/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Mac formatering og programmer
Fra : Sandvad261
Vist : 949 gange
100 point
Dato : 14-12-08 11:57

Jeg tror, at jeg i for mange år, har arbejdet med en Windows maskine, for når jeg syntes, at den er blevet mig en bit sløv, så formaterer jeg HDen, og så kører det bare igen.
Jeg har nu formateret min dejlige MAC maskine 2 gange, og hva' så lærer man også det, og selvfølgelig, har jeg da' gemt de programmer, som jeg ved JERES hjælp har fundet frem til, så jeg kunne arbejde med min DVD film, med Danske undertekster.
Men nu efter formateringen, vil jeg lægge disse programmer ind igen.
Det kan bare ikke lade sig gøre, jeg får den besked, at programmet ikke kan åbnes, fordi orginalen ikke findes, så nu står jeg på bar bund igen, hvad har jeg gjort galt.
Jeg får et program til at lægge i Overførsler.
Gør som beskrevet for instalering.
Gemmer det sidste på en USB hukommelse.
Hiver nu resten i skraldespanden...
Kan det gøres anderledes????????
Er der nogen her der kan anbefale en sammenpak af programmer, her tænker jeg på software, hvor der er det hele i, fra man putter den ORG.DVD i drevet, og til man kan hive den hjemmelavede DVD ud med undertekster.
Programmet behøver ikke at være gratis, for det er der ingen der kan betale med nede hos bager og slagter, men er der noget til en fornuftig pris...
Jeg har brugt et program der hedder JUBLER, et virkeligt dejligt program ( den gamle udgave ) alså
den nye kan jeg ikke få til at afspille filmen, jeg har før her i kandu klaget min nød, for det er aldrig lykkedes mig at få denne udgave ( Dubler 196 ) til at køre på min LEOPARD
Er der nogle der bare har fået det til at lykkedes.

Hej

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 14-12-08 16:17

Der er vist mere end et spørgsmål her og det kan nok være at jeg misser et elller andet men lad mig i det mindste prøve:

For det første :
HOLD OP MED AT FORMATERE DIN HD IGEN OG IGEN!!! Det er fuldstændig unødvendigt tidsspild, det får ikke dit system til at fungere bedre eller køre hurtigere. Du mister blot de installerede programmer og skal geninstallere dem forfra igen hver gang.

For det andet :
Du skriver at "selvfølgelig har jeg da gemt (...) programmer(ne)" men du skriver ikke præcis hvordan du egentlig har båret dig ad med det eller nøjagtigt hvad det faktisk er du har gemt. Så det kan kun blive til gætværk hvis jeg skal prøve at kloge mig på hvorfor det så ikke virker som du forventede. Men noget kunne tyde på at du ikke har formået at gemme det rigtige. En almindelig begynder-fejl er blot at gemme det der umiddelbart kan se i mappen "Programmer", f.eks. på en ekstern disk eller USB-stick. Det vil stort set aldrig være tilstrækkeligt. Næsten alle programmer vil have forskellige underliggende støtte-programmer lagret en hel række forkellige steder på systemdisken, også steder der normalt slet ikke kan ses fra "Finder" men kun kan ses ved brug af "Terminal". Så den går altså ikke! Du skal enten være f**king god til Unix eller også skal du bruge et rigtigt back-up program som kan sikre at alle dele af din program installation kommer med på din back-up og som også formår at ligge det hele på plads igen når du genetablere dit system efter et totalt harddisk-crash.
I øvrigt ville det i hvert fald nok være bedre hvis du i stedet for at forsøge at gemme et installeret program på en USB-stick, som du beskriver, gemte det installations arkiv du har downloaded fra nettet. Så ville du i det mindste kunne kører installations proceduren igen og på den måde få alt til atter at ligge på rette plads.

For det tredie :
Final Cut Studio + MacTheRipper + Sublime og så skulle du let kunne løse den opgave du beskriver.

For det fjerde :
Jeg har ikke testet det i dybden men umiddelbart lader "Jubler" version 3.9.6 til at køre fint på min Mac OS X version 10.5.5
http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=146786&filesize=4488399&filename=Jubler-3.9.6.dmg&74351636

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-12-08 20:18

Hej UlrikB
Mac OS X version 10.5.5
Denne udgave kører jeg også med, men få DUBLER til at køre NEJ NEJ og atter NEJ.

Programmet Sublime ser godt nok virkelig godt ud, men prisen, den ligger godt nok lige i overkanten af hvad jeg har råd til, så det bliver ikke lige i denne uge, at jeg køber det program.

Final Cut Studio koster jo også en god håndfuld penge, men den kan man vel få til en rimelig penge, hvis jeg kan opgradere fra Final Cut Express HD, og i så fald, passer det mig egentlig godt, for jeg har jo fået en tusse ud på nogle plugins, som jeg ikke kunne bruge til min Express, så det vil jeg lige arbejde videre på.
Men der er også en der hedder noget med DVD studio Pro, kan man i den kun lave DVDer i den???

Det med at installere og gemme programmet, det er, at når man ser i Overførsler, så ligger der noget der ligner et stykke papir, det trækker jeg ud på skrivebordet og dobbeltklikker, så trækker jeg programmet over i den mappe med et A på, så kommer der på skrivebordet, ligesom et lille ekstra drev, det er denne lille Drev dims, som jeg derefter trækker over i en mappe sammen med andre programmer, indtil der er nok til at brænde over på en skive..

