/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af Ovnglas
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 8582 gange
100 point
Dato : 14-12-08 11:23

Hvordan rengøre man lettest glasset i brændeovn hvis belægningen ikke bare kan brændes af.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-12-08 11:29

Har du prøvet at opbløde aske fra brændeovnen, og indgnide/skure glasset med dette?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-12-08 11:31

Ingenting er prøvet endnu og der er tale om en ovn med dobbelt forbrænding hvor det kun er glasset i rummet hvor gasserne afbrændes der soder til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-08 11:33

Du kan købe noget specielt til dette, men jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, det kan købes i Silvan.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-12-08 11:37

Gjorde min ren forleden. Smurte den ind i brun sæbe og lod det sidde et par timer. Derefter en skrubbesvamp, og ren og gennemsigtig er den nu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-12-08 11:38

Sorry Du skrev brændeovn. Jeg svarede på alm. ovn. Så det glemmer vi bare

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 14-12-08 11:41

Jeg bruger opvaskepulver beregnet til opvaskemaskiner - gnide glasset godt ind i opvaskepulveret med en fugtig klud, tør efter og glasset er som ny.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 14-12-08 11:43

Selv når vores glas er allermest sort, gøres det rent på 30 sek.

En grøn svamp, med 5 dråber opvaskemiddel på, og en lille smule vand. Så sættes glasset "i blød", der skal kun være så lidt vand på svampen at det ikke render ud over det hele.

Når glasset har været i blød i 30 sek. skuret ganske let af med den opvredne svamp, også tørres der efter med køkkenrulle, nu har du en ovnrude som ser ud som ny. Uden alt det grisseri, man får med avispapir og aske.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 14-12-08 11:47

Da jeg i siden tid fik brændeovn,og glasset blev sodet til brugte jeg ufortyndet tre dobbelt salmiak.
det gjorte glasset rent. Så en dag mistede jeg skindet på fingrene,har ikke brugt det siden. Nu tager jeg en fugtig klud med aske på,og gnider glasset ind i dette.Men er det meget-meget sodet virker sidste metode nok ikke.Prøv første metode først, og fremover sidste metode,indet det sætter sig fast på glasser.
vvdriver

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-08 12:19

Citat
Nu tager jeg en fugtig klud med aske på,og gnider glasset ind i dette.

Ja det virker bortset fra da vi havde brændeovn brugte vi avispapir.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-12-08 12:35

Vi brugte fugtig køkkenrulle dyppet i asken fra brændeovnen og med lidt knofedt blev ruden fin og klar igen (som foreslået af andre).

Brugte, fordi jeg af skorstensfejeren blev rådet til at eksperimentere lidt med primær/sekundærluften i ovnen, idet ovnen slet ikke burde sode så meget, at der sætter sig belægning på glasset. Husk at den samme mængde sod formentligt sætter sig i skorstenen. Og det er uheldigt - løbesod/skorstensbrand.
Der vil altid være en lille mængde sod under optænding, indtil ovnen har opnået "arbejdstemperatur", hvorefter soden, der typisk sidder i glassets yderkant, brændes væk.

Nu har jeg fundet en ideel indstilling til den type brænde, jeg bruger, og har aldrig sodproblemer på ovnglasset. Skorstensfejeren påstår, at han kan se en tydelig kvalitetsforbedring på den aske/sod, han fejer ud. Fin superglad smiley - hver gang.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-12-08 12:49

Plejer at bruge fugtig køkkenrulle til at tage det værste først-derefter bruger jeg køkkenrulle med salmiak spiritus .Resutat er en fin og garanteret klar rude.
Tips ....Gør dette en gang i ugen så er det ikke meget som når at sætte sig.

mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-12-08 14:40

Tak for svaret thulin. Der er jo kommet flere gode svar og de forskellige skal klart afprøves.

Kommentar
Fra : Lynette

Dato : 24-02-11 23:58

Nu har jeg ladet mig fortælle, at bruger man diverse rengøringsmidler (salmiak spiritus/sulfo etc.) risikerer man at glasset i ovnen revner.

Nogen der har erfaring med dette?

Tak
/Lynette