

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/

Argumenter for og imod:

http://www.apollo-hoax.co.uk/homepage.html

http://www.dr.dk/videnskab/tema/konspiration/moon.asp

Jeg kunne blive ved med at komme med links men se lige nogle af dem jeg har skrevet.

Hilsen Ivanovic

Kommentar
Fra : mango

Dato : 24-03-03 15:10

tjaa, så deet!!
Personligt er jeg overbevist om at mennesket har været på månen, alt andet lige skulle da være underligt. Hvad skulle påstanden om at mennesket har været på månen eller ej, egentlig gøre godt for??
Kan da egentlig ikke se hvorfor det skulle være fedt at sige man havde været på månen hvis ikke det var tilfældet?
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 24-03-03 15:39

Hej Mango

Som udgangspunkt er argumentet, at NASA i 1960'erne og 70'erne teknisk set ikke var i stand til at landsætte mennesker på Månen. Tvunget af det enorme politiske pres skabt af den kolde krig måtte man imidlertid skabe en illusion, der kunne overbevise verden i almindelighed og Sovjetunionen i særdeleshed om, at Uncle Sam var kommet først til Månen.

USA havde lidt adskillige nederlag til Sovjetunionen i rumkapløbet, der dengang blev opfattet som en prestigetung magtdemonstration på linie med den militære oprustning.

USSR havde opsendt den første satellit - Sputnik 1 - og havde bragt både den første hund, den første mand og den første kvinde i kredsløb om Jorden. Månen var den ultimative udfordring. Den af stormagterne, der først kunne lade én af sine borgere plante sit moderlands flag på Månens overflade, ville såvel teknologisk som bevidsthedsmæssigt stå meget stærkt over for modstanderen. ¨

Det er en af de vesentlige påstande, men hvis du kigger på de links der er kan du se argumenterne for og imod kig på DR's (http://www.dr.dk/videnskab/tema/konspiration/moon.asp) der er gode argumenter begge veje så er det bare hvad man tror på

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 24-03-03 16:09

Jeg ved ikke helt selv hvad jeg skal tro, men jeg er overbevist om at beviserne for den første månelanding er falske.

/Thomas

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-03-03 16:47

jeg blev også rimelig overbevist om at der ikke har været mennesker på månen efter at have set programmet på zulu. især fordi at nasa faktisk var ude af stand til at afvise beviserne på at de ikke havde.

og hvorfor har de ikke været der siden..?
hvorfor har de ingen planer om at tage derop igen..?

nok fordi de aldrig har været der..!

men ja det er et svært spørgsmål og om de har eller ej for vi nok aldrig et 100% sikkert svar på.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Martin_Mallin

Dato : 24-03-03 17:07

hej ivanovic1 ja mensker har vært på måen vi (mensker på jorden) har spilledet golf

Kommentar
Fra : Martin_Mallin

Dato : 24-03-03 17:08

på måen

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 24-03-03 17:32

Hmmm, hunden "malaika" (var det ikke sådan den hed?) HAR været på månen, og døde af det....
Alt dèt der med vind, skygge osv. modsiger jo virkeligt at Armstong tog de første skridt på måneoverfladen. Dette var jo typisk for USA (og er det lidt fremdeles, de lider jo af konsekvens storhedsvanvid) da USSR var en truende stormagt, da de jo skulle vise at, være foran rent teknologisk, også med hensyn til (globale) våben.
Da USA jo idag er den eneste stormagt, vil de jo gøre ALT for at forsvare deres teknologiske historie ( og ære )
Masser af rent faktuelle sandheder er kommet frem efter murens fald. Men om det virkeligt ER et faktum at Amerikanerne har været på månen, står vel nok stadig idag hen i det uvisse.......til modsatte er/bliver bevist.
Personligt tvivler jeg...

Mvh

Laurenzio

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-03-03 21:08

jeg tror heller ikke rigtigt på det... hvorfor har de (armstrong og co) ikke været med i en million talkshows, hvorfor har de ikke udgivet en million biografier (min dag på månen osv!!!!), hvorfor hører vi aldrig deres røster i denne forbindelse?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 25-03-03 10:33

Men hvis man kigger på http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/ argumenterer de hvorfor skyggerne peger i forskellige retninger hvorfor man kan se astronauterne selv om de står i skygge osv. men mange af forklaringerne er lidt svære at sætte sig ind i da man ikke lige har 100 % forstand på fysiske/naturens love.

Så igen hvad skal man tro på?

En ting er sikkert, hvis USA ikke har været på månen, så vidste russerne det højst sandsynligt godt men hvorfor sagde de ikke noget til resten af verdenen?? måske havde de en finger med i spillet????? Bare en tanke

Accepteret svar
Fra : kajsvaj

Modtaget 20 point
Dato : 19-04-03 23:20

laurenzio sez:
Hmmm, hunden "malaika" (var det ikke sådan den hed?) HAR været på månen, og døde af det....

Nix. Hunden hed Laika, hvis det er den du tænker på, og var det første (jordiske) levende væsen i rummet. Den døde ikke som sådan af at være i rummet, det var mere turen ned gennem atmosfæren den ikke kunne klare. Året var 1958.

Men på den anden side, hvis I tvivler på om der har været mennesker på månen fordi Zulu har lavet et seervenligt program, så kan Laika vel også have været til the hos paven på månen og være blevet til en engel der

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-09-03 18:28

Tak for svaret kajsvaj.