/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oksebryst - til hvad ?
Fra : tararam
Vist : 5925 gange
50 point
Dato : 14-12-08 14:23

Jeg har fået en masse oksebryst, men ved ikke rigtig hvad jeg kan lave med det. Er det f.eks godt til gryderetter ?
Når jeg slå op på nettet står der mange opskrifter på sprængt oksebryst, men det jeg har er bare i kilo portioner. (hvad er sprængt oksebryst egentlig) er der lagt en håndgranat ind først....lol

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-08 14:27

Hej. Sprængt oksebryst er det sammen som du får når du køber det til pålæg. Det er bare en himmerrigs mundfuld. Det skulle du prøve at lave.
Og på toppen kommer du peberrod og pickels

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 14-12-08 14:30

Prøv denne her opskrift . Der går du altså ikke galt i byen.
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Madopskrifter/20080223100516.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 14:34

Prøv at søge på sprængt oksebryst med sur-sød sovs eller peberrodssovs, rigtig god vintermad

Man koger jo bare et stykke og skærer noget af det ud til pålæg.
Er det et godt stykke nøjes jeg med pebberod, men det smager stadig mums.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-12-08 14:36

hej Pia
Jeg havde bare håbet det kunne bruges til gryderet - for det er jeg helt tosset med. Og i den grad lige nu...ha, men da jeg har så meget vil jeg prøve den opskrift du sendte osse.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-12-08 14:37

Gyldenspjæts livret: Sprængt oksebryst med stuvet spidskål

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page806.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-12-08 14:48

Kig på koen her, der er nogle forslag (og så finder du samtidig ud af hvor udskæringerne sidder)

Udover sprængt (og det er rigtig lækkert) er det fint til supper, jeg skal lave en russisk rødbedesuppe (borsjt) en af dagene med oksebryst, er kødet godt og ikke for fedt kan du også pakke det i folie med lidt salt, peber og smørklatter, 4-5 timer i ovnen ved 110-120 grader, mørt og lækkert, der er masser af smag i oksebryst. Hakkes kan det også, efter at have fjernet fedt, så der er nok af muligheder.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-12-08 14:49
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-08 15:02

Citat
men da jeg har så meget vil jeg prøve den opskrift du sendte osse.

Jamen det syntes jeg du skulle gøre
Men naturligvis kan du da lave gryderet af det ....ingen problemer i det , men husk at skære det fedt af der en ved den , for det smager altså ikke godt
Det bliver noget rigtig blævret noget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 15:15

Ja, oksefedt er ulækkert, men skal det koges eller steges så lad det hænge ved da det afgiver smag, og kødet bliver ikke tørt, så kan man altid skære det af senere.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-12-08 17:13

(hvad er sprængt oksebryst egentlig) er der lagt en håndgranat ind først....lol

Hvis det ikke allerede er fremgået af opskrifterne, kan jeg tilføje at sprængt betyder at kødet er SALTET. Så hvis du ikke er vild med salt retter, skal du da bare vælge en anden ret. Mht. fedt, da kan man næsten altid både før og efter tilberedning fjerne fedt, f.eks. har du kogt suppe og der sejler flere cm. på toppen, kan det da bare skummes af eller når gryden er kølnet af, da vil fedt samles i overfladen der let fjernes som 'is på en vandpyt'.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 17:46

Der er også noget der hedder sprængt bov.

Onde tunger vil vide at det var menuen da Estonia sank.

Fedt eller ej, når man koger suppe skal den altid skummes da det også er æggehvidestoffer fra kødet der stiger op, det gør ingen skade men ser uappetitligt ud

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-08 18:28

Citat
Onde tunger vil vide at det var menuen da Estonia sank.

Luffe for fa.....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 14-12-08 19:01

Ja Pia - den var sq meget go'

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-12-08 19:32

off topic

sprængt oksekød og spidskål - var det ikke gyldenspjæts livret ??????

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-12-08 19:37

jo jo miritdk...det har klumme også skrevet længere oppe

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-12-08 19:48

Hvor er du heldig!

Kog en rigtig god oksekødsuppe på oksebrystet (med et par ben ved) og server selve kødet varmt eller koldt med kartofler og en peberrodssauce.

Jummy

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 17-12-08 18:17

Oksebryst er noget af det bedste med en god pederrods-sovs, du koger kødet med en masse rodfrugter, eller du vælger den nemme løsning, at købe en pose frosne suppeurter, det er billigt og godt, kog det et par timer efter størelse, lav der efter en hvid sovs af suppen, sæt gryden med sovsen over en dampende gryde, så du er sikker på den ikke kommer i kog, tilsæt lidt sukker, eddike og revet peberrod, serveres med kartofler, nogle kan godt lide rødbeder til.
velbekomme !

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-12-08 21:22

Alt den snak om oksebryst ummmmm

Nu har jeg lige købt et kilo oksebryst, en flodt stor kylling og en masse løg - det skal koges sammen. Efter ca 3 -4 kvarter fisker jeg kylling og løg op og så får brystet lov til at koge færdig.

Der bliver den skønneste suppe, der fryses ned i portions-poser og serveres tilberedt med forskellige smage og grøntsager når de serveres. F.eks. groft revne rødbede og kartoffel terninger kød og og og.... aaaaahhh jeg glæder mig allerede. Eller koges med nudler /linser curry, chilli og hvidløg fine grønne ærter der kun lige tøs op eller ekstra søde majs ummmm......

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 30-12-08 10:49

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-12-08 11:04

Tak for point