Hej

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-08 23:35

Jeg tror der hersker lidt forvirring her:
Du skrev først:
"Jeg har brugt et program der hedder JUBLER, et virkeligt dejligt program ( den gamle udgave ) alså den nye kan jeg ikke få til at afspille filmen,..."
Men nu skriver du:
"...men få DUBLER til at køre NEJ NEJ og atter NEJ."
Så er det Jubler eller er det Dubler?
Under alle omstændigheder kan jeg ikke umiddelbart finde nogen referencer til noget Mac program ved navn Dubler, derimod kan jeg, som du kan se af linket i min forrige post, finde Jubler ver. 3.9.6 Et GNU Java program til fremstilling af undertekster på video, der altså lader til at køre fint med Mac OS X ver. 10.5.5, jeg har dog som sagt ikke testet det i dybden og ved f.eks. ikke hvor kompatibelt det er med DVD Studio Pro.

Med hensyn til Final Cut Studio og DVD Studio Pro, så er DVD Studio Pro en del af Final Cut Studio pakken. Final Cut Studio indeholder følgende programmer:
Final Cut Pro
Professionelt redigeringssoftware til video og film
Soundtrack Pro
Professionelt lyd-redigerings software til video og film
Color
Professionelt colorgrading software til farvesætning af film og video
Motion
Professionelt program til fremstilling af animation og grafik til film, video, DVD og web-brug
LiveType
Støtteprogram til fremstilling af tekst-animationer til brug i Final Cut Pro
DVD Studio Pro
Professionelt program til fremstilling af DVD-video og BlueRay plader
Compressor
Program til transkodning i mellem forskellige digitale video- og lyd-formater inkl. Dolby Digital Pro
QuickTime Pro
Den fulde version af QuickTime

Ud over selve programmerne indeholder pakken også et meget omfangsrigt bibliotek af musik og lyd, med fuld licens så du ikke skal betale til NCB og KODA, hver gang du laver en kopi af din film eller DVD. Der er også et rigt udvalg af filtre og effekter til både lyd og billed. Hele balladen fylder over 50 GB, når det hele installeres.
Final Cut Studio 2 koster 9.999,- incl. moms og fragt hos Apples online butik:
http://store.apple.com/dk/product/MA886Z/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MjE0NTQwMg
Så vidt jeg lige kan se kan man opgradere fra enten Final Cut Pro 1-5 for 5.399,- eller fra Final Cut Studio (ver. 1) for 3.799,- Men jeg kan ikke se nogen mulighed for at opgradere fra Final Cut Express. Så der er vist lidt til at ligge under juletræet.

Med hensyn til at finde en effektiv procedure når du henter et nyt program ned fra et website og installere det: Det er bedst hvis du kan finde ud af at arkivere det arkiv du har hentet med din webbrowser. Når Safari henter et arkiv åbner vinduet "Overførsler". Man kan også manuelt åbne vinduet fra menuen "Vindue" eller med tastaturgenvejen ALT+CMD+L.
http://picasaweb.google.com/UlrikBrask/KanDu?authkey=FGhJifeIDyw&feat=email#5279768960537768530
Vinduet viser en liste med arkiver der er eller vil blive overført. Hvor Safari gemmer de arkiver der bliver overført bestemmes ved at vælge "Indstillinger" fra menuen "Safari" (CMD+,)
http://picasaweb.google.com/UlrikBrask/KanDu?authkey=FGhJifeIDyw&feat=email#5279768951900806834
Som udgangspunkt vil Safari gemme i en mappe ved navn "Overførsler", hver bruger-konto på Mac OS X har en sådan mappe, i roden på sin "hjemme mappe". Som regel findes der også et shot-cut til mappen i Dock'en
http://picasaweb.google.com/UlrikBrask/KanDu?authkey=FGhJifeIDyw&feat=email#5279773497975580354
Det gælder altså om at lave back-up af indholdet i mappen "Overførsler". Du vil ofte se at det arkiv du henter har et navn der ender med ".dmg" eller ".zip". Et dmg arkiv kan monteres af systemet som en cd-rom i et drev. .zip formatet kender du sikkert i forvejen fra din windoze maskine.
http://picasaweb.google.com/UlrikBrask/KanDu?authkey=FGhJifeIDyw&feat=email#5279777700275834610

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 15-12-08 18:08

Det var nu ikke så godt, jeg dummede mig der, for det program hedder JUBLER, og kun JUBLER.
Jeg har kørt med den gamle udgave, den hedder vist 251, og den kørte fint, men den kan jeg ikke finde, nu kan man kun få den nye udgave, og det er den der volder store problemer med at få til at køre.
Jeg har så fået det til at køre, men ikke som den nu skal, ved at jeg i JUBLER trykker en 3 - 4 gange meget hurtigt efter hinanden, så starter den godt nok op men kører i nogle ryk, men den ( MPlayer ) kører også og normalt i et særskilt vindue.
Så der må jo mangle et eller andet, jeg har set under hjælp, men det er da' ikke for hvide mennesker at finde ud af..
Alt det andet du der har beskrevet er meget flot klaret, men jeg må nok lige vente til jeg er ene om de rigtige tal i LOTTO, og så vil jeg købe de programmer du har beskrevet.

Det med at gemme et program, det vil jeg lige afprøve...

Hej

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 16-12-08 16:43

Tak for svaret UlrikB.
Det var meget flot beskrevet det hele.
Jeg har også fundet ud af hvordan jeg skal få JUBLER til at køre, men jeg fik denne beskrivelse sat i den forkerte kategori, så det må jeg lige få styr på, jeg er overbevist om, at der sidder jo nok mange og kæmper med det samme problem.

Hej med dig